‘Recruitmentprocessen naar de moderne tijd vertalen.’ Het is een nogal grote ambitie die Colin Gort zichzelf heeft opgelegd met de start-up Emplear.io. Maar het is hem wel menens, zegt hij. ‘Zijn wij een RPO? Nee, wij noemen onszelf liever een RPI. Oftewel: een Recruitment Process Improvement-club. Dat hele woord bestond nog niet, heb ik gemerkt. Maar het gaat ons niet alleen erom vacatures in te vullen voor klanten. We willen juist dat de klant zélf meer grip krijgt op kosten en de resultaten op basis van data. Want dat lijken veel bedrijven in deze tijd wel verloren te zijn.’
‘We zagen dat veel recruitmentprocessen erg gefragmenteerd waren.’
Vanuit Heemstede is Gort, samen met Joost Bijl, Ad Vreezen en Feiko Brugman, nu een klein jaar bezig met Emplear. Ze proberen daarbij het hele recruitmentproces voor klanten te automatiseren, van eerste contact tot vaste contract. ‘We zagen dat veel recruitmentprocessen erg gefragmenteerd waren’, aldus Gort. ‘Recruitmentmarketing, het sollicitatieproces, de onboarding, HR; vaak communiceren ze niet of nauwelijks met elkaar. Data over kosten en resultaten ontbreken vaak in het proces. Daarom onze missie om met data en technologie recruitment effectiever, makkelijker en goedkoper te maken.’
Ervaring in marketing
De oprichters brengen zelf jarenlange ervaring in marketing en web development mee. Gort zag dat bijvoorbeeld de e-commerce in meetbaarheid nog mijlenver voorloopt op het recruitmentvak. ‘Wat normaal voor ons is, is nog niet normaal in recruitment’, zegt hij erover. ‘Maar wij zitten al 10 jaar met de handen in de modder, met zware e-commerce klanten. Die kennis kunnen we nu mooi gebruiken om ook recruitment te verbeteren.’
‘Wat normaal voor ons is, is nog niet normaal in recruitment.’
Krappe arbeidsmarkt? De mensen zijn er echt wel, benadrukt hij. Je moet alleen weten hoe ze te benaderen. Met een complete flow. En bijvoorbeeld automatische whatsapps, en de conversatie-A.I. van Scotty Technologies. ‘Het hele plaatje inzichtelijk maken’, zoals hij het noemt. ‘Dat houdt niet op bij een sollicitatie. We willen ook weten of de aangenomen kandidaten ook daadwerkelijk blijven en tevreden zijn. En kandidaten vragen: hoe kunnen we jullie ervaring verbeteren? Hoe kunnen we de boodschap zo maken dat het klopt met wat je als kandidaat verwacht?’
‘ We willen ook weten of de aangenomen kandidaten ook daadwerkelijk blijven en tevreden zijn.’
Met designers en UX-specialisten in Jakarta, en 5 developers in Spanje, timmert Emplear technologisch aardig aan de weg. ‘De systemen die wij bedenken, de dashboards, die hebben wij allemaal in eigen huis’, vertelt Gort trots. Maar, benadrukt hij ook: uiteindelijk blijft recruitment wel mensenwerk. ‘De e-commerce is heel leerzaam als het gaat om het moment tot aan de sollicitatie. Maar je moet ook kijken naar het proces erna. Je moet een werknemer ook tevreden houden. Daarom kijken wij ook altijd naar het verloop van medewerkers.’
Grip op de funnel
Bij online marketing is het normaal dat je met data inzicht krijgt in wat je uitgeeft en wat het exact oplevert. Bij recruitment is dat nog steeds niet vanzelfsprekend, constateert Joost Bijl. Daarom is het voor Emplear.io belangrijk om inzicht in data te geven. ‘Daar helpen wij klanten dan ook bij. Dat betekent dat we niet alleen de data presenteren in overzichtelijke dashboards. Wij geven klanten ook trainingen, zodat ze precies weten hoe ze de data moeten interpreteren. Samen met de klant bepalen we op basis van de data wat verbeterd moet worden. Dat geldt voor onze werkzaamheden, maar ook voor de interne processen bij de klant.’
‘Net even anders denken, dat is volgens mij ook nu echt nodig in recruitment.’
Want daar is het Gort om te doen, zegt hij. Of, zoals het hij noemt: ‘Het hele traditionele recruitmentproces anders aanpakken, de mindset veranderen, met gestrekt been de gevestigde orde aanvallen.’