Gem. leestijd 3 min  2069x gelezen

Hoe maakt DELA werk van recruitment? (Coöperatie DELA)

Hoe maakt DELA werk van recruitment? (Coöperatie DELA)

“Werken bij DELA een dooie boel? Echt niet!” Door de unieke verhalen van onze collega’s te delen, laten we zien waar wij voor staan en wat ons drijft. Lees de hele case van Coöperatie DELA die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Coöperatie DELA

Omschrijving van de case

“Werk jij bij DELA? Nou, daar is het zeker een dooie boel!” Dit is één van de meest gehoorde reacties als je zegt dat je bij DELA werkt. Kortom, ons werkgeversimago kan zeker een boost gebruiken. In 2020 wil DELA de meest betrokken coöperatie zijn die het leven meer betekenis geeft en om dit gewaagde doel te kunnen halen, moeten we ervoor zorgen dat we de juiste medewerker op de juiste plek hebben en dat ze tijdig binnen zijn. Onze ambitie vraagt om bevlogen collega’s die net dat stapje extra doen.

In 2014 is initiatiefnemer Bas van Gemert gestart met het ontwerpen van een plan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie om het beeld van DELA als aantrekkelijke werkgever uit te dragen. Vanuit de overtuiging dat je intern moet beginnen om je werkgeversmerk te versterken, is gestart met het platform “Maak werk van het leven”. Op dit platform delen collega’s hun verhaal. Alles van waarde, alles wat ertoe doet, begint namelijk met een droom, een inzicht of een overtuiging die je vervolgens omzet in daden. En dat verhaal is ook interessant voor anderen.

In maart 2016 is dit platform geïntegreerd in de nieuwe recruitment website “Werken bij DELA”. Zo vertellen we samen het verhaal van DELA. Want het verhaal van DELA, dat zijn wij samen. En zo laten wij de geïnteresseerde werkzoekenden zien wat DELA zo’n unieke werkgever maakt. Maar liefst 62 collega’s hebben hun verhaal gedeeld. Van twee collega’s zijn prachtige “Maak werk van het leven” portretfilms geschoten. Ook is er een film gemaakt waarin recruiters tips geven voor het succesvol solliciteren bij DELA en waarin wij de verwachtingen van DELA delen.

We willen op de externe arbeidsmarkt laten zien hoe leuk het is om bij DELA te werken. Door het verzamelen van de verhalen van onze collega’s rondom het thema “hoe maak jij werk van het leven” laten we op een authentieke manier zien wie we zijn. We willen vooral de investeringen die we hebben gedaan te gelde maken op de externe arbeidsmarkt.

Knipsel

Wat was de impact van de case?

Voor DELA betekent het publiceren van de nieuwe “werken bij” site en het platform www.maakwerkvanhetleven.nl de eerste stap naar een veel grotere arbeidsmarktcampagne die gebaseerd is op unieke verhalen, dromen, inzichten en overtuigingen.

Inmiddels hebben 62 collega’s hun verhaal gedeeld op het platform en daarmee is de interne trots gestegen. Ieder jaar neemt DELA deel aan het onderzoek van Great Place to Work en we zijn enorm trots op de stijging die we daarin doormaken. In 2013 stonden we op plek 17 en afgelopen jaar zijn we gestegen naar plek 5. Een ‘Great Workplace’ is namelijk een organisatie waarin medewerkers vertrouwen hebben in de mensen met wie zij werken, trots zijn op hun baan en plezier hebben met de mensen met wie zij samenwerken.

Ook zien we dat we gerichtere sollicitaties ontvangen, waarbij de motivatiebrieven beter afgestemd zijn op onze organisatie en de werkzaamheden die plaatsvinden op onze locaties. Het beeld van DELA als werkgever is duidelijker, kandidaten stellen meer inhoudelijke vragen voorafgaand aan en tijdens sollicitatiegesprekken en er ontstaat een betere match op cultuur en type persoon.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze collega’s vertellen niet waarom het werken bij DELA zo leuk is, maar delen hun persoonlijke verhaal. De overtuiging die zij hebben maakt wie ze zijn. En al onze collega’s samen maakt onze organisatie. Door onze verhalen te delen, laten we zien waar we voor staan en waar we uniek in zijn. Bij DELA staat de mens centraal.

De combinatie van de kernwaarden van onze organisatie (Betrokken, Integer en Ondernemend) én de persoonlijke verhalen van onze collega’s geeft een veel intiemere kijk in de organisatie en dit is uniek voor een “werken bij” site.

Uit recent onderzoek blijkt dat een passende bedrijfscultuur de reputatie van bedrijven maakt of kraakt. Ook als het gaat om de aantrekkelijkheid van bedrijven, geeft 29% van de werkzoekenden aan cultuur een belangrijk thema te vinden. Door middel van het platform www.maakwerkvanhetleven.nl laten wij zien wat de bedrijfscultuur van DELA is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Bas van Gemert – initiatiefnemer en projectleider (en in het dagelijks leven recruiter)
Ellen Vervest – recruiter en projectlid
Lieke van Dongen – recruiter en projectlid
Collega’s van de afdeling communicatie. Alle collega’s die hun verhaal hebben gedeeld op het platform www.maakwerkvanhetleven.nl en Goals Arbeidsmarketing

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners