Mijn vorige blog over online marketing als recruiter heeft veel reacties opgeleverd. Online marketing leeft dus zeker in de recruitmentbranche, en dat is maar goed ook. Laten we daarom eens samen kijken naar de eerste laag van de online marketing-piramide: Findability. En dan specifiek naar: het inrichten van Google Search.
Findability, het woord zegt het al: je moet vindbaar zijn voor jouw doelgroepen. Om dit goed in te richten is het essentieel dat je een persona en een candidate journey maakt van jouw doelgroep. Je moet immers weten waar je doelgroep zich online bevindt en wat de pains en gains zijn in elke fase van de marketingfunnel. Anders ga je lukraak campagnes draaien – en dat werkt zeker niet.
Waarom Google Search?
In dit blog kijk ik specifiek naar Google Search. Er gaat namelijk vaak veel aandacht uit naar het inrichten van social campagnes, terwijl Google Search (en display) ook belangrijke kanalen zijn in de findability-laag. Want volgens onderzoek gebruikt 84% van de Nederlanders minstens 3 keer per dag Google. De kans is dus erg groot dat ook jouw doelgroep hiertoe behoort. Er wordt namelijk ook veelvuldig gegoogeld naar inhoud van functies, concrete vacatures en carrièreswitches.
Google Search kan snel kwalitatieve bezoekers aan je website opleveren.
Het probleem is alleen: het inrichten van Google Search is voor veel recruiters onbekend terrein. Google onderscheidt het adverteren in de zoekmachine (Google Search) en het adverteren via Display op partnerwebsites van Google. Beide kunnen interessant zijn vanuit recruitmentoogpunt. Via Google Search kun je adverteren op directe zoektermen in Google als ‘Elektromonteur vacatures’ of ‘Werken bij Alliander’. Display kan interessant zijn voor remarketing en het creëren van awareness. Via remarketing kun je bijvoorbeeld websitebezoekers targetten die je vacatures bekeken hebben. Interessant, aangezien ze al een zekere interesse getoond hebben. In dit blog kijken we echter naar het inrichten van Google Search, omdat het snel kwalitatieve bezoekers aan je website kan opleveren.
Wat kan ik als recruiter doen?
Wat kun je doen als recruiter met Google Search? Als je jouw doelgroep goed kent, weet je bijvoorbeeld welke vragen ze stellen in elke laag van de online marketingfunnel. Het is als recruiter belangrijk dat je hierover in gesprek gaat met je doelgroep. Collega’s die net zijn gestart zijn hiervoor goede gesprekspartners. Vraag hoe ze bij jouw bedrijf zijn terechtgekomen, de kans is groot dat Google een van de touchpoints is geweest. En vraag hen ook welke zoektermen ze ingevuld hebben in Google tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Deze input kun je vervolgens weer gebruiken om je campagnes te optimaliseren.
Bij Alliander zijn we bijvoorbeeld op zoek naar veel elektromonteurs. We moeten namelijk een flinke klus klaren om het energienet toekomstbestendig te maken voor de energietransitie. Maar elektromonteurs zijn erg schaars. Dus scholen we veel mensen om; van automonteurs tot mensen met minder technische ervaring. Deze omscholers zijn een belangrijke doelgroep. Daarom is het voor ons belangrijk om na te denken welke zoektermen zij gebruiken in elke laag van de online marketingfunnel.
Wat zoekt de elektromonteur?
Laten we de automonteur als voorbeeld nemen. Hij wil zich oriënteren of de functie van Elektromonteur iets voor hem kan zijn. Wat voor vragen/zoektermen zal hij dan intypen in Google als hij zich aan het oriënteren is (See/Think-laag)? Voorbeelden:
- Wat doet een elektromonteur?
- Werken en leren in de elektrotechniek
- Salaris elektromonteur
- Omscholen tot elektromonteur
De automonteur heeft zich verdiept en komt erachter dat hij zich graag wil laten omscholen. Hij gaat op zoek naar een passende vacature en komt daarmee in de Do-laag van Google. Zoektermen die hij hier gebruikt zijn bijvoorbeeld:
- Elektromonteur vacatures
- Mbo 3 Opleiding Elektrotechniek
- Vacature elektromonteur woningbouw
Het is dus belangrijk dat je bij al dit soort zoektermen zichtbaar bent. Dat kan via Google Search advertenties (SEA), maar natuurlijk ook via de organische zoekresultaten (SEO). Via inbound marketing kun je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je vindbaar bent op belangrijke lezersvragen van je doelgroep. Hoe je dat doet, dat is weer onderwerp voor een heel ander blog.
Wat kan ik hiermee als recruiter?
Volgens mij moet je als recruiter echter wel in staat zijn om een extern bureau of de (arbeidsmarkt)communicatieafdeling van je organisatie aan te sturen op dit onderwerp. Je hoeft niet in detail te weten hoe je een campagne moet opzetten, maar wel waaraan hij moet voldoen. Dus denk aan vragen als:
- Sluiten de headlines en omschrijvingen van de advertenties goed aan bij de behoefte van mijn doelgroep?
- Zijn we vindbaar met de juiste zoekwoorden? Wat zijn de vragen die mijn doelgroep stelt in elke fase van de online marketingfunnel? Kunnen we die beantwoorden?
- Wanneer presteert een campagne wel of niet goed?
- Hoe kunnen we dit optimaliseren zodat we meer kwalitatieve sollicitaties ontvangen?
Bij Alliander heeft een goede inzet van Google Search en Display in het eerste half jaar van 2022 voor meer dan 600 sollicitaties en zo’n 400 contactmomenten met recruiters gezorgd. Het lijkt mij daarom zeker de moeite waard om bij andere organisaties ook goed hiernaar te kijken!
Over de auteur
Leroy Meurs werkt als interim corporate recruiter bij Alliander. Zijn interesses zijn (online) marketing, commercie en HR, gecombineerd met ‘een stuk gezond bewustzijn voor het duurzame leven’.