Aangezien Dura Vermeer 2 jaar geleden de Digitaal-Werven award heeft gewonnen, zou je misschien verwachten dat concurrent Ballast Nedam ook veel werk heeft gemaakt van zijn nieuwe corporate recruitmentsite. Maar is dat ook zo? Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven, besluit de site aan een nadere analyse te onderwerpen. En – spoiler alert: hij wordt daar niet meteen vrolijk van. Waar denkt hij dat het allemaal nog wel een stukje beter kan?
Homepage: geen statische foto graag
Laten we beginnen op de homepage van de Ballast Nedam-site. Die is duidelijk en goed conversiegericht met een heldere call-to-action richting de vacatures, precies waar je de kandidaten wilt hebben. Prima dus. Ik zou zelf echter geen statische foto hebben gebruikt, zeker niet van zo’n dynamisch tafereel als het aanleggen van een weg. En ik zou bovendien geen blauwe knop op een blauwe achtergrond hebben gezet. Daar moet meer contrast in zitten om op te vallen.
Tip: Gebruik bewegend beeld in een andere kleur, zodat de knop naar de vacatures er duidelijker uitspringt.
De hele verdere homepage staat in het teken van mensen naar de vacatures brengen. Dat is goed gedaan. De woordspeling met ‘Word jij ook een BN’er’ is erg leuk bedacht.
Vacatureoverzicht: niet altijd even duidelijk
Dan komen we bij het belangrijkste onderdeel van de website: de vacature. Daar bepaalt een kandidaat immers of hij of zij solliciteert of niet. Maar als ik op de vacatureknop klik bevliegt mij meteen een teleurstelling. Ik krijg hier namelijk geen vacature te zien, maar een enorme header en een heel klein stukje tekst.
Tip: Zet de vacaturezoekmachine meteen in beeld, bovenaan de site. En halveer de header.
Tip: Gebruik een veel groter lettertype als je daadwerkelijk wilt dat je tekst gelezen wordt.
In de zoekmachine staan daarnaast woorden die niet duidelijk zijn. ‘Categorie’ blijkt ‘vakgebied’ te zijn. En met ‘werkgebied’ blijkt ‘regio’ te worden bedoeld. Verder zitten er in de vakgebieden ook een paar vreemde dingen. Zoals stage, afstuderen en traineeships. Maar wat als ik stage wil lopen in het vastgoed? Of wat als ik de constructie (ook een categorie) in wil bij tunneltechnische installaties? Dit is vooral ook vreemd omdat je ook bij dienstverband kunt kiezen voor ‘stage’ en ‘afstuderen’. Aangezien een stage een type dienstverband is, hoort het daar ook thuis, vind ik. En dus niet bij de vakgebieden.
Tip: Hernoem categorie naar: vakgebied.
Tip: Herstructureer de vakgebieden zodat het echt alleen vakgebieden zijn.
Tip: Hernoem werkgebied in: regio.
Tip: Verwijder de zoekfunctionaliteit ‘Business unit’. Dat is iets interns. Daar moet je sollicitanten niet mee vermoeien.
De presentatie van de vacatures in het overzicht is trouwens ook voor verbetering vatbaar. De business unit die hier wordt genoemd lijkt me voor een kandidaat bijvoorbeeld geen relevante informatie, zeker niet op dit moment in het proces. Als je werkt met zulke tegels, dan moeten ze twee dingen doen. De eerste: de kandidaat de relevante informatie geven om een geïnformeerd besluit te nemen. De tweede: de kandidaat verleiden de vacature helemaal te bekijken. Aan beide voorwaarden is hier mijns inziens niet echt voldaan.
Tip: Voeg benodigde opleiding en / of werkervaring toe.
Tip: Voeg de salarisrange toe.
Tip: Voeg het aantal uur per week toe.
Tip: Voeg een ‘klik hier’-knop toe.
Tip: Voeg een overtuigende zin toe wat je in deze functie gaat doen.
De vacature zelf: waar is de lay-out?
Dan over naar de vacatures zelf. Laten we die voor een Teamlead Recruitment eens als uitgangspunt nemen, daar kunnen we ons als lezers van deze site immers waarschijnlijk allemaal wel een beeld bij vormen. In het vlak naast de vacature staat ineens een heleboel relevante informatie die helaas ontbrak in het voorgaande overzicht. Zoals: het gewenste opleidingsniveau, het carrièreniveau en het aantal uren per week. Ook hier ontbreekt echter het salaris nog steeds. En in de (lange) tekst ernaast staat alleen maar: ‘een goed salaris en prima secundaire arbeidsvoorwaarden’. Wat zal Google for Jobs daarvan maken?
Tip: Benoem het salaris (of de salarisrange) in het overzicht.
Tip: Benoem enkele van de arbeidsvoorwaarden in de tekst.
De foto die boven alle vacatures staat, is steeds dezelfde. (Tenminste: afhankelijk van je browser. Bij Firefox komt er bijvoorbeeld helemaal geen beeld boven). Dit is waarschijnlijk een beeld van de Ballast Nedam-mensen voor wie je het doet. Toch vermoed ik dat een wisselend beeld per vacature, steeds van de zittende collega’s of het zittende team, aansprekender is.
Tip: Varieer meer met beeld en gebruik afdelingsgerelateerde beelden bij elke vacature.
Twee dingen vallen me vervolgens op aan de vacature. Hier staat ineens ook de overtuigende zin die me in een eerdere fase meteen naar deze vacature zou hebben getrokken: ‘Bouw jij mee aan stevig en vakvolwassen recruitment?’ Kijk, dat had ik graag eerder gezien, dan zou ik eerder geklikt hebben. De lay-out van de vacature is verder trouwens verschrikkelijk. Alles op elkaar, geen witregels, geen kleur, geen foto’s. Alleen een paar vinkjes, met daarbij ook de woordspeling: ‘Zet jij alle vinkjes?’
Tip: Zet witregels in de vacaturetekst.
Tip: Gebruik meer beeld in de vacatures zelf. Foto’s met quotes bijvoorbeeld.
De solliciteerknop staat overigens alleen onderaan de vacature. Hij beweegt niet mee als je scrollt, zodat hij steeds in beeld zou zijn. Dat is jammer.
Tip: Zorg dat de solliciteerknop altijd in beeld is.
Onder de vacature staat ineens een foto met allemaal mensen met een Ballast Nedam-help op. Geen idee wie deze mensen zijn, wat ze doen of wat hun rol is. Ze zijn ook niet klikbaar helaas.
Solliciteren: kan nog wel iets handiger
Kijk, dat is leuk. Als ik op ‘Solliciteer’ druk, zie ik nadrukkelijk dat ik ook kan solliciteren met LinkedIn. En als je over de solliciteerknop heen gaat komt er ‘Met Linkedin’ in beeld. Helaas is het enige dat ze uitlezen mijn naam en e-mailadres en moet ik nog steeds mijn cv uploaden. Hoewel, eerlijk is eerlijk: dit is geen verplicht veld. Ik kan dus met LinkedIn solliciteren, alleen hebben ze dan dus niet meer dan mijn naam en mailadres. Bij het veld ‘mobiel telefoonnummer’ staat dat het verplicht is, maar je kunt ook zonder het in te vullen door naar de volgende pagina. Maar helaas, als je vervolgens wilt solliciteren kom je weer terug op de eerste pagina waar je iets vergeten bent…
Tip: Doe de check meteen en geef meteen aan dat er iets ontbreekt.
Als je dan alle gegevens hebt ingevuld kom je op een tweede pagina waar je alleen nog de privacyverklaring moet aanvinken voordat je daadwerkelijk met nóg een druk op de knop kunt solliciteren.
Tip: Zet de verplichte acceptatie van de privacyverklaring al op de solliciteerpagina.
Mobiel: waar blijft de vacature?
De mobiele recruitmentsite van Ballast Nedam is toegankelijk, maar daar is helaas ook alles mee gezegd. Door de enorme header en de op de mobiel heel lelijke footer is er voor de vacature zelf geen plek meer op het beeldscherm.
Tip: Pas het design mobiel aan het scherm aan.
Opvallend genoeg is op de mobiele website de sollicitatiepagina trouwens wel weer één pagina. Daar kan het dus blijkbaar wel…
Conclusie: dit kan beter
Als ik in een snelle audit al zoveel verbeterpunten zie bij een nieuwe website ben ik toch altijd wel een beetje teleurgesteld. Vooral het feit dat de mobiele ervaring zo ondermaats is vind ik een gemiste kans. Zeker als je zoveel locaties hebt als Ballast Nedam waar je de banen onder de aandacht kunt brengen, zou ik juist daarop veel focus hebben gelegd.
‘Als ik in een snelle audit al zoveel verbeterpunten zie bij een nieuwe site ben ik altijd teleurgesteld.’
Ik hoop dat Ballast Nedam het komende jaar nog de nodige sprints heeft ingeboekt bij hun websitebouwer; er is nog best veel te verbeteren.
Samengevat: de pro’s en contra’s op een rij
Pro’s | Contra’s |
Duidelijke focus op conversie | De interne organisatie dicteert de kandidaat-ervaring |
Extreem laagdrempelige sollicitatie | De lay-out van de vacatures |
Een leuke woordspeling met BN’ers | Slechte mobiele ervaring |
Meer weten?
De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt. Op 29 oktober reikte hij voor de dertiende keer de Digitaal-Werven award uit op het gelijknamige event. Dit jaar was NS de winnaar.