Vroeg beginnen? Dat is ook: vroeg klaar zijn, vertelt logistiek medewerker Joyce enthousiast, in een video van de nieuwe wervingscampagne van Royal FloraHolland, de grootste bloemenveiling van Nederland, die al meer dan 100 jaar kwekers en kopers in de sierteeltsector bij elkaar brengt. Oftewel: ‘Dag ochtendhumeur. Hallo bloemengeur’. En: ‘Bloei op. Met de leukste ochtendbaan van Nederland.’
De recent gestarte arbeidsmarktcampagne is vooral gericht op logistiek medewerkers, onderverdeeld in verschillende doelgroepen. De huidige eigen mensen staan erin centraal. We krijgen als kijker in snel tempo alle voordelen van het werk bij FloraHolland uitgelegd: leuk contact, goed verdienen, fit blijven. En: ‘s middags vrij. ‘We streven met onze marktplaats naar optimale prijsvorming tegen minimale kosten’, verklaart de veiling zelf de noodzaak van de campagne. ‘Dat kan alleen als we de bloemen en planten van onze kwekers zo slim, efficiënt en zo duurzaam mogelijk bij onze kopers krijgen. Om dit te realiseren hebben we meer mensen nodig.’
Precair moment
De nieuwe campagne start voor Royal FloraHolland op een precair moment. De veiling kan namelijk uitzonderlijk goede cijfers over het jaar 2021 laten zien. Maar de toekomst is minder… rooskleurig, schetst financieel directeur David van Mechelen. Dit jaar wacht volgens hem een verlies van miljoenen euro’s. De rode cijfers zijn vooral het gevolg van de huidige energiecrisis. ‘FloraHolland is dit jaar aan energie al 20 miljoen euro meer kwijt dan in 2021’, zegt hij. Door de hoge energieprijzen voeren telers bovendien minder bloemen en planten aan. Hierdoor loopt de veiling provisie mis en verdient het bedrijf minder aan de diensten die het aanbiedt.
Door de oorlog in Oekraïne zijn ook de prijzen van sierteeltproducten ingezakt. De bloemenveiling is evenwel niet van plan in de dagelijkse dienstverlening te snijden, aldus Van Mechelen. ‘Die moet goed blijven.’ De veiling zit bovendien in een transitie van fysieke marktplaats naar een meer digitaal handelsplatform. ‘Daarin willen we ook snelheid houden’, aldus de CFO.
Meegroeien
De kleurrijke campagne voor logistiek medewerkers werd ontwikkeld door bureau Proof, samen met copywriter Martijn de Vreeze en art director Rob van Netburg. Het bureau tekende eerder al voor het bredere campagneconcept ‘Groei mee’, dat aansluit bij de ‘Connect to grow’-strategie van de veiling. De kern van de merkbelofte aan talent is daarbij dat je bij Royal FloraHolland onderdeel bent van een enorme digitale transformatie waarmee je bij een kleine organisatie wereldwijde impact kunt maken. En je zowel persoonlijk als professioneel kunt meegroeien.
Bij Royal FloraHolland werken in totaal zo’n 2.700 mensen. Logistieke medewerkers beginnen er doorgaans om 6.00 ‘s ochtends. De eindtijd is flexibel en verschilt per dag, afhankelijk van het aantal te verwerken bloemen en planten. Veel functie-eisen zijn er verder overigens niet, behalve dat je minstens 16 jaar moet zijn, in goede conditie, en minimaal 1,65 meter, omdat je anders niet makkelijk bij de bovenste fusten met bloemen kunt, om deze op de karren te zetten.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.