Gem. leestijd 4 min  26x gelezen

Hoe logistieke reus Rhenus één internationale employer branding-campagne uitrolde

Grootschalige internationale employer branding-campagnes zien we in deze rubriek niet vaak voorbij komen. Voor logistieke reus Rhenus en hun slogan Empowered by You maken we graag een uitzondering. Maar wat willen ze daar eigenlijk mee zeggen?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Hoe logistieke reus Rhenus één internationale employer branding-campagne uitrolde

Stel: je hebt een meer dan 100 jaar bestaand bedrijf met 40.000 medewerkers, op 1.320 locaties, in 70 landen over de hele wereld, samen goed voor een omzet van 7,5 miljard euro, en je wilt aan je employer branding gaan werken, wat doe je dan? Laat je al die locaties zelf hun eigen gang gaan? Of ga je aan de slag met één uniform werkgeversmerk voor de hele groep? De van oorsprong Duitse logistieke reus Rhenus, gespecialiseerd in lucht- en zeevracht, koos voor het laatste, en kwam recent met de introductie van het nieuwe wereldwijde werkgeversmerk Empowered by You. 

Empowered by You is méér dan een leidend principe – het is een belofte aan de mensen die Rhenus elke dag vormgeven.’

‘Onze medewerkers zijn het hart van Rhenus – hun inzet, ideeën en ondernemingsgeest stuwen ons vooruit’, aldus Joana Bätz, CHRO van de Rhenus Groep en lid van de Raad van Bestuur. ‘Met dit nieuwe werkgeversmerk willen we niet alleen talent aantrekken, maar vooral onze bestaande medewerkers op lange termijn aan ons binden en ondersteunen in hun ontwikkeling. Empowered by You is daarom méér dan een leidend principe – het is een duidelijke belofte aan de mensen die Rhenus elke dag vormgeven. Samen creëren we een cultuur van waardering, vertrouwen en groei.’

rhenus campagne

1.600 medewerkers in Nederland

Rhenus telt zo’n 1.600 medewerkers in Nederland, verdeeld over 35 locaties, vooral rond de Rotterdamse en Amsterdamse (lucht)haven, maar er zijn bijvoorbeeld ook 7 grote distributiecentra met in totaal meer dan 270.000 vierkante meter aan opslag. Het bedrijf is in ons land onder meer bekend van ‘The Tube‘, een opvallend distributiecentrum aan de A58 bij Tilburg.

De campagne is bedoeld om ‘het teamgevoel onder medewerkers over locaties en landsgrenzen heen te versterken.’

De nieuwe campagne is bedoeld om ‘een gezamenlijk zelfbeeld en het teamgevoel en gevoel van verbondenheid onder medewerkers over locaties en landsgrenzen heen te versterken.’ Doel is, aldus de initiatiefnemers, om ‘een werkomgeving te creëren waarin mensen zich gewaardeerd voelen, hun potentieel kunnen ontwikkelen en waarmee ze zich op lange termijn kunnen identificeren.’

4 pijlers

Volgens Bätz is een sterk employer brand een duidelijk concurrentievoordeel in de huidige arbeidsmarkt. ‘We weten dat 75% van alle werkzoekenden de reputatie van een werkgever overweegt voordat ze solliciteren, en dat bedrijven met een helder en sterk employer brand hun verloop met 28% kunnen reduceren. Dat is waarom we geloven dat investeren in onze mensen ook een zakelijk doel dient.’ 

‘Bedrijven met een helder en sterk employer brand kunnen hun verloop met 28% reduceren.’

Het nieuwe werkgeversmerk van Rhenus rust op 4 centrale pijlers die de zogeheten employer value proposition definiëren: Ondernemerschap, Purpose, Kansen en Gemeenschap (teamgeest, diversiteit en een sterke bedrijfscultuur). De introductie van het nieuwe werkgeversmerk is bewust intern begonnen, stelt Bätz. In de eerste fase wordt het merk binnen de wereldwijde teams tot leven gebracht om enthousiasme te wekken en de teamcohesie verder te versterken. Dit gebeurt via een zeker voor deze branche hippe global recruitmentsite, wereldwijde informatiecampagnes, interactieve formats en ‘dialoogmomenten’.

Truck Tour

Een bijzonder element in de campagne is daarnaast de Rhenus Empower Tour – een interactieve roadshow langs voornamelijk Duitse, maar ook internationale locaties van het familiebedrijf. Een tourtruck deed en zal nog verschillende vestigingen aandoen om samen met medewerkers de nieuwe identiteit en visie te beleven, en zo via de hashtags #EmpoweredByYou en #RhenusEmpowerTour op sociale media nog wat extra aandacht te genereren.

Rhenus Employer Branding Truck Tour, credit Vrontal Media GmbH.
De truck onderweg.
En een kijkje binnenin en buiten de truck.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners