De krapte op de arbeidsmarkt was nog nooit zó groot. Er zijn veel meer vacatures dan kandidaten. En veel werkgevers kloppen daarom aan bij bureaurecruiters. Kunnen zij hen niet helpen? Maar die kunnen natuurlijk ook niet zomaar een blik kandidaten open trekken. Hoe gaat de bureaurecruiter dan met die krapte om? Op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live, was het een van de belangrijkste vragen van de dag.
‘Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’
‘Schakelen, snel schakelen, kort op de bal’, antwoordt bijvoorbeeld Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup. ‘En ook kijken naar andere kwaliteiten van de kandidaten. Dus naar competenties in plaats van werkervaring, en ook eventueel verplaatsen in het werkveld. Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’
Ook Franklin van den Brand, partner/directeur bij Westmore Technical Staffing, ziet wel heil in het anders benaderen van kandidaten. ‘Wij geloven in groei van mensen’, zegt hij bijvoorbeeld. ‘Je kunt wel op zoek gaan naar een niveau-4-monteur en die een baan aanbieden op hetzelfde niveau. Maar wij geloven eerder in iemand op niveau 3 te laten doorgroeien naar een hoger niveau door hem of haar zelf op te leiden. Dat is onze kernactiviteit.’
Sneller, efficiënter
Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People, heeft het over ‘slimmer, sneller, en efficiënter’ werken. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van sourcers en marketeers. En Laura Kolen, recruiter bij Werken in de Kempen, zegt: ‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’
‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’
Je moet dan ook goed het verschil maken tussen ‘krapte’ en ‘schaarste’, benadrukt Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau. ‘Schaarste betekent: de dingen zijn er niet. Krapte is: vraag en aanbod komen niet bij elkaar. Maar als dat het geval is, kun je of een andere vraag stellen, of op zoek gaan naar ander aanbod. Andere doelgroepen dus. Of op een andere manier gaan werven.’
Harder schreeuwen
Maar één ding is zeker, zegt hij ook. Als je doet wat je altijd deed, gaat het momenteel niet werken. ‘Dat is als met een volle boodschappenlijst naar een lege supermarkt gaan. En dan denken dat je door harder te schreeuwen toch je winkelmandje vol krijgt. Maar dat kan natuurlijk niet. Dus moet je dan óf een ander boodschappenlijstje meenemen. Of je moet een andere supermarkt zoeken. En dat is precies wat wij nu aan het doen zijn.’
De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.