Gem. leestijd 4 min  18x gelezen

Hoe één meisje het imago van het hele beroepsonderwijs opwaardeert (inzending Guruz)

Met twee korte filmpjes heeft Lotje miljoenen views gerealiseerd en laten zien hoe geweldig het (v)mbo is. Lees de hele case van Stichting Guruz, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards van 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen  In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Hoe één meisje het imago van het hele beroepsonderwijs opwaardeert (inzending Guruz)

De non-profit Stichting Guruz heeft twee missies:

  1. Het kennisgat verkleinen tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt
  2. Het verbeteren van het mbo-imago

Missie 1 voeren we uit door online gastcolleges te maken bij Nederlandse werkgevers. In gesprek met de echte specialisten van deze werkgevers, de echte Gurus! Deze online gastcolleges gaan over de energietransitie, robotica, voedselontwikkeling, finance, Cyber & AI, en nog veel meer. De online gastcolleges geven we cadeau aan alle ROC’s van Nederland. In deze Werf&-case gaat het specifiek over missie 2: het verbeteren van het imago van het mbo.

Wat is het probleem?

Meer dan 15 jaar riep politiek Den Haag: we zijn een kenniseconomie (oftewel: laat je kind zo hoog mogelijk studeren). De termen hoogopgeleid en laagopgeleid zijn zo veel te zwaar ‘geladen’. E-matching, daten voor hogeropgeleiden en Promovendum, verzekeren voor hogeropgeleiden: dát is het probleem. Niet gek dus dat zoveel ouders kun kinderen naar de havo blijven pushen terwijl het kind er helemaal niet bij gebaat is. Terwijl de top 20-schaarsteprofielen in Nederland alleen maar bestaan uit mbo-banen. Dit imagoprobleem en deze mismatch is een probleem voor de hele Nederlandse arbeidsmarkt.

Lotje Met twee korte filmpjes heeft Lotje miljoenen views gerealiseerd en laten zien hoe geweldig het (v)mbo is. Lees de hele case van Stichting Guruz, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards van 2025.

Wat is de oplossing?

We laten zien dat het (v)mbo geweldig is. En dan doen we zeker niet vanuit een slachtofferrol, dat hebben we helemaal niet nodig. We maken iets waar mensen over blijven praten. We geven ze food for thought.

Wat hebben we gedaan?

We hebben de wereld omgedraaid. We hebben twee korte filmpjes gemaakt over mensen die hun kind juist niet naar de havo willen laten gaan, maar naar het (v)mbo. Daarbij kozen we voor absurde situaties die doorgaans nooit voorkomen. De hero in het filmpje is ons ‘Lotje’. En het resultaat spreekt voor zich.

Wat was de impact van de case?

Het doel wat we voor beide filmpjes hadden gesteld was 250.000 views per stuk. Dat was voor Stichting Guruz het aantal views dat we bestempelden om succesvol te zijn. Deze aantallen views wilden we behalen zonder inzet van marketingeuro’s. We hadden namelijk alleen wat geld opgehaald voor de productie van de filmpjes, niet voor marketinguitingen.

Zijn de resultaten behaald?
  • Lotje 1 behaalde meer dan 2 miljoen views (>800%) (and counting)
  • Lotje 2 behaalde meer dan 1 miljoen views (>400%) (and counting)
Hoe hebben we de resultaten gemeten?

We hebben de views opgeteld van de volgende bronnen:

  • Vimeo
  • YouTube
  • LinkedIn
  • TikTok

‘We werden zelfs gebeld of het filmpje van Lotje een lokaal filmfestival mocht openen!’

Hebben de resultaten een significant effect gehad op de bekendheid?

De resultaten waren een echte game-changer voor Stichting Guruz. We werden gebeld voor interviews, het ministerie van OCW en de VO-Raad hingen aan de telefoon, werkgevers benaderden ons spontaan om samen te werken. We kregen uitnodigingen van diverse brancheverenigingen en we werden zelfs gebeld of het filmpje van Lotje een lokaal filmfestival mocht openen!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De filmpjes van Lotje moeten een Werf& Award winnen om een heel eenvoudige reden: het heeft meer dan 15 jaar geduurd om het gedachtegoed van de kenniseconomie, hoog- en laagopgeleid tussen de oren van alle ouders van Nederland te krijgen. Dat plan om dat kind altijd maar naar die havo (of hoger) te moeten pushen. Dan zul je begrijpen dat we het (v)mbo-imago niet in 3 weken verbeterd hebben. Dit is een marathon, Stichting Guruz is deze marathon (samen met andere organisaties) aan het rennen. Alleen door zichtbaarheid en sterke PR kunnen we het vuur voor dit onderwerp laten branden.

Minimaal budget, maximaal bereik en zonder professioneel reclamebureau.

Deze award gaat niet over hetgeen we bereikt hebben, deze award helpt ons verder met het behalen van onze doelen. Een sterker (v)mbo-imago, meer kids die de opleiding doen waar ze blij van worden en een betere match maken tussen studenten en de arbeidsmarkt. En als je als jurylid toch wilt beoordelen op behaald succes? Minimaal budget, maximaal bereik en zonder professioneel reclamebureau.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Lotje 1:

  • Acteurs
  • Script: Stichting Guruz
  • BN’er: Chazia Mourali
  • Uitvoering: Uhu Producties
  • Sponsoren: Uhu, Techsharks, Jellow

Lotje 2:

  • Acteurs
  • Script: Stichting Guruz
  • BN’er: Youp van ‘t Hek
  • Uitvoering: Uhu Producties
  • Sponsoren: Techsharks, Play2Work, KPN, Hightech Helmond de Peel, Samenwerkende VO-platforms

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 13 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners