Gem. leestijd 3 min  1598x gelezen

Hoe HMSHost 44% van zijn horecapersoneel weet te werven via referral

Hoe HMSHost 44% van zijn horecapersoneel weet te werven via referral

Een succesvolle referralstrategie is niet alleen iets voor grote IT- of consultancybedrijven, laten ze zien bij HMSHost. Op Schiphol weten ze er zelfs 44 procent van hun horecapersoneel mee te werven. Wat is het geheim?

hmshost melissa sloetjesSucces boeken met je referralstrategie? Daar hoeven niet eens enorm hoge bedragen mee gemoeid te zijn, zegt Melissa Sloetjes, corporate recruiter bij HMSHost, een van de grootste horecabedrijven van Nederland. In hun ‘Member Gets Member‘-programma kunnen medewerkers 125 euro netto tegemoet zien als ze een nieuwe collega weten aan te dragen die na één maand nog steeds een dienstverband heeft met het bedrijf.

Op Schiphol werkt het ‘onwijs goed’

Misschien geen groots bedrag, maar het motiveert genoeg collega’s om bijna de helft van alle vacatures via referral ingevuld te krijgen. Tenminste, op Schiphol, waar HMSHost het grootste deel van de horeca exploiteert, zowel voor als achter de douane. ‘Het werkt onwijs goed’, aldus Sloetjes, die over het succes van de aanpak op 17 mei tijdens Werf& Live meer zal vertellen. Nu alvast een voorproefje.

> Waarom werkt referral juist zo goed op Schiphol?

‘We voeren al jaren actie voor ons referralsysteem. Inmiddels leeft dit behoorlijk onder de collega’s op Schiphol. Langzaam groeit dit ook bij andere locaties van HMSHost in Nederland.’

> Wat is het geheim van goede referral, denk je?

‘Het werkt met name heel goed voor horecafuncties, merken we. De mensen die we via referral krijgen, blijven ook iets langer, zo blijkt. Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je het levend houdt. Wij sturen heel erg op engagement en teamgevoel.

‘Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je het levend houdt’

En we houden het continu onder de aandacht. We verzinnen leuke acties, zoals gratis zonnebrillen die we uitdelen als goody item. Of we versturen gifjes via WhatsApp of laten promoteams flyers uitdelen in onze locaties. We hebben ook ‘Bring-A-Friend’-evenementen op verschillende locaties. hms host zonnebril

Soms verdubbelen we het bedrag ook voor een bepaalde tijd. Of we geven een extra bonus om onze fulltime vacatures te promoten. Vorig jaar hadden we ook een tijdelijke actie, waarbij we een aantal mensen bijvoorbeeld rijlessen of sneakers hebben gegeven. Je moet het levend houden. De kracht van herhaling gebruiken. Dan neemt het na verloop van tijd vanzelf een vlucht.’

> Is dit puur een actie van jou als recruiter?

‘Bij ons zijn onze managers natuurlijk ook heel belangrijk. Zij nemen zelf hun medewerkers aan en zijn eindverantwoordelijk voor hun restaurant. Ze doen dus ook zelf de sollicitatiegesprekken. Zonder commitment van onze managers kan het referralsysteem niet succesvol zijn. Zij zijn degenen die de collega’s motiveren en enthousiasmeren. Vanuit recruitment proberen we daar de tools voor aan te bieden.’

https://www.facebook.com/WerkenbijHMSHost/videos/1583812208365351/

> Is hier nog een technische oplossing voor bedacht?

‘Dat was niet echt nodig. Het werkt vrij simpel. Als je solliciteert, vragen we online of je via iemand van HMSHost bij ons terecht gekomen bent. Dat gaat gewoon het ATS in. En als iemand in dienst komt, dan registreren we die referral in het salarissysteem, dan komt het altijd wel goed.’

Kom naar Melissa, op 17 mei

Melissa Sloetjes is op 17 mei op Werf& Live een van de talkshowgasten in de sessie Let’s talk about referral recruitment. Benieuwd naar het hele verhaal? Of wil je Edwin van der Sande (Tata Steel) of Martijn Hemminga de hemd van het lijf vragen? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners