De kenmerkende rode klomp die de vorige campagne van het Franciscus Gasthuis & Vlietland zo beheerste (en die hen zelfs een Werf& Award opleverde) is gelukkig voor een deel ook nog terug te vinden in de nieuwe campagne van het Rotterdamse ziekenhuis. Maar er is ook een plek ingeruimd voor een al even kenmerkende rode sneaker. Dat alles onder het motto: ‘Zet de stap naar #hetechtewerk’.
‘De klompencampagne is binnen en buiten Franciscus een vast beeldmerk geworden, maar is toe aan vernieuwing.’
‘In tijden van krapte op de arbeidsmarkt, waarbij de groep patiënten groeit, moeten wij als werkgever aantrekkelijk blijven’, aldus corporate recruiter en recruitmentmarketeer Charlotte van der Burg. ‘De klompencampagne is binnen en buiten Franciscus een vast beeldmerk geworden, maar is toe aan vernieuwing passend bij de huidige tijd. Daarnaast willen we de vacatures meer inhoudelijk laden. De vernieuwde campagne moet ook aantrekkelijk zijn voor collega’s van de ondersteunende afdelingen, die niet op de rode klompen werken.’
Het échte werk
Samen met het al even Rotterdamse marketingcommunicatiebureau 0to9 (ook al verantwoordelijk voor de klompencampagne) is het team van het Franciscus hiermee aan de slag gegaan. Uiteindelijk is daar een campagne uitgekomen waarin dus ‘het echte werk’ als thema centraal staat. ‘Een fulltime carrière bestaat uit zo’n 2.000 werkweken’, legt Van der Burg uit. ‘Wat laat jij in die jaren achter? Voelt het als zinvol? Geeft jouw baan antwoord op jouw ambities en idealen? Niet? Dan is het misschien tijd voor het echte werk. Het echte werk wordt gedaan in de zorg, bij ons. Dat is het uitgangspunt van de campagne geworden.’
Misschien is het wel het mooiste werk dat er is, zegt ze. ‘Het vraagt soms veel. Het gaat gepaard met ups & downs, met doorzetten, doorpakken en ervoor gaan. Maar ook met ontzettend veel plezier, voldoening en de dankbaarheid van patiënten. Daarom doen wij er als Franciscus alles aan om een stevige basis voor onze collega’s te bieden, maar doen we ook een oproep aan jou om de stap te zetten en bij te dragen aan het echte werk.’
5 doelgroepen
De beelden in de nieuwe campagne zijn allemaal gemaakt met eigen medewerkers. De campagne zal binnenkort ook verder intern worden geladen, aldus Van der Burg. Specifiek richt de campagne van het Topklinisch Opleidingsziekenhuis (‘ook wel bekend als de eredivisie binnen de ziekenhuiszorg) zich op 5 doelgroepen: ANIOS (Arts Niet in Opleiding tot Specialist), verpleegkundigen, staf-collega’s, doktersassistenten en ICMT-collega’s. Het ruim 100 jaar bestaande ziekenhuis telt op dit moment zo’n 4.900 medewerkers, zo’n 340 artsen en 120 vrijwilligers.
Lees ook
- Over de wervingsstrijd van gemeenten (7 nieuwe campagnes nader bekeken)
- Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.