De signalen waren er al eerder, maar uit de laatste editie van de Stand van Werven blijkt opnieuw dat de ooit rotsvaste positie van LinkedIn bij recruiters onder druk staat. Hoe lang gaat dat nog goed?
Om te zeggen dat LinkedIn als een kaartenhuis op omvallen staat? Dat gaat veel te ver om te zeggen. Niet voor niets staat LinkedIn ook in de recente editie van de Stand van Werven nog steeds bovenaan als het meest ingezette en belangrijkste wervingskanaal voor iedereen die zich professioneel met recruitment bezighoudt.
Een teken aan de wand?
Maar je zou het wel een teken aan de wand kunnen noemen: de voorsprong slinkt, en dat al voor het tweede jaar op rij, en nu zelfs veel sterker dan vorig jaar. Destijds was LinkedIn nog voor 79% van de ondervraagde wervingsprofessionals het ‘meest van belang voor het realiseren van de wervingsdoelstellingen’, dit jaar is dat nog maar voor 71% het geval.
‘Meer aandacht voor duurzamere oplossingen’
Dat heeft niet alleen te maken met stijgende prijzen, en de verwachte komst van bijvoorbeeld Facebook en Google op de recruitmentmarkt. Het komt ook door de krapte en schaarste aan goed personeel, aldus de onderzoekers. ‘Daardoor wordt er in 2018 meer aandacht besteed aan duurzamere oplossingen, meer gericht op de gehele doelgroep (inclusief de latente werkzoekenden)’.
LinkedIn staat niet meer in de top 10 van dingen die recruiters zeggen in 2018 méér te willen doen
5% gaat voor: minder LinkedIn
De inzet van LinkedIn komt bijvoorbeeld ook niet meer voor in de top 10 van dingen die de ondervraagde wervingsspecialisten zeggen méér te gaan doen in 2018. Ongeveer 5 procent zegt zelfs mínder LinkedIn te willen inzetten. Alleen ‘bureaus’ doen het in dit opzicht als wervingsmiddel nog slechter (32% van de respondenten zegt hier minder van te willen inzetten).
‘Belangrijk, maar niet langer voldoende’
‘Werving via LinkedIn is heel belangrijk, maar niet langer voldoende’, concluderen de onderzoekers dit jaar. ‘Als recruiter moet je uit je seat en achter je pc vandaan komen en contact zoeken met de doelgroep. Van IRL (in real life) tot actief in netwerken en communities. Niet alleen dát wervingsmiddel toepassen wat het beste bereik heeft, maar ook verrassende elementen durven toepassen.’
Referral in de lift
Tegenover een dalend belang van LinkedIn staat een (sterk) stijgend belang van zowel referral recruitment als sociale media. Referral is in 2018 zelfs het op één na belangrijkste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals geworden, met relatief veel aannames en óók nog eens de meeste outperformers.
Referral is in 2018 het op één na belangrijkste wervingsmiddel voor recruiters geworden
Instagram laat meer van iemand zien
En sociale media zijn niet alleen belangrijk om een boodschap te verspreiden, ze vertellen ook veel over een kandidaat. Waar LinkedIn bijvoorbeeld niet veel meer is dan een makkelijk doorzoekbare cv-database, zeggen (andere) sociale media veel meer over een kandidaat, merken veel recruiters op. Daarom togen zij steeds vaker naar bijvoorbeeld Instagram, schrijft FastCompany, op basis van onderzoek van Simply Hired. Op zulke sites laten kandidaten immers veel meer zien van wie zij werkelijk zijn, aldus de door hen ondervraagde recruiters. Daarmee zou beter te beoordelen zijn of een kandidaat ook werkelijk een fit met de organisatie zal zijn.
Lees ook
Of bestel direct de Stand van Werven
Alle uitslagen van het onderzoek lezen? Download het volledige onderzoek hier.