Hoe zorg je voor een vloeiend en gebruiksvriendelijk verloop van het sollicitatieproces op je recruitmentsite? Een proces dat past bij de young professional die je wilt bereiken? De ANWB besloot laatst de eerder dit jaar op de som te nemen, voor haar eigen werkenbij-site, gemaakt door de specialisten van Talmark. Ze vroegen daarom de faculteit ‘Innovation Sciences’ van de TU Eindhoven om zowel kwanti- als kwalitatief onderzoek ernaar te doen. Twee studenten, Ayda Frings en Maxine Derksen, onder supervisie van Sima Ipakchian (Human Technology Interaction group), gingen vervolgens de uitdaging aan.
Literatuuronderzoek
Dat begon – zoals het hoort – allereerst met een duik in de literatuur. Daaruit bleek onder meer dat aantrekkelijke sites inderdaad leiden tot meer sollicitaties, en dat je bij voorkeur voor zo’n site het aantal kleuren beperkt tot 4, om te voorkomen dat hij rommelig en onoverzichtelijk overkomt. Ook ondervonden ze hier het belang van beeld, bulletpoints en een opmaak die bij belangrijke woorden afsteekt van de rest van de tekst. Verder bleek belangrijk: kort en bondig, actief taalgebruik. En mobielvriendelijk natuurlijk, wat onder meer wil zeggen dat het menu tot een minimum beperkt moet blijven.
Maar dan de praktijk…
Maar dan, de praktijk. Frings en Derksen besloten eerst tot een kwalitatief onderzoek met een aantal participanten. Die kregen in drie kwartier tot een uur een usability test voorgeschoteld, gevolgd door een interview. Het ging daarbij om twee soorten vacatures: vaste en vakantiebanen, op zowel een mobiel device als een desktop computer. In totaal namen 11 mannen en 8 vrouwen van gemiddeld 22 jaar – precies de ANWB-doelgroep – deel aan dit deel van het onderzoek.
11 mannen en 8 vrouwen van gemiddeld 22 jaar namen deel aan het kwalitatief onderzoek.
Zij kregen daarbij vragen als: ‘Stel, je bent een ICT’er met affiniteit voor Java. Zoek een vacature die hierbij aansluit. Hoeveel vrije dagen heb je per jaar? Waar is jouw afdeling verantwoordelijk voor? En met wie kun je contact opnemen?’ Of: ‘Je wilt graag een zomerbaantje bij de ANWB. Je woont in Den Haag. Je wilt een baantje op minimaal MBO-niveau. Zoek een vacature die hierbij aansluit. Welke talen heb je hiervoor nodig? Welke persoonlijke eigenschappen heb je hiervoor nodig?’
Think-aloud-protocol
Tijdens het uitvoeren van de opdrachten moest de participant steeds een zogeheten think-aloud-protocol volgen. Dit houdt in dat de participant zijn/haar
gedachten tijdens de opdrachten hardop moest uitspreken, zodat deze tekst later aan een analyse kon worden onderworpen. Ook werden er schermopnames gemaakt tijdens de opdrachten. Waarna dan nog een semi-gestructureerd interview met de experimentleider volgde, waarbij de interviewer dieper inging op bepaalde antwoorden van de participanten.
Bijna alle participanten gaven aan bij voorkeur een computer te gebruiken om vacatures te zoeken.
Daar kwamen al meteen opmerkelijke resultaten uit. ‘Handig’, ‘overzichtelijk’ en ‘makkelijk in gebruik’, oordeelden bijvoorbeeld sommigen over de ANWB-site. Maar anderen waren ook kritisch. ‘Niet duidelijk dat ook plaatsnaam ingevoerd kan worden.’ ‘Verschil tussen vakgebied en werkgebied onduidelijk’. Of: ‘filtermenu niet gezien’ (smartphone). Opvallend verder: de doelgroep van het onderzoek mag dan jong zijn geweest, dat betekent nog niet dat ze voor vacatures allereerst op hun telefoon kijken. Sterker nog: bijna alle participanten gaven aan hiervoor bij voorkeur een computer te gebruiken, omdat dit overzichtelijker en sneller zou zijn. Bovendien staat hun cv ook zelden op hun mobiel.
Liever een grid dan een lijst
Na het literatuur- en het kwalitatieve onderzoek stelden de twee studenten ook nog een online survey van 19 meerkeuzevragen op in GoogleDocs. Doel hiervan was om de voorkeuren van young professionals met betrekking tot inhoud en opmaak van het vacatureoverzicht en de vacaturepagina van de ANWB te kwantificeren. In totaal 30 hoogopgeleide participanten deden hieraan mee, 21 mannen en 9 vrouwen, met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar.
De meeste gebruikers zien liever een ‘grid’-weergave van de vacatures dan een lijst.
Hier konden de onderzoekers dus nóg iets meer de diepte in. Zo bleek hier bijvoorbeeld dat de meeste gebruikers liever een ‘grid’-weergave van de vacatures zien, dan een lijstweergave. Bij de eerste vorm (links) zie je in één oogopslag meer functies, en kun je sneller vinden wat je zoekt, aldus het merendeel van de respondenten. Van de lijsten werd dan weer gezegd dat ze ‘rustiger’ ogen, en dat je maar in één scanrichting hoeft te zoeken.
Postcode zelden als filter geselecteerd
De onderzoekers keken ook welke zoekfilters de kandidaten in hun zoektocht selecteerden. Daarbij bleken vakgebied, opleidingsniveau en regio veruit het meest populair. Met name postcode werd echter zelden als filter gebruikt.
Mínst belangrijk op een recruitment, zo zeggen de respondenten, zijn informatieve filmpjes.
En wat valt er eigenlijk te zeggen over de inhoud van de vacature? Dat de meeste respondenten de functievereisten als duidelijk de belangrijkste informatie zien, gevolgd door de werkzaamheden, het salaris en de werkdagen. Het mínst belangrijk, zo zeggen ze, zijn informatieve filmpjes, informatie over de inhoud van de sollicitatiebrief en informatie over de organisatie. Andere bevindingen: het overgrote merendeel wil graag een ‘markeerfunctie’ om vacatures makkelijk terug te kunnen vinden. En 97 procent zegt het liefst via e-mail om te solliciteren, 2 keer zoveel als het aantal mensen dat graag een contactformulier invult en 4 keer zoveel als mensen die graag via whatsapp zeggen te solliciteren (mensen mochten 3 mogelijkheden selecteren).
Aanbevelingen: liever mailbutton
De onderzoekers hebben ook een aantal aanbevelingen in petto om de verbeterde ANWB-site, in 2016 al genomineerd voor een Digitaal Werven-Award, nóg verder te verbeteren. Zo raden ze aan om bijvoorbeeld filters toe te voegen voor ‘opleiding’, ‘aantal uur’, ‘dienstverband’ en ‘taal’. Ook adviseren ze een functie waarmee gebruikers een vacature kunnen opslaan. Dit zou moeten kunnen op de pagina zelf, of door de gebruiker de vacature naar zichzelf te laten mailen.
De onderzoekers raden aan filters toe te voegen voor ‘opleiding’, ‘aantal uur’, ‘dienstverband’ en ‘taal’.
Ook mag van de onderzoekers met name voor de smartphone de whatsapp-button kleiner in beeld komen, ‘zodat het beperkte schermformaat niet nog verder gelimiteerd wordt’. En ze zien liever een mailbutton dan een whatsapp-button, omdat de doelgroep aangeeft toch vooral via mail te willen solliciteren. Verrassende resultaten misschien, maar het laat in elk geval wel zien dat geen enkele site zo mooi is of hij valt nog te verbeteren. (En dat ook jonge mensen niet altijd zo digitaal savvy zijn als we wel eens geneigd zijn te denken, maar dat terzijde…).
Meer weten?
Vraag het hele onderzoek op bij Talmark. Of lees de whitepaper met 8 geheimen van een goede recruitmentsite.