Recruiters en innovatie? Als het gaat over kandidaten vínden zie ik dat er een hele weg is afgelegd. Allerlei recente tools om jobs te posten zijn er omdat er klanten voor zijn. Maar er is ook een andere kant, en dat is die van het job interview of sollicitatiegesprek. En dan zie ik maar bar weinig innovatie. Hoe verklaar je het anders dat in organisaties ofwel geen methode gebruikt wordt, ofwel een methode die al meer dan 70 jaar oud is, onze goede oude STAR(R)?
Sommige recruiters voelen zich gewoon niet op hun gemak bij innovatie.
Als we het hebben over innovatie, vergeten we wel eens dat niet iedereen aanhanger is van het nieuwe en revolutionaire. Sommige mensen doen liever hetzelfde, dag na dag: een voorspelbare en geruststellende routine. Recruiters en managers genoeg die zich gewoon niet op hun gemak voelen bij innovatie, en we zullen moeten leren met hen samen een goed sollicitatiegesprek te houden. De eerste stap naar een compromis is begrip, dus laten we eens kijken naar enkele van de redenen waarom mensen zich soms gemakkelijk voelen bij innovatie. Ik weet a priori niet wat precies speelt, maar geef zes hypotheses:
#1. Ze zijn bang voor verandering
Verandering is niet comfortabel. We zijn allemaal van nature bang voor verandering, althans tot op zekere hoogte – het zijn onze hersenen die ons proberen te beschermen. Verandering is een vertrouwensbreuk voor onze hersenen, en het heeft het onmiddellijke effect van stress. Alles wat nieuw is, is een risico, maar sommige mensen zijn minder risicomijdend geworden dan anderen, en kunnen de voordelen zien van het verleggen van de grenzen van hun comfortzone. Deze mensen zijn de vernieuwers – zij weten dat aan de andere kant een innovatie meestal een grote beloning inhoudt.
#2. Ze denken dat het nieuwe niet werkt
Sommige innovatieprocessen gooien het sentiment overboord van het oude gezegde “if it ain’t broke, don’t fix it” (‘Als het niet kapot is, repareer het dan niet’). Daarbij vervangen ze instrumenten die mensen al leuk vinden door innovatieve oplossingen. Soms verbeteren dit soort nieuwe instrumenten het oude concept, maar ze kunnen ook het tegenovergestelde effect hebben.
Veel mensen zijn sceptisch over het proberen te verbeteren van iets wat klanten al waarderen.
Mensen maken zich vaak zorgen over veranderingen die een proces slechter maken in plaats van beter. We hebben allemaal een softwareupdate gezien die slechter was dan de vorige. Innovatie moet gepaard gaan met voorzichtigheid, onderzoek en gezond verstand om succesvol te zijn, en veel mensen zijn sceptisch over het proberen te verbeteren van iets wat klanten al waarderen.
#3. Ze voelen zich bedreigd
Veel leidinggevenden of recruiters vinden het moeilijk om mee te gaan in innovatie, omdat ze zich door verandering bedreigd kunnen voelen. Het is makkelijk om het gevoel te hebben dat je baas het laatste woord heeft en dat er geen consequenties zijn. Ze kunnen zich bedreigd voelen door verandering, en bang zijn dat ze worden vervangen als er (bijvoorbeeld) nieuwe interviewtechnieken komen.
#4. Ze zijn niet creatief
Veel mensen die afkerig zijn van innovatie zijn gewoon meer geneigd tot logica dan tot creativiteit. Je goed voelen bij innovatie betekent meestal dat je veel vindingrijke ideeën hebt, en niet bang bent om ze uit te testen. Iedereen heeft andere vaardigheden, en sommige mensen denken gewoon niet zo creatief als anderen.
#5. Ze zijn voorzichtig
Het is begrijpelijk dat sommige mensen voorzichtig zijn met innovatie. Fouten kunnen kostbaar zijn, en hoewel falen deel uitmaakt van het innovatieproces, kan er vol induiken leiden tot enorme verliezen. Degenen die voorzichtig zijn, voelen zich misschien niet ongemakkelijk bij innovatie op zich, maar alleen bij de snelheid van vooruitgang en verandering.
Hoewel falen deel uitmaakt van elke innovatie, kan er vol induiken leiden tot enorme verliezen.
Misschien dient een bepaald idee de organisatie nu niet, maar in de toekomst wel. Het loont om een beetje voorzichtig te zijn met innovatie, zolang deze voorzichtigheid de creativiteit niet belemmert.
#6. Ze vermijden mislukking
Mislukking is een normaal onderdeel van elk innovatieproces, maar veel mensen weigeren dat te aanvaarden. In plaats daarvan stellen ze onredelijke verwachtingen aan innovaties en vernieuwers, of gaan ze nieuwe ideeën gewoon uit de weg. Niemand is vrijgesteld van het mislukkingsaspect van innovatie. We moeten gewoon accepteren dat niet alle ideeën werken, en dat ze ook niet meteen perfect werken. Sommigen leggen de lat voor innovatie veel hoger dan die voor bestaande eigen methodes. Wat een unfaire behandeling is.
Nu terug naar jou, de lezer. Ik ben benieuwd wat jij denkt dat speelt. Is er één hypothese die klopt? Of zijn het ze alle zes? Of is er nog een andere reden die hier niet op staat? Ik hoop dat je ons helpt om een antwoord te formuleren. Het sollicitatieproces is er belangrijk genoeg voor.
Innoveer het gesprek
Op dinsdag 22 juni 2021 van 12 tot 13 uur geef ik – in samenwerking met Managementboek.nl en LannooCampus.nl – een webinar, speciaal voor recruitment managers. De titel is ‘ ZO INNOVEER JE NAAR EEN JOBINTERVIEW 3.0’.
InschrijvenOver de auteur
Wim Thielemans startte i
De nieuwste versie is net uit met een extra hoofdstuk over online interviewen.