‘In de gemeente Enschede gebeurt altijd wel wat’. Als ontwerper Franka Werner dat in de video zegt, moet je onbedoeld toch even denken aan die beroemde uitspraak van Herman Finkers over het nabijgelegen Almelo. Al maakt Werner daarna wel meteen duidelijk dat het in haar werk heus niet alleen om van kleur verspringende stoplichten gaat. Integendeel zelfs. ‘De ene dag werk je aan 600 woningen die we helemaal zelf ontwerpen, de volgende dag schuift een grote partij met plannen voor de stad aan.’
De gemeente Enschede zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein.
De video is het eerste zichtbare resultaat van de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Jij maakt Enschede!’. De gemeente zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein. De video moet kandidaten een goed beeld geven van wat daar allemaal bij komt kijken. ‘De stad een stukje mooier maken’, noemt Werner dat in de video. ‘En dat je ook merkt dat de mensen zich daar prettig in voelen.’
One-stop-shop
Bij de nieuwe campagne is ook een speciale landingspagina gemaakt, met mooi beeldmateriaal en meer uitleg over wat je in Enschede allemaal kunt maken. De campagne is het product van onder meer Minutes on Career, Jobsupporters uit Langenboom, maar vooral van de recruitment innovators van Brockmeyer. Met name voor die laatste partij komt de campagne op een goed moment. Het bedrijf ontwikkelt zich namelijk steeds meer van experts op het gebied van jobmarketing tot one-stop-shop voor recruitmentoplossingen. En deze campagne is daarbij natuurlijk een mooi visitekaartje.
Brockmeyer heeft voor de campagne een ‘multichannel recruitment marketing’-strategie ontwikkeld.
Brockmeyer heeft voor de campagne een strategie ontwikkeld waarin ‘multichannel recruitment marketing’ wordt toegepast. Dat betekent dat de campagne via sourcing, programmatic bannering, social recruitment én content marketing via verschillende kanalen voor de gemeente Enschede werft.
Enschede niet de enige
Enschede is overigens bepaald niet de enige gemeente die op zoek is naar nieuwe ambtenaren. Gemeentes als Zwolle, Vlissingen, Delft, Zuidplas en de Ronde Venen gingen de Twentse stad voor met serieuze arbeidsmarktcampagnes. En daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven, aldus het A&O-fonds, dat de arbeidsmarkt voor gemeenten in de gaten houdt, bijvoorbeeld door middel van de regelmatige A&O-vacaturemonitor. ‘Er zijn geen geluiden dat er op korte termijn een kentering op de gemeentelijke arbeidsmarkt te verwachten is’, stelt het fonds.
Bij gemeentes ligt het aantal vacatures momenteel 61% hoger dan vorig jaar.
In het derde kwartaal van dit jaar daalde het aantal vacatures bij gemeentes namelijk licht (met 9%) ten opzichte van het record-tweede kwartaal van dit jaar. Maar dit aantal is nog altijd 61% hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, toen Nederland voorzichtig uit de eerste lockdown kwam. Het aantal gemeentelijke vacatures blijft daarmee nog steeds ‘onverminderd hoog’, aldus het A&O-fonds, dat daarom ook recent – samen met de VNG en vakbonden – een werkboek uitbracht, onder de titel: Succesvol de arbeidsmarkt op! Hoe pak ik dat als gemeente aan?
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.