Gem. leestijd 4 min  113x gelezen

Over de levende billboards die jongeren naar de ouderenzorg proberen te lokken

Op zoek naar letterlijk een stukje live employer branding? Dan kun je zaterdag tussen 13:00 en 20:00 in Hoorn terecht. Daar zitten dan een viertal ouderen op ‘levende billboards’, op zoek naar zorgmedewerkers van morgen, om bij hén te mogen solliciteren.

Over de levende billboards die jongeren naar de ouderenzorg proberen te lokken

Als je zaterdag 12 oktober met de trein naar Hoorn gaat, kun je zomaar ineens een bijzonder tafereel voor je neus treffen. Op de kruising van de Spoorstraat en Gedempte Turfhaven (naast 30ML) is dan de zogeheten Omring’s Hangout ingericht, waar op een soort levende billboards enkele ouderen buiten zitten te wachten totdat jongeren voorbij komen die eventueel geïnteresseerd zouden kunnen zijn in een baan in de ouderenzorg. En is dat het geval, dan gaan die ouderen meteen bij ze solliciteren, zo is het idee. En dat alles onder het mom van: ‘Wij zitten op jou te wachten!’

De bijzondere actie is een vervolg op een eerdere actie, die 3 oktober plaatsvond, niet alleen bij het Hoornse treinstation, maar ook in bushokjes in het nabijgelegen Schagen, Bovenkarspel en Den Helder. De senioren die daar toen zaten gingen aan de vooravond van de Nationale Ouderendag actief op zoek naar de zorgmedewerkers van de toekomst. En dat doen ze op 12 oktober dus nog eens over. ‘De ouderen die hier zitten zijn acteurs’, legt Richard Mellaart, manager recruitment en programmamanager Aantrekken en Behoud bij Omring uit. ‘Maar aan de vraag om aandacht is niets gespeeld.’

DIY en ontmoetmobiel

Omring, dat zorg biedt aan 10.000 cliënten in de regio West-Friesland en de kop van Noord-Holland, hoopt met de levende buitencampagne jongeren een beeld te geven van het werk in de ouderenzorg, legt Mellaart uit. ‘Als GenZ-jongeren zich oriënteren op een studie of baan, dan is de ouderenzorg een heel aantrekkelijke en bovendien maatschappelijk relevante keuze. Bij Omring kun je echt het verschil maken voor mensen, je doet er ertoe. En de ouderenzorg heeft jongeren zoveel te bieden. Innovatie, mensgerichtheid, impact maken en harten vullen. Senioren hebben jongeren iets te bieden en andersom.’

Op ‘Omring’s Hangout’ op 12 oktober op de parkeerplaats in het centrum van Hoorn, kunnen jongeren op laagdrempelige wijze in gesprek gaan met senioren en ontdekken wat de ouderenzorg hen te bieden heeft. Bij de Hangout kunnen ze bijvoorbeeld luisteren naar ‘offline stories’, een ‘mental check-up’ krijgen met wijze levenslessen van ouderen, ‘DIY’ ontdekken bij ‘Oma weet raad’, of ‘life hacks’ krijgen van ouderen en samen cruisen in de ontmoetmobiel. In een gesprek op het dakterras kunnen jongeren daarnaast erachter komen of een loopbaan in de ouderenzorg iets voor hen is.

Omzorgen

Omring’s Hangout is een evenement dat ‘anders dan anders’ wil zijn, aldus Mellaart. Dat uit zich bijvoorbeeld in het feit dat Omring op dit evenement zelf solliciteert bij de kandidaten, in plaats van andersom. ‘Bij Omring geloven we dat werken in de zorg veel meer is dan een baan. De zorg, die zit in je. Je betekent echt wat in het leven van andere mensen. We kijken anders naar onze medewerkers. En we kijken anders naar de zorg. Mensen staan centraal: ze zien de persoon achter de cliënt en ze gáán voor het vernieuwen van de zorg. Werk je bij Omring, dan krijg je alle ruimte voor je eigen inbreng en vakmanschap. Dat is omzorgen bij Omring.’

Zelf de straat op

Mellaart noemt de actie uniek, omdat de ingehuurde senioren zélf de straat opgaan – op zoek naar nieuw zorgpersoneel. ‘Deze arbeidsmarktactie brengt een heldere boodschap om aandacht te vragen voor het belangrijke en mooie werk in de zorgsector. Ook moest de activatie aansprekend zijn voor jongere (zorg)studenten en starters die onderdeel uitmaken van Generatie Z. De activatie moet op een opvallende en onderscheidende manier het werken in de ouderenzorg aantrekkelijk neerzetten. Met de pop-uplocatie denken we dat we daar wel in geslaagd zijn.’

Impressie van de pop-uplocatie

De levende billboards en pop-uplocatie hebben niet alleen als doel een nieuwe generatie jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan in de ouderenzorg, maar wil ook bijbanen in de zorg onder de aandacht brengen, of opleidingstrajecten, zoals het Leerhuis Omring. Maar ook in een facilitaire rol, bijvoorbeeld in de huishouding of in het restaurant ben je van harte welkom’, aldus Mellaart. ‘Daarnaast werken er bij onze ondersteunende diensten jongeren als marketeer, op het gebied van ICT, of in de logistiek. Er zijn zoveel kansen voor jongeren bij een loopbaan in de ouderenzorg!’

Foto’s: Freek van der Weijden / Brandpunkt

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners