Gem. leestijd 4 min  490x gelezen

Hoe Hireslim het menselijke aspect in recruitment wil terugbrengen

Ellenlange lijsten met passieve leads. Voor veel recruiters is het public enemy number one. Met chat-agents en een snelle time-to-response wil Hireslim juist het menselijke aspect terugbrengen in recruitment. Hoe pakt het dat aan?

Hoe Hireslim het menselijke aspect in recruitment wil terugbrengen

Waarom Julian Natte in 2019 samen met Liesbet de Rouck met Hireslim begon? Simpel, zegt hij. ‘Ik wil een glimlach veroorzaken bij de mensen die solliciteren.’ Het tekent de opvatting van de expert in leadgeneratie, die vanuit zijn ervaring in automotive en real estate parallellen zag met de wereld van recruitment. ‘Het gaat uiteindelijk ook hier om een manier van mensen zoeken, kwalificeren en afspraken inplannen. En dat dan op zo’n leuk mogelijke, efficiënte manier. Leads genereren is daarin de consistente factor. En gek genoeg past die manier van werken heel goed bij recruitment.’

‘Het gaat uiteindelijk om mensen zoeken, kwalificeren en afspraken inplannen. En dat op zo’n leuk mogelijke, efficiënte manier.’ 

Dat sentiment wordt bevestigd door De Rouck, zelf al 22 jaar actief in de recruitmentindustrie. ‘Het gaat er mij om dat we het menselijke aspect terugbrengen in recruitment’, vertelt ze. ‘Het is een mensen-business, maar dat gaat soms verloren in de hoeveelheid technologie en algoritmes die organisaties toepassen. Dit resulteert vaak in een ondermaatse en onpersoonlijke kandidaatbeleving waarin time-to-response erg traag is.’

‘Simpel stappenplan’

Liesbet de Rouck

Die time-to-response is het eerste dat Natte en De Rouck willen oplossen met Hireslim. ‘De tijd van solliciteren via een werkenbij-site, alles invullen en een paar dagen later misschien wat horen is voorbij’, zegt Natte. ‘Ons stappenplan is relatief simpel. We adverteren op social media en op het moment dat iemand solliciteert, wordt hij of zij automatisch in een kwalificatieproces gezet in WhatsApp. We hebben agents die direct vragen afvuren volgens een script, om zo snel tot een kern te komen van de capaciteit van een kandidaat.’

‘Het was een solide basis van vragen stellen en direct afspraken inplannen. Ik vond het een unieke manier van met kandidaten omgaan.’ 

‘Eigenlijk kwam Julian kwam met een out-of-the-box-idee in een industrie waar ik al jaren inzit’, vertelt De Rouck. ‘Dat gaat eigenlijk niet, denk je in eerste instantie. Je zit vast in processen en in systemen. Je zit eigenlijk vast in een soort bubbel. Het proces dat Julian aan het testen was gebruikte hij voor autohandelaren en verzekeringsmaatschappijen. Het was een solide basis van vragen stellen en direct afspraken inplannen. Ik vond het een unieke manier van met kandidaten omgaan.’ 

Géén chatbots, maar chat agents

Hireslim werkt met chat agents, níet met chatbots, benadrukt De Rouck. Oftewel: échte mensen die beschikbaar zijn om vragen te stellen en te beantwoorden. Als uit het gesprek met de chat agent dan blijkt dat de kandidaat aan de eerste eisen voldoet van de potentiële werkgever, kan het gesprek direct leiden tot een sollicitatiegesprek. ‘Binnen een kwartier, of halfuur, kun je een interview in je agenda hebben staan.’

‘Ik denk dat zo’n 75% van de respondenten de daadwerkelijke sollicitatie met vijf sterren beoordeelt.’ 

Worden baanzoekers afgewezen op basis van de prescreening, dan ontvangen ze ook direct gepersonaliseerde feedback waarom het geen match zou zijn. ‘De overgrote meerderheid van kandidaten vindt het fantastisch’, vertelt De Rouck, terwijl ze haar scherm deelt, met tientallen vijfsterrenreviews. ‘Ik denk dat zo’n 75% van de respondenten de daadwerkelijke sollicitatie met vijf sterren beoordeelt, terwijl de chatfeedback ook buitengewoon positief is.’

‘Wij selecteren niet, we maken alleen afspraken’

Julian Natte

Hireslim test nu een aantal pilots met organisaties — waarin het bedrijf merkt dat recruiters soms initieel minder enthousiast reageren, omdat het werk nóg transparanter wordt. ‘Als wij dit leveren, dan wordt je prescreening afgenomen en kies je niet meer met wie je praat als recruiter’, zegt Natte. ‘Ook als je een naam niet zo leuk vindt klinken: jammer. Want hij of zij voldoet aan de eisen. Wij zijn niet selectief, we maken alleen afspraken.’

‘Binnen twee tot drie dagen heb je nu een campagne lopen, met een uniek script om leads binnen te halen.’ 

‘We zien dat organisaties en recruiters vooral profijt hebben in hoe snel we stappen kunnen zetten’, zegt Natte. ‘Wanneer je een chatbot integreert of een ATS bouwt, dan kost dat an sich al een enorme hoeveelheid tijd. Binnen twee, tot drie dagen heb je nu een campagne lopen, met een uniek script om leads binnen te halen.’

Brainstorm tijdens Bureaurecruitment Live

De Rouck en Natte organiseren tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april een brainstorm-sessie, waarin ze deelnemers willen uitdagen om problemen op te lossen. ‘Het is soms lastig om niet in de stramienen te denken die je kent’, zegt De Rouck. ‘Dat maakt het lastiger om uit dat normale denken te stappen. Veel recruiters en recruitment-organisaties zijn slaaf geworden van hun systemen en de processen die daarin vastliggen.’

‘Als je nu naar de markt kijkt, zijn er tools die echt sneller kunnen gaan. Ik hoop dat dat de toekomst is voor veel organisaties.’ 

‘We richten een systeem in en dan moet dat maar passen voor iedereen die we de komende zoveel jaar gaan werven’, concludeert De Rouck. ‘Je wil eigenlijk voorkomen dat organisaties overspoelen in technologie, maar het verouderde denken zorgt ervoor dat je eigenlijk al moet weten welke moeilijkheden je over drie jaar gaat tegenkomen. Als je nu naar de markt kijkt, zijn er tools die écht sneller kunnen gaan. Ik hoop dat dat de toekomst is voor veel organisaties.’

Meer weten?

Op dinsdag 5 april gaan Julian Natte en Liesbet de Rouck in een interactieve workshop tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live aan de slag met hoe je out of the box jouw unieke proces kunt inrichten en automatiseren. Schrijf je hier nog snel in:

Bureaurecruitment Live

 

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners