Stel dat Google for Jobs straks naar Nederland komt, hoe wordt je vacature daar dan direct zichtbaar? Het geheim zit in 6 rankingfactoren, schrijft Twan Lammers.
Nu Google for Jobs naar Spanje is gekomen, en recent ook in Engeland van start is gegaan, is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat ook Nederland aan de beurt is. We schreven hier al eerder over hoe je je daarop kunt voorbereiden, maar daar is nog wel meer over te vertellen.
Het liefst direct zichtbaar
De eerste stap is dus uiteraard om je vacatures op Google for Jobs te plaatsen. Hoe je dit voor elkaar krijgt, en welke ‘structured data‘ je daarvoor moet toevoegen, wordt in dit artikel uitgelegd. Als je dit gedaan hebt, ben je er echter nog niet. In onderstaande afbeelding kun je zien dat er maar 3 vacatures weergegeven worden tussen de Google zoekresultaten. De overige vacatures kun je pas vinden als je op de blauwe link (+100 jobs) klikt. Maar het liefst wil je natuurlijk direct zichtbaar zijn, bij de eerste 3.
Hoe kom je bovenaan?
Maar dan dus de grote vraag: hoe kom je bij deze bovenste 3 vacatures? Het goede nieuws: hiervoor lijk je (voorlopig) niet te hoeven betalen. De ranking gaat namelijk op basis van een algoritme. Google doet hier altijd wat geheimzinnig over, maar toch duiken her en der steeds meer factoren op die van invloed zijn op je positie in Google for Jobs. Daar kun je dus je voordeel mee doen! Hieronder staan ze opgesomd:
#1. Kies een gebruikelijke vacaturetitel
Google for Jobs wil heel graag structuur aanbrengen in de functietitels. Werkzoekenden zitten helemaal niet te wachten op hippe titels als ‘sales ninja‘ of ‘social media guru‘, zegt Google: een kandidaat wil juist liever duidelijkheid. Zoeken ze iemand met ervaring? Een doorzetter? Of iemand die alles van het vakgebied al weet?
een ‘junior sales-medewerker’ rankt hoger dan een vergelijkbare functie met een hippere naam
Google wil af van de ruimte die zit in de interpretatie van functietitels. Vandaar dat ze er een rankingfactor van hebben gemaakt. Functies als ‘junior sales-medewerker’ en ‘senior social media expert‘ ranken daarom hoger dan vergelijkbare functies met hippere termen.
#2. Schrijf een pakkend intro
In Google for Jobs zijn alleen de eerste 5 tot 25 regels van jouw vacaturetekst direct zichtbaar (zie onderstaand voorbeeld). De overige tekst zit verborgen en wordt pas uitgeklapt als een kandidaat klikt op de ‘lees meer’-knop.
Het aantal kliks op die ‘lees meer’ knop is voor Google for Jobs ook een rankingfactor. Het is dus van belang om een pakkend intro te schrijven dat kandidaten stimuleert om door te lezen. Hou het concreet en gebruik taalgebruik wat past bij de doelgroep. Het moet de kandidaat direct duidelijk worden waarom hij of zij zou moeten solliciteren.
#3. Zorg dat iemand je hele vacature dóórleest
Als een kandidaat doorklikt wordt de hele vacature zichtbaar. Hoe langer hij of zij zich bevindt op deze pagina, hoe beter. De gemiddelde tijdsduur op de vacaturepagina is namelijk ook een rankingfactor. Zorg dus voor sterke content, en laat jeukwoorden zoveel mogelijk achterwege. Beschrijf wat de functie zo interessant en uniek maakt. Zorg voor overzicht door subtitels te gebruiken en opsommingen om de leesbaarheid te vergroten.
#4. Gebruik een specifieke locatie
De locatie van de functie is voor Google for Jobs een verplicht onderdeel van de vacature. Als je de locatie niet invult in de job posting-microdata, wordt je vacature niet getoond in de zoekresultaten. Maar ook: hoe nauwkeuriger je locatie, hoe hoger je komt te staan. Kerkstraat 4 in Utrecht scoort dus bijvoorbeeld beter dan alleen de plaatsnaam Utrecht.
#5. Communiceer het salaris
Als (een indicatie van) het salaris ontbreekt in een vacaturetekst, klikt 1 op de 5 mensen snel weg. Een term als ‘marktconform’ gebruiken is daarom echt not done. Niet alleen de kandidaat vindt het belangrijk dat je vermeldt hoeveel hij of zij kan gaan verdienen, ook voor Google for Jobs is het een rankingfactor.
Communiceer je zelf geen salaris? Dan haalt Google zelf een range op uit vergelijkbare functies
Je zult lager scoren als je het salaris niet toont. Google ziet het salaris namelijk als een belangrijk onderdeel van de candidate journey. Communiceer je zelf geen salaris? Dan zal er een salarisrange getoond worden bij je functie. Die range haalt Google op uit vacatures van vergelijkbare functies op Google for Jobs.
#6. Varieer in gebruik van het zoekwoord
Er zijn tijden geweest dat je een website helemaal vol kon proppen met zoekwoorden, zodat je eenvoudig een eerste positie in de zoekresultaten kon halen. Deze optimalisatietechnieken zijn nu echter verleden tijd. En dat geldt net zo goed voor Google for Jobs. Gebruik je te veel zoekwoorden in je vacaturetekst? Dan word je daarvoor juist afgestraft. Bestaat je tekst voor meer dan 3% uit dezelfde zoekterm? Probeer dan synoniemen te zoeken. Google kan tegenwoordig namelijk verbanden leggen tussen woorden die gerelateerd aan elkaar zijn.
Tijd om aan de slag te gaan!
Wil je een voorsprong nemen op je concurrenten? Dan is het tijd om je werken-bij-site klaar te maken voor Google for Jobs en deze 6 punten door te voeren. Want verwacht ook niet dat je concurrent stilzit. Uit een recent seminar van Monsterboard blijkt dat 90 procent van de recruitmentspecialisten Google for Jobs ziet als serieuze kans. Aan de slag dus!
Wat ga jij doen met Google for Jobs? Reacties zijn welkom!
Over de auteur
Twan Lammers is online marketeer bij Get.Noticed, specialist in werken-bij-sites en recruitmentmarketing.
Lees ook:
- Google for Jobs: met deze 3 tips ben je er helemaal klaar voor
- Google for Jobs gelanceerd, eerste tests leiden al tot 18 procent meer sollicitanten