‘Bij JEX hebben we alles. Allesbehalve genoeg IT’ers.’ Zie daar de korte maar krachtige boodschap van de campagne van het Rotterdamse IT-bedrijf, dat vooral bekend is van software voor de uitzendbranche, en via een wel heel opvallende video aan nieuwe medewerkers probeert te komen.
En dat ‘alles’ mag je breed opvatten: van een eigen reisbureau (‘helemaal zen’) tot een domibo (doe eens iets anders), en van VR FIFA spelen met echte Feyenoorders tot een inhouse cocktailbar en – jawel: woke vegan diversity. You’ll name it, en ze hebben het, legt ‘Golden Boy‘ Tommie uit in de bijbehorende video. Behalve genoeg IT’ers dus om het vele werk aan te kunnen.
Interne kopzorgen
‘Hoe kun je blijven doorontwikkelen zonder afdoende IT’ers?’, aldus Joffrey van der Stap, Teamlead Recruitment marketing. ‘Dit soort interne kopzorgen proberen we daarom altijd zo snel mogelijk de kop in te drukken en de zorgen die dan overblijven een oplossing te bieden. Een brainstormsessie tussen marketing, recruitment en IT leverde een eenduidige conclusie op. Binnen JEX zeggen we vaak gekscherend dat we alles hebben. Alles dus, behalve genoeg IT’ers. En hoe verleid je die? Door campagne te voeren waarin we met de stroom mee zwemmen om er vervolgens volledig tegenin te gaan.’
De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de campagne voor de IT’ers ‘die zeldzamer zijn dan edelstenen’, aldus Van der Stap. Vorige week ging de speciale landingspagina live, waarin nog veel meer bewegend beeld is opgenomen, alsmede de ‘echte verhalen’ van een aantal medewerkers. ‘De video’s en de site zijn echt het topje van de ijsberg. Maar aangezien een goochelaar zijn geheimen nooit verklapt, kunnen we over wat volgt nog niet te veel zeggen. Een kijkje in onze kaarten? We don’t like { B>//$h:IT }. JEXpresso’s? Coderen onder het Noorderlicht? Mocht je de trein missen, dan in ieder geval ons niet…’
Beng Beng
De storyline van de campagne kwam uit handen van Rony Nguala en Huey Brown en werd uitgewerkt en vormgegeven met de eveneens Rotterdamse studio Beng Beng. ‘Met het globale idee wat we hadden zijn we op zoek gegaan naar organisaties en/of studio’s die ons konden helpen bij het uitdenken, uitwerken, creëren en implementeren van het idee en de uiteindelijke campagne’, aldus Van der Stap. ‘Een van onze marketeers tipte om hierin ook zeker Studio Beng Beng mee te nemen. Hij kende deze multidisciplinaire en creatieve studio al uit zijn eigen kringen. Na contact en diverse gesprekken met verschillende partijen bleek hun aanbod het beste bij onze vraag aan te sluiten.’
‘Een reis naar de maan, eigen pretpark. En dan ineens: BAM! { B>//$h:IT }.’
Wat hij zelf zo leuk vindt aan het uiteindelijke resultaat? ‘Het is over the top 2.0, maar dan met een gniffel. Het is just like all of the others, maar dan origineel. JEX ten voeten uit dus. Overal zichtbaar, niet bang om op onze bek te gaan en onszelf kwetsbaar op te stellen. We gaan volledig met de billen bloot en geven ‘eigenlijk’ aan dat we niet weten hoe en wat. Laten we eerst meezwemmen met alle andere naarstig naar personeel zoekende organisaties. Een reis naar de maan, eigen pretpark en olifanten in de kantoortuin schijnt nu eenmaal trending te zijn en precies wat mensen drijft om te solliciteren. En dan ineens: BAM! { B>//$h:IT }.’
Iets met een duim en eruit zuigen
Ster van de video is marketingmanager Tommie. Geen echte medewerker, verklapt Van der Stap, maar een acteur. Hoe ze aan hem komen? ‘Iets met een duim en eruit zuigen’, vertelt hij. ‘Tommie is verzonnen door een creatieveling. Het had net zo goed Peter, Job of Bart kunnen wezen. Tommie bekt lekker en lijkt op de echte naam van de acteur, Noël. Helemaal niet dus. Ook de andere gezichten die je voorbij ziet komen verdienen hun brood als acteur.’
De campagne sluit aan bij een ‘ommezwaai van koers’ die het bedrijf binnenkort gaat maken, vertelt hij verder. Wat dat precies inhoudt? ‘Bij JEX houden we van opschudden. Met verbinding, energie en lef verzetten we ons tegen het volgen van de menigten. Een tipje van de sluier? Controversieel. De markt versus JEX. Het geschetste versus de werkelijkheid. Laat je vooral niet foppen door je eigen ogen en vraag je constant goed af wat echt belangrijk is.’
Een wereld van verschil
Van der Stap erkent ‘niet precies te weten hoe we op grote schaal met IT’ers moeten communiceren, hoe we ze triggeren en enthousiasmeren voor JEX. We weten dat we een uniek bedrijf zijn, maar dat suggereren de overige 2 miljoen Nederlandse bedrijven ook. Wat we eigenlijk willen zeggen is dat tussen zeggen en doen een wereld van verschil zit. En dat hoog van de toren blazen met de meest over de top arbeidsvoorwaarden, volgens ons, niet de manier is.’
‘Hoog van de toren blazen met de meest over de top arbeidsvoorwaarden is niet de manier.’
Uit de positieve geluiden die hij ontvangt naar aanleiding van de campagne leidt hij in elk geval af op de goede weg te zitten. ‘Men vindt het risicovol, maar snapt wat we willen zeggen. Dat is echt een mooi compliment. Dat ik dit verhaal kan en mag vertellen hier heb ik dan ook volledig te danken aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.’
Over het thema ‘Work As One’ heeft JEX ook een podcast gemaakt:
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.