De tijden dat glaszetten door de schilder erbij werd gedaan zijn voorbij. Glaszetten is tegenwoordig een vak apart, en door de bredere toepassing van glas als bouwmateriaal is het vakgebied ook volop in beweging. De roep om verduurzaming zorgt bovendien ervoor dat isolatieglas tegenwoordig een zeer veel gevraagd product is. Werk genoeg dus voor de betere glaszetter. Maar ja, waar vind je de mensen om die klus te klaren?
Om dat voor elkaar te krijgen heeft vakorganisatie OnderhoudNL (sector Glas) sinds kort een promotievideo en aparte campagnepagina gelanceerd. De aangesloten bedrijven kunnen die video gebruiken, met hun eigen naam en logo erin, en zo ook kijkers oproepen naar hun eigen vacatures te gaan. Ferdinand Wieman (Sectormanager OnderhoudNL): ‘Handig voor op social media en de websites van onze leden. Is een bedrijf op zoek naar jongeren die glaszetter willen worden, dan kan deze video helpen bij de zoektocht.’
Jaar van het glas
Op de campagnepagina krijgen jongeren en andere geïnteresseerden een korte impressie van het vak. De pagina geeft ook een overzicht van glasplaatsende bedrijven in Nederland. De wervingscampagne is een volgende stap in de strijd om aan de stijgende vraag naar voldoende vakmensen voor de sector te voldoen, nadat eerder met succes in samenwerking met Vakgroep GLAS de MBO-opleiding Glaszetter is gestart.
De sector Glas van OnderhoudNL doet ook mee aan de documentaire ‘Jaar van het Glas’ van RTLZ en Videoland, waarvan de opnamen recent van start gingen. De brancheorganisatie breekt ook in die serie een lans voor het vak van glaszetter. Behalve de verduurzaming noemt ook deze de serie het tekort aan glaszetters en andere vaktechnische medewerkers als de allergrootste uitdaging voor de vlakglasbranche.
Van stralen tot spuiten
De sector Glas is niet het enige onderdeel van OnderhoudNL dat momenteel via een wervingscampagne probeert onder de aandacht te komen. Zo worden sinds eind januari ook de industrieel schilders in het zonnetje gezet. Ook hier zijn een promotievideo en campagnepagina ontwikkeld om dit vak – “Van stralen tot spuiten”- onder de aandacht te brengen.
De huidige campagnes voor glaszetters en industrieel schilders zijn min of meer de volgende stap in de tweejarige landelijke campagne van OnderhoudNL Opleidingen die voor meer instroom van jongeren in het schildersvak en vastgoedonderhoud moet zorgen. Voor de campagne gingen vorig jaar al de twee bekende influencers Thomas Cox en Lise van Wijk, samen goed voor zo’n 200.000 volgers op YouTube en Instagram, de challenge aan om te zien wie er meer talent heeft voor schilderwerk, glaszetten en behangen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.