Gem. leestijd 7 min  1065x gelezen

Hoe meet je invloed eigenlijk?

Hoe meet je invloed eigenlijk?

Het is weer tijd voor de verkiezing van de ‘meest invloedrijke recruiter’ van het jaar. Martijn Smit, dit jaar zelf genomineerd, vraagt zich daarbij af: wat is dat nou eigenlijk, invloed? En wie helpt hem bij de moeilijke vragen die hij moet beantwoorden?

Het is momenteel weer tijd voor de verkiezing van de meest invloedrijke recruiter van Nederland. En goed nieuws: ik mag zowaar meedoen! Ik ben genomineerd als MIR en niet zomaar door de minsten.

‘Deze blog is wat langer dan gewoonlijk. Ik heb namelijk jullie hulp en advies nodig’

Deze blog is daarom wat langer dan je misschien van me gewend bent. Ik heb namelijk jullie hulp en advies nodig. Om de verkiezing te winnen moet ik 5 vragen beantwoorden. Dus wil ik nu jouw advies. Mijn dilemma: ik zat zo wat te kijken naar alle genomineerden en laat ik heel eerlijk zijn: ik had het gevoel alsof ik in een Abercrombie & Fitch-commercial was terechtgekomen. De ene recruiter was nog knapper dan de ander, allemaal hotties. Ik voelde ook een soort van generatiekloofje. Ik dacht…. dit ga ik zo nooit winnen.

De recruitment-opa van Nederland

Ik voelde mij weer eens de recruitment-opa van Nederland. De ‘Patricia Paay van het personeel’ onder het hardcore sourcende BNN-talent. Het dikke jongetje dat op de eindfuif van de brugklas eenzaam in een hoekje staat te dansen. In de gymzaal van de lokale Basis/Kader-VMBO. Hij zit inmiddels voor de tweede keer in de brugklas, terwijl hij op de basisschool ook al was blijven zitten…

Ik moest ook een filmpje maken…

Goed, ik dwaal af. Ik moest voor de verkiezing dus ook een filmpje maken. Wij moeten als kandidaten daarbij gebruiken maken van Cammio. Nou ken ik oprichter Walter Hueber al jaren. Voor mij is hij de Harry Potter van videorecruitment. Niet alleen omdat hij erop lijkt met dat ronde brilletje, maar omdat het echt magisch is wat deze man heeft neergezet.

‘Ik ben dol op alles wat video is. Maar niet zo voor mijzelf. ik ben niet voor niets ooit met radio begonnen…’

Ik ben persoonlijk dol op alles wat video is. Maar niet zo als het gaat om mijzelf. Ik ben niet voor niks ooit een radiostation begonnen: ik heb meer een hoofd voor de radio dan voor de tv. Ik kijk echt op tegen zo’n filmpje maken. Zeker vanwege al die knappies die meedoen. Let’s be honest: daarin win ik het natuurlijk nooit van iemand als Koen ‘KvK’ Olmer. En nee, KvK staat daarbij niet voor ‘Kamer van Koophandel’, maar voor ‘Knappe Verleidelijke Kandidatenkietelaar’. Daar kan deze Fred Flintstone van het sourcen met zijn Filofax natuurlijk nooit tegenop.

Laat ik mijn antwoorden eens voorleggen…

Dus ik dacht: laat ik gewoon eens beginnen met schriftelijk mijn antwoorden aan jullie voor te leggen. Wellicht hebben jullie nog wat tips voor mij. Want ja, het gaat wel om de titel van meest invloedrijke recruiter. En wie wil die nu niet winnen? Een goede koning luistert ook naar zijn volk, dus hoor ook ik graag jullie mening. Want het is een goed gebruik dat de ‘MIR’ een kroontje krijgt. En als ik win, ben ik van plan dat bij elke Recruiters United-bijeenkomst van 2019 te dragen…

Vraag 1: Wat is je grootste succes?

De eerste vraag die de jury voorlegt is meteen een heel moeilijke. ‘Wat is je grootste recruitmentsucces van het afgelopen jaar?’ Ik stel mij dan zo voor dat Ellen van Hierden deze vraag stelt. De ‘Annemarie van Gaal van de uitzendbizz’. Als de ‘Big Kahuna’ van Artra, is zij naar mijn mening degene met verreweg de grootste invloed binnen de Nederlandse uitzendmarkt. Nee, niet ome Chris, van Randstad, maar Ellen. Met haar team traint ze bijna elke intercedent in Nederland. Ellen is een zakenvrouw, die wil succes zien.

Zeg ik dat ik een leuke baan heb?

Maar ja, zo’n vraag, daar ga ik al meteen de mist in. Want wat is succes? Zeg ik dat ik een leuke baan heb en een team om mij heen heb geformeerd binnen HROffice, AdverOnline, en uiteraard Appical, waar ik heel gelukkig van word? Of zeg ik dat ik een organisatie heb geholpen, hun cost per hire met meer dan 75% heb weten terug te brengen? Dat ik heel gave campagnes heb gedraaid met veel van mijn recruitmentvrienden? Of dat ik betrokken ben bij een project waar ik 500 banen kan creëren voor mensen in de WW en de Bijstand?

‘ik vind het mooier om één Wajonger aan het werk te helpen, dan welk systeem dan ook te implementeren’

Of moet het gaan over mijn grote passie; de Wajong-doelgroep aan werk helpen en het vrijwilligerswerk dat ik daarbinnen doe? Als Uitzendtijger Ellen mijn antwoord wil weten, zou ik zeggen: ik vind het mooier om één Wajonger aan het werk te helpen, dan welk systeem dan ook te implementeren. Dat is voor mij een recruitmentsucces dat vaker gedeeld mag worden… Maar is het ook wat de jury wil horen?

Vraag 2: Wat is jouw innovatie?

De tweede vraag wordt uiteraard gesteld door Gusta “Tech” Timmermans. ‘Wat is je belangrijkste recruitment-innovatie van het afgelopen jaar?’ Bij Gusta moet je van goeden huize komen. Dit is immers de vrouw die de VR-bril heeft geïntroduceerd om managers te trainen in het voeren van sollicitatiegesprekken…

Even een stukje WC-eend…

Maar mijn grootste innovatie? Dat zal de implementatie van HROffice Connect geweest zijn. Ik vind niet dat dit het platform is om te WC-eend-babbelen hoe mooi dat systeem is, maar de synergie, modulair ATS, SaaS en integratie van BOB-oplossingen is voor deze jongen een waar techfeestje. Onze synergie met Appical is fantastisch, en ik denk dat wat wij binnen AdverOnline, HRoffice en Appical aan het doen zijn onwijs tof is en in 2019 komen wij weer met hele toffe dingen over de hele linie van onze organisatie. Zo, da’s dan toch maar even gezegd…

Vraag 3: Wat doe je om bij te blijven?

De derde vraag word gesteld door Marco Hendrikse. Kritische man, is net als ik ook een schrijfmeisje over het vak, en beiden hebben we best wel een eigen mening over HR en Recruitment. Hij is jaren lang de Rupert Murdoch van PW geweest. Een kritische contentman dus. Zijn vraag, uiteraard: wat heb je gedaan om bij te blijven in het vak?

‘Als je dit vak 25 jaar doet, dan blijft er nog wel eens iemand plakken’

Wat je leest deel je, met je vakgenoten. Bij mij is er trouwens een heel vage lijn tussen vriend en vakgenoot. Als je dit vak 25 jaar doet, dan blijft er nog wel eens iemand plakken. Nou is dit niet helemaal eerlijk. Op LinkedIn deel ik veel over het werk, maar op Facebook meer over andere dingen. Zo ken ik Marco op Facebook, van wie ik weet dat zijn ene poes Cayene heet en de andere Baukelien. Zelf deel ik op Facebook vooral vage recruitment-memes, de recruitment-rebus en gênante poezentruienfoto’s, speciaal voor Wendy van Wijngaarden.

Ik vreet dit vak…

Maar goed, wat ik dus doe om bij te blijven? Om heel eerlijk te zijn: ik vreet dit vak. Ik lees alles en iedereen, veel Amerikanen, maar ben ook gek op de UK-recruitmenttech-boys. Ik heb zelfs groupie-achtige trekjes naar sommige recruitmenttech-jongens. De poster van Alan Walker hangt boven mijn bed, ik overweeg een tatoeage van Johnny SocialTalent op mijn reet te zetten en mijn baard is tegenwoordig helemaal gestyled op die van Bill Boorman. En mijn kinderen noemen Peter Boerman gewoon ‘Ome Peter’. De liefde voor het vak zit dus diep, wil ik maar zeggen. Sterker nog, ik zeg altijd: Ik leef die shit.

Vraag 4: Hoe deel jij jouw kennis?

De volgende vraag is – gelukkig – van Ronald van Driel. Want Ronald houdt wel van een sterk verhaal. De vraag: ‘Hoe heb jij je kennis over het vak gedeeld binnen en buiten jouw bedrijf?’

Ten eerste – en dat was dit jaar toch wel mijn hoogtepuntje: ik sprak eind november voor 960 man op mainstage bij Onboard Amsterdam, over mijn connect en employer branding-gedachtengoed. En dan ook nog eens 960 man All you need is love laten zingen, dat was wel heel gaaf. Maar is dat dan ook: ‘invloed’?

‘tja, wat kan ik zeggen? Ik deel bij mijn huidige werkgever de hele dag mijn enthousiasme voor het vak’

Tja, wat kan ik verder zeggen? Ik coach mensen intern, ik train mensen extern. Ik geef gastcolleges op de Hogeschool van Utrecht en op de Universiteit van Rotterdam. Ik deel bij mijn huidige werkgever de hele dag mijn enthousiasme voor het vak en vertel aan iedereen dat je het altijd met empathie, passie en begrip moet uitvoeren. Wat ik vooral veel doe is praten, heel veel praten, maar ook luisteren. De meeste inspiratie haal ik uit andere recruiters om mij heen.

In 2019: het theater in!

En voor 2019 weet ik in elk geval ook al hoe ik mijn kennis ga delen. Dan begin ik met mijn one-man-conference “Het lief en leed dat Recruitment heet”. Dat wordt een bloemlezing over 150 kopstukken in de Nederlandse HR- en recruitmentwereld. Het begint op 1 april. Als je dit leest en denkt: ‘shit, hij heeft vast wat over mij geschreven’, hou 1 april dan maar alvast vrij…

Vraag 5: Wat is jouw belangrijkste trend?

En zo komen we bij de laatste vraag, en die is uiteraard van Tamara, de hipste van het stel en de enige van de juryleden die pas in deze eeuw is begonnen met dit vak. Haar vraag: ‘Wat is volgens jou de belangrijkste recruitmenttrend?’

‘Ik zie veel organisaties overhaast naar tech-oplossingen grijpen, zonder een goed plan daarbij’

Om heel eerlijk te zijn is dat een trend die ik nogal verontrustend vind. Ik zie tegenwoordig namelijk nogal veel organisaties overhaast naar technologische oplossingen grijpen, zonder daar een goed plan bij te hebben. De oplossingen die recruiters kiezen en implementeren dragen vaak niet bij aan het overbrengen van jouw core employer values als werkgever. Persoonlijk hoop ik daarom voor volgend jaar op een andere trend: dat wij weer met wat meer liefde met kandidaten en met elkaar omgaan. Dus als mijn super-recruitment-power ‘invloed’ moet zijn, dan hoop ik dat ik mensen beïnvloed om ook meer te gaan recruiten met hun hart. En niet alleen vanaf hun dashboardtooling. Dát zou voor mij invloed zijn.

Tips zijn welkom. Stemmen ook

Nou, heb je nog tips? Dan hoor ik het graag. En mocht je nou denken: die Smit, die heeft een goed verhaal? Dan zou ik je bij deze willen beïnvloeden om op mij te stemmen… 😉

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Lees hier alle artikelen van Martijn

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online

Martijn Smit

Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners