Gem. leestijd 3 min  885x gelezen

Hoe deze Vlaamse carwash in 1 maand 426 kandidaten wist te werven

De beste campagnes voer je nog steeds on- én offline tegelijk. Zoals de Belgische carwash ANAC laat zien. Met flyers, korte formulieren en 4 sollicitatie-events wisten ze in 1 maand maar liefst 426 (!) kandidaten te werven. Hoe deden ze dat?

Hoe deze Vlaamse carwash in 1 maand 426 kandidaten wist te werven

Schaarste op de arbeidsmarkt? Bij ANAC, een autowasstraat in het Belgische Wilrijk, hebben ze er al met al weinig van gemerkt. Voor de carwash, die in augustus open ging, moesten 40 medewerkers worden geworven. En dat met een campagne die maar net een maand mocht duren, want dan zou de opening al plaatsvinden. Een lastige opgave? Zeker. Maar toch bleken binnen 4 weken 426 mensen hun interesse kenbaar te hebben gemaakt.

Schaarste op de arbeidsmarkt? Bij deze Belgische autowasstraat merkten ze er weinig van.

Dat is onder meer te danken aan het Nederlandse bureau Sterkwerkgeversmerk. Dit bureau uit Hilversum (partner van het Creatiehuis) zette razendsnel zowel een offline als online campagne op. Online ging het zowel om Facebook, Instagram, Google-zoekadvertenties, displayadvertenties en gesponsorde vacatures op diverse jobboards. Offline werden onder meer flyers bij mensen in de regio thuisbezorgd en neergelegd bij andere ANAC-vestigingen in de buurt.

Korte individuele gesprekken

Omdat er slechts 1 maand de tijd was tussen het moment van aanvang van de campagne tot aan de opening van de vestiging is ervoor gekozen om geen individuele gesprekken in te plannen. In plaats daarvan werden 4 selectiebijeenkomsten georganiseerd. Hiervoor zijn 2 dagen uitgekozen, met op beide data 2 beschikbare tijdstippen.

Aan het eind van de bijeenkomst wist je meteen of je aangenomen was of niet.

De bijeenkomst bestond uit een welkomstwoord door de eigenaar van ANAC, waarin hij eerst kort wat vertelde over de autowasstraat. Daarna vertelde hij over de werkzaamheden in de carwash en het belang dat het bedrijf hecht aan samenwerking en teamspirit. Ook werd er ingegaan op wat werken bij ANAC betekent als het gaat om zaken als type contract, werktijden, salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals: ‘Altijd een schone auto’). Daarna vonden korte individuele gesprekken plaats en aan het eind van de selectiebijeenkomst wist je als kandidaat meteen of je wel of niet aangenomen was. Zo snel kan het dus gaan.

carwash anac website

Alles voor optimale conversie

Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen solliciteerden vanuit de campagne werd niet alleen een wervende vacaturetekst voor ANAC geschreven, maar werd ook een landingspagina ingericht die geheel geoptimaliseerd was voor conversie. Ook het sollicitatieformulier voor de carwash is zo kort mogelijk gehouden, vertelt Esmee Maton, projectmanager Employer Branding bij het Nederlandse bureau. ‘Als je wilde solliciteren hoefde je alleen maar je naam en e-mailadres achter te laten en te laten weten welke datum je beschikbaar was voor het sollicitatie-event.’

668.952 mensen bereikt

Klinkt allemaal heel eenvoudig? Misschien. Maar soms blijkt eenvoudig uiteindelijk nog het allerbeste te werken. Het resultaat mocht er in elk geval zijn. ‘Na een maand campagne draaien heeft de vacature online in totaal 668.952 personen bereikt’, vertelt Mason trots. ‘De vacature is in die tijd 5.952 keer gelezen. En in totaal hebben maar liefst 426 kandidaten gesolliciteerd.’ En het allerbelangrijkste? De 40 vacatures zijn – op tijd – vervuld. En dat voor een aantal functies die op voorhand misschien niet zo makkelijk te vervullen leken. Een groot succes dus, vat Mason het samen. ‘Missie geslaagd.’

carwash anac helden gezocht

Lees meer:

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners