De coronacrisis gooide bij veel recruiters roet behoorlijk wat in het eten. Zo ook bij de vele campusrecruiters in ons land. Niet dat zij massaal te maken kregen met vacaturestops. Voor jong talent is bij grote organisaties immers nog steeds wel plaats. Maar hoe kom je in contact met studenten, als die hun huis niet uit mogen? En hoe geef je hen desondanks een goede experience? Dat valt inderdaad nog niet mee, vertellen Luca van Melick en Lisa Groot, campusrecruiters bij Rijkswaterstaat.
‘We zijn als de wiedeweerga aan de slag gegaan met de organisatie van online inhousedagen.’
‘We zijn als de wiedeweerga aan de slag gegaan met de organisatie van online inhousedagen’, blikken ze terug op de afgelopen maanden. ‘Onder het mom van: als studenten niet naar ons kunnen komen, dan komen wij wel – virtueel – naar hen toe. Dit deden we via Microsoft Teams, een app die goed bekend is onder studenten en makkelijk in gebruik. We hebben ervoor gekozen om de e-housedagen elk maximaal 1,5 uur tot 2 uur te laten duren. Naar onze mening is dit ook de maximale tijdsduur van een online event: langer kan men zich zelden concentreren achter een scherm.’
Lessen voor de tweede helft van 2020
Het doel van de online sessies bleef hetzelfde als van de live events, vertelt Van Melick: ‘Persoonlijk contact en interactie met de deelnemers staat voorop. Via Microsoft Teams konden we op een makkelijke manier een grote groep mensen aanspreken. Binnen deze sessies maakten we bovendien gebruik van MentiMeter; een leuke tool om quizvragen in de sessie te laten beantwoorden. En via de chatfunctie van MS Teams zelf konden deelnemers makkelijk en laagdrempelig hun vraag sturen, zodat wij deze live in de sessie konden beantwoorden.’
‘Hoe gaaf is het dat je zoveel mensen hebt weten te bereiken?’
Bij sommige evenementen bereikten de campusrecruiters zo zelfs meer dan 200 deelnemers. ‘Dat geeft je als campus recruiter in eerste instantie natuurlijk een kick’, vult collega Groot aan. ‘Want hoe gaaf is het dat je zoveel mensen hebt weten te bereiken? Al blijft het natuurlijk wel de vraag hoe goed je écht contact kunt maken met je deelnemers als het er zoveel zijn…’
Experimenten met de mix
Daarom hebben de twee ook geëxperimenteerd met grote events voor een brede doelgroep en kleinere events voor specifieke doelgroepen, vertellen ze. ‘En een combinatie heeft ook goed gewerkt’, aldus Van Melick: ‘Dus: een korte plenaire opening, met daarna breakoutsessies in kleinere doelgroepen. Daarom kiezen we ervoor om in het najaar meerdere en kleinere evenementen te organiseren. De reden hiervoor is simpel: zo hebben we echt tijd voor persoonlijk contact met onze deelnemers en kunnen we hun journey zo goed mogelijk richting geven.’
‘We kiezen ervoor om in het najaar meerdere en kleinere evenementen te organiseren.’
Natuurlijk, zegt ze: ‘Ook wij kijken reikhalzend uit naar het moment dat we weer mogen: de energie van een live evenement met face-to-face contact met studenten is natuurlijk fantastisch. Ook kunnen we niet wachten om weer door heel het land te reizen met een beursstand onder de ene arm en een doos vol met Rijkswaterstaat-sokken onder de andere. Maar goed, het is nu even niet anders. En tot die tijd willen wij niet stil blijven zitten.’ Groot: ‘Of nou ja, wel braaf stilzitten achter ons scherm natuurlijk. Maar niet binnen ons vak!’
Meer weten wat Rijkswaterstaat doet op het gebied van campusrecruitment? Volg het nieuwe Instagram-account @startenbijrijkswaterstaat.
Lees ook