Gem. leestijd 2 min  1452x gelezen

Zo zorg je dat je kandidaten niet in het gevreesde zwarte gat vallen

Zo zorg je dat je kandidaten niet in het gevreesde zwarte gat vallen

Een slechte candidate experience is killing, blijkt uit onderzoek onder 1.000 mensen die afgelopen jaar hebben gesolliciteerd. Het belangrijkste inzicht: laat kandidaten niet in het gevreesde zwarte gat vallen.

Van de kandidaten heeft 30% te maken met een negatieve ervaring als het gaat om sollicitatiegesprekken, vooral op het gebied van time management en communicatie, blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Indeed. Het ergste wat hiring managers in hun ogen kunnen doen, is de tijd van kandidaten niet respecteren door afspraken af te zeggen, (te) laat komen opdagen in gesprekken of niet voorbereid zijn voor het sollicitatiegesprek (45%). Ook inconsistente baanomschrijvingen (42%) en slechte communicatie (41%) worden door de gemiddelde sollicitant zeker niet gewaardeerd.

52% van de sollicitanten deelt hun negatieve ervaring met anderen

Bijna driekwart deelt positieve candidate experience

Maar er is ook goed nieuws in het onderzoek te vinden. Want hoewel 52% van de sollicitanten over hun negatieve ervaringen vertelt aan anderen, zegt aan de andere kant ook bijna driekwart (72%) van de kandidaten dat ze hun positieve ervaring zeker zullen delen. Bovendien zou 58% de werkgever bij wie ze een positieve candidate experience hebben ervaren aanraden aan anderen.

Wat draagt dan bij aan die positieve candidate experience? Dat is vooral het aangename gesprek (43%), transparantie als het gaat om salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (42%) en het tonen van respect van de recruiter voor de tijd van de sollicitant (40%).

Maar hoe zorg je ervoor dat sollicitanten niet in dat gevreesde zwarte gat vallen? 4 tips:

#1. Communiceer, communiceer, communiceer

Uiteindelijk maakt het kandidaten minder uit hoe lang een sollicitatieproces duurt, zolang de communicatie erover maar goed is en er updates gegeven worden. Kandidaten willen wel het liefst binnen een week na het sollicitatiegesprek is horen. Een goed voorbeeld qua communicatie is Enterprise, dat als bedrijfsbeleid heeft dat elke baanzoeker een telefoontje krijgt van een recruiter.

Belangrijker dan de duur van het sollicitatieproces is de communicatie tijdens het traject

#2. Respecteer de tijd van de sollicitant

Zorg dat je voorbereid bent en wees op tijd voor sollicitatiegesprekken, of dat nu aan de telefoon is of face to face. Als je het gesprek moet afzeggen, laat dat dan op tijd weten en verzet de afspraak meteen. Beleefdheid is een groot goed.

#3. Zorg dat de baanomschrijving accuraat is

Een mismatch tussen de baanomschrijving zoals hij omschreven staat en zoals hij tijdens het sollicitatiegesprek wordt besproken is de grootste reden waarom kandidaten uit een sollicitatieproces stappen (21%). Gebrek aan transparantie over een baan is zowel tijdsverspilling voor jou als voor hen. Het zorgt ook voor een grotere kans dat de kandidaat zijn of haar negatieve ervaring deelt met de rest van de wereld.

Gebrek aan transparantie is de grootste reden waarom kandidaten uit een sollicitatieproces stappen

#4. Elimineer een eventueel zwarte gat in je communicatie

Het grootste deel van de kandidaten (65%) hoort binnen een week na het sollicitatiegesprek terug van de recruiters. Dat past goed bij hun voorkeuren. Maar veel recruiters wachten langer dan sollicitanten willen en sommige kandidaten horen zelfs nooit meer wat. Zorg ervoor dat dit niet gebeurt bij jouw bedrijf. Dit kan ervoor zorgen dat je talent misloopt en dat is zonde.

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners