Gem. leestijd 4 min  197x gelezen

Hoe GVB in 2 jaar een winnende wervingsmachine bouwde (inzending GVB)

Van stilstand naar werving op volle snelheid. Ontdek hoe GVB in 2 jaar tijd een datagedreven wervingsmachine bouwde, die de wereld in Amsterdam verbindt! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Hoe GVB in 2 jaar een winnende wervingsmachine bouwde (inzending GVB)

In 2022 kampte GVB met een groot personeelstekort onder bestuurders van trams, bussen en metro’s, waardoor de dienstregeling werd afgeschaald. Een structurele oplossing was nodig. In 2 jaar tijd bouwde GVB samen met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom. Wat is het geheim achter dit succes?

In 2 jaar tijd bouwde GVB met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom.

In de eerste plaats: werving werd een strategisch speerpunt. Resources werden vrijgespeeld, de voortgang werd tot op directieniveau doorlopend gemonitord, een nieuw recruitmentcentrum werd ingericht en partnerschappen werden aangegaan. Bottom up werd het employer brandVerbind de wereld in Amsterdam‘ ontwikkeld, gericht op de belangrijkste drijfveren (de why) van GVB’ers: bijdrage aan de stad Amsterdam en alle mensen die daar reizen. Een continue contentstroom met verhalen van medewerkers laadden dit employer brand op de eigen kanalen.

Een gelaagde crossmediale campagnestrategie verleidde actief en latent werkzoekenden. De ‘touch-campagnes’ benadrukten de why: de impact op reizigers. Themacampagnes haakten aan op Amsterdamse events, zoals Keti Koti en Pride. ‘Tell-advertenties’ met medewerkersverhalen adresseerden motivatoren en drempels, gevolgd door ‘sell-advertenties’ voor de conversie en activaties voor een gerichte boost waar dat nodig was. Analysetool Billy Grace toonde dat deze gelaagdheid een belangrijke succesfactor is.

Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is.

Bluewave bouwde mee aan deze winnende, datagedreven wervingsmachine, met een effectieve mediastrategie vanuit de gelaagde touch-tell-sell-aanpak. Zij monitorden de campagnes en kanalen continu, stuurden bij en optimaliseerden via analytics, A.I. en marketing automation. Onderscheidend was hoe Bluewave, net als GVB, echt instapte en aan de knoppen bleef draaien om het beste resultaat te krijgen en continue samen te innoveren. Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is. GVB realiseerde in 2024 de wervingsdoelstellingen voor vervoermedewerkers– een ongekende prestatie in de sector.

Van stilstand naar werving op volle snelheid. Ontdek hoe GVB in 2 jaar tijd een datagedreven wervingsmachine bouwde, die de wereld in Amsterdam verbindt! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

1. Amsterdam blijft verbonden

Het is GVB gelukt om haar cruciale rol in Amsterdam te blijven vervullen en de stad bereikbaar en verbonden te houden. Dankzij de transformatie en nieuwe wervingsstrategie werden achterstanden – in een krappe arbeidsmarkt – weggewerkt en stroomde voldoende nieuw talent in om de trams, bussen en metro’s te besturen.

2. Recruitment en employer branding impact

GVB is nu continu zichtbaar als werkgever op de arbeidsmarkt, met een strategie die potentiële medewerkers aanspreekt en aantrekt:

  • Enorme groei in bereik: WerkenbijGVB steeg van 1.000 naar 15.000 maandelijkse websitebezoekers, van wie 40% terugkerend is.
  • Sterke social media-aanwezigheid: WerkenbijGVB-kanalen groeiden naar 3.000 volgers met 200+ berichten over carrièremogelijkheden.
  • Succesvolle werving: Meer dan 20.000 sollicitaties in 2 jaar, resulterend in 1.300 hires en voldoende OV-bestuurders.

3. Effectieve ketensamenwerking

De hechte samenwerking tussen GVB en Bluewave versterkte de wervingsmachine:

  • Continu verbeteren: Wekelijkse afstemming tussen de teams van Bluewave en GVB leidde tot beter converterende campagnes.
  • Slimme technologieën: A.I.-gestuurde chatbotflows van Recrubo en data-analyse met Billy Grace verbeterden de doorstroom van kandidaten en maakten het mogelijk om telkens weer te optimaliseren.
  • Kostenoptimalisatie: Optimalisaties leidden tot daling van de kosten per hire en de aanpak draagt bij een duurzamere personeelsopbouw.

4. GVB aan het stuur

GVB zit weer stevig achter het stuur met volledige controle over haar wervingsstrategie:

  • Zelfstandig wervingsteam: GVB kan snel en zelfstandig inspelen op wervingsbehoeften.
  • Datagedreven beslissingen: Strategische inzichten uit data zorgen voor continue verbeteringen.
  • Toekomstbestendige aanpak: Het wervingsmodel is schaalbaar en flexibel voor toekomstige arbeidsmarktontwikkelingen.
5. Interne trots

Met een werkgeversmerk dat echt bij GVB en haar medewerkers past, en de vele collega’s die meewerken aan campagnes en hun verhaal delen, draagt de nieuwe wervingsaanpak bij aan meer interne betrokkenheid en trots. Samen verbinden we de wereld in Amsterdam!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

GVB en Bluewave hebben een succesformule gevonden: lef, partnerschap en een slimme strategie. GVB’s wervingstransformatie bewijst dat een slimme, strategische en datagedreven aanpak niet alleen vacatures vult op de korte termijn, maar ook een stevige basis legt voor succesvolle werving en binding van medewerkers in de toekomst. Dit maakt de case een inspirerend voorbeeld en een waardige kanshebber voor de Werf& Awards.

GVB toonde lef door, als traditioneel OV-bedrijf, all-in te gaan op het terugdringen van personeelstekorten. Op alle niveaus werd het belang onderstreept. Werving stond hoog op de agenda van de directie en werd een strategisch speerpunt. Korte- en langetermijndoelen zijn slim verbonden en in beide is geïnvesteerd. In 2 jaar tijd zette GVB een Recruitmentcentrum op, zijn coalities gesmeed, budgetten gecreëerd en strategie bepaald.

Korte- en langetermijndoelen zijn slim verbonden en in beide is geïnvesteerd.

Een belangrijk aandeel in het succes is toe te schrijven aan de samenwerking met Bluewave. Echt partnerschap vanuit vertrouwen, het samen willen leren en een drive om het steeds beter te doen, bleek een succesformule. Een slimme, strategische en datagedreven aanpak zorgde voor direct resultaat en legde een stevige basis voor succesvolle werving en binding van medewerkers in de toekomst. Kortom: een inspirerend voorbeeld voor wervend Nederland!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Bluewave: Recruitmentmarketingpartner
  • SteamTalmark: Ontwikkeling werkgeversmerk
  • Diverse creatieve partners: Campagne- en contentcreatie

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners