Denk je aan recruitment voor militairen, dan zie je al gauw stoere mannen en ferme knapen in uniform voor je, verwikkeld in heldhaftige situaties. Zo gaat het immers al 100 jaar, en dat past bij het werk, zou je misschien geneigd zijn te denken.
De anime-beelden blijken een heel nieuwe generatie aan te spreken.
Maar een recruiter van het Amerikaanse Korps Mariniers heeft nu een aantal aanpassingen gemaakt aan klassieke recruitmentposters, die een heel ander beeld oproepen – en tegelijkertijd een heel nieuwe generatie aanspreken, schrijft Task and Purpose, een site over militair nieuws.
Anime-stijl gaat viraal
De posters, bewerkt in de bekende anime-stijl, rekenen op een moderne manier af met het stereotype marinier, en dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze behoorlijk viraal gaan op sociale media. Damn, ze kennen hun klantenkring’, schreef een commentator bijvoorbeeld op de populaire Facebook-pagina Air Force amn/nco/snco, waar de afbeelding recent werd gedeeld, net als op Reddit, Twitter en de nieuwswebsite Anime Hunch, die stelt dat anime-karakter Violet Evergarden de inspiratie moet zijn geweest voor de nieuwe advertenties van de United States Marine Corps.
Sommige van de bewerkte posters zijn meer dan 100 jaar oud. Zo verscheen de originele poster ‘Active service on land and sea‘ volgens de Library of Congress in 1917, geïllustreerd door de kunstenaar Sidney Riesenberg.
Op de recruitmentschool bedacht
Het was Staff Sgt. Arthur Chou die ruim een eeuw later het idee kreeg om zijn eigen stempel te drukken op enkele van deze klassieke posters, terwijl hij op de recruitmentschool van het Korps Mariniers zat (Hebben ze daar een eigen recruitmentschool? Jazeker!). Chou is zelf al zijn leven lang anime-fan, en wilde zijn passie voor het medium combineren met zijn nieuwe carrière.
Chou vertelt dat hij kunstenaars via de freelance zakelijke website Fiverr opdracht gaf de klassieke posters te bewerken. Zo heeft hij al vier exemplaren onder handen laten nemen. Het begon met ‘Ready‘, geïnspireerd op een poster uit 1942 (zie helemaal boven).
Anime-parafernalia
De vier posters zijn slechts één element in een collage van anime-parafernalia die het bureau van Chou omlijsten. Zo zijn er ook decks uit het kaartspel Yu-Gi-Oh!, een klein standbeeld van Yamato, de menselijke avatar van het gelijknamige oorlogsschip uit de Tweede Wereldoorlog uit het spel Kantai Collection, en een pluche pop van Snubbull, een roze, bulldog-achtige Pokémon, zo zien we op zijn Instagram-pagina.
‘Letterlijk iedereen die binnenkomt en mijn hoek ziet, denkt: oh dit is cool’, zegt hij. Chou heeft duidelijk talent om in contact te komen met nieuwe rekruten, in het spraakgebruik van de Marine bekend als ‘poolees‘: zijn Instagram-pagina staat vol met afbeeldingen van jonge mariniers in wording die poseren met Snubbull, of zoals personages uit de anime JoJo’s Bizarre Adventure, of met de Yu-Gi-Oh!-kaarten op zijn bureau. Chou drukt zelfs kopieën van de posters af en geeft ze aan poolees als beloning voor hun afstuderen aan de bootcamp.
Geek culture
Maar het zijn niet alleen toekomstige mariniers die houden van het door hem gecreëerde anime-decor, het zijn ook de hogere officieren. Chou vertelt dat ook een kolonel en een sergeant van de artillerie al bij hem langs zijn geweest om exemplaren van enkele van zijn posters te kopen. De betaling dekt alleen de kosten voor het afdrukken van de posters, zei Chou, die verduidelijkte dat hij geen geld verdient met de verzoeken.
‘We zijn als mariniers in de eerste plaats ook gewone mensen.’
De interesse van zoveel mensen laat volgens hem zien hoe geek culture veel meer mainstream is geworden dan vroeger. En dat het stereotype marinier echt aan erosie onderhevig is. ‘De hele reden dat ik deze posters heb gemaakt, was juist om het stereotype te doorbreken’, aldus Chou. ‘Mensen denken dat we allemaal gek en gepolijst zijn, maar we zijn als mariniers in de eerste plaats ook gewone mensen. De beste mariniers die ik ken zijn niet eens groot. Het zijn gewoon mensen met een groot hard, die proberen beter te worden.’
Woke recruitment
Het is overigens bepaald niet de eerste keer dat in Amerika de stereotype militaire recruitment-uitingen worden aangevallen. Recent was er bijvoorbeeld nog ophef over een golf aan ‘socially-conscious’ (of, zo je wilt: woke) recruitmentvideo’s van het Amerikaanse leger én de CIA, bedoeld om wat minder voor de hand liggende doelgroepen aan te spreken.
Ook iets moois gemaakt?
Zelf het afgelopen jaar iets moois gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.