Gem. leestijd 4 min  882x gelezen

Hoe een écht goede campagne drie totaal verschillende doelgroepen bereikt (inzending Alliander)

Binnen 2 maanden van een niet-bestaande opleiding naar een volle klas. Met de campagne ‘Écht een goede opleiding’ maakt Alliander impact op het vmbo. Lees de hele case ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2021.

Hoe een écht goede campagne drie totaal verschillende doelgroepen bereikt (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

In augustus 2020 werd binnen Alliander een nieuwe vakopleiding opgericht. Jongens en meiden kunnen na het vmbo doorstromen in de beroepsopleiding tot monteur. De opdracht was daarom: Zet Alliander op de kaart als technische opleider met eigen opleiding voor vmbo’ers in West-Nederland.

Er was een kleine kanttekening: alles moest binnen 2 maanden live, zonder budget vooraf.

De ideeën begonnen te stromen. Er was alleen een kleine kanttekening: alles moest binnen 2 maanden live, zonder budget vooraf. Niet haalbaar? Écht wel!

‘Écht een goede opleiding’

De gemiddelde vmbo’er is niet bekend met het werk in netbeheer of Alliander. De arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘Écht een goede opleiding’ richt zich daarom op drie doelgroepen. Want een studiekeuze maak je niet alleen. Een enthousiaste ouder of docent kan een sterke ambassadeur voor Alliander zijn. Zij stellen andere prioriteiten aan een opleiding dan de leerling. Daarom communiceert Alliander per doelgroep één boodschap:

  • Jongeren: De opleiding is écht leuk;
  • Docenten: Alliander heeft écht vakkennis;
  • Ouders: De opleiding biedt écht een basis voor de toekomst;

Alliander heeft vervolgens alle campagneuitingen zelf ontwikkeld. Voor jongeren, maar vooral ook: dóór jongeren. Quincy, Robin, Quincy #2 en Sander van Alliander pronken op de brochures, posters, foto’s, gifjes en video’s. Door de crossmediale aanpak is Alliander aanwezig op alle studieoriëntatiekanalen: online, thuis, op school, op studiekeuzetests, op social media en bij de decaan op kantoor.

Quincy, Robin, Quincy #2 en Sander van Alliander pronken op de brochures en in de video’s.

Onze jonge technici spreken hun leeftijdsgenoten direct aan: “Ja, je krijgt écht een rijbewijs, salaris, opleiding én een leuke baan bij een bedrijf met meer dan 100 jaar ervaring!” De recruiters enthousiasmeerden jongeren en hun docenten via contact op scholen. Voor de ouders is gerichte content gemaakt op social media, waarbij de focus op baangarantie en de verschillende kansen binnen de branche lag.

case alliander werf& awards 2021

Direct contact kon zoals elke doelgroep dit wil: social media, Whatsapp of door te bellen. Op de online open dag konden leerlingen live vragen stellen aan een monteur in opleiding.

Wat was de impact van de case?

Het doel was om 1.500 leerlingen te bereiken, 80 te interesseren van hen en vervolgens 10 tot 12 te selecteren. Voor een campagne die in 8 weken af moest zijn, zonder gereserveerd budget, is het resultaat écht verrassend. Tijdens de start in oktober kende geen enkele leerling of decaan dit leerwerktraject bij Alliander. Vijf maanden later zijn 11 leerlingen aangenomen, zijn er nog 4 vergevorderd in procedure en zijn er al meerdere gegadigden voor de klas van 2022.

Voor een campagne die in 8 weken af moest zijn, is het resultaat écht verrassend.

Docenten en ouders zijn onze ambassadeurs geworden. De mond-tot-mondreclame was zo sterk dat onze opleiding in kennisplatforms van decanen is gedeeld en dat het door de overheid gefinancierde ‘Sterk Techniek Onderwijs’ onze opleiding heeft gepromoot op vmbo-scholen. Daarnaast hangen de posters van de Alliander Technische Bedrijfsschool in technieklokalen door heel West-Nederland. Hiermee is niet alleen de klas voor 2021 gevuld, maar biedt het écht naamsbekendheid om alle techniekleerlingen van de toekomst over Alliander te informeren.

De keuze om to-the-point te communiceren sloeg aan. Een leerling gaf aan dat ‘De video van Quincy vertelde wat ik moest weten’. Docenten waren erg te spreken over de heldere uitleg: ‘de infographic over het opleidingsprogramma biedt veel vertrouwen in het opleidingstraject’. Missie geslaagd! In alle gemeten touchpoints tijdens de candidate journey overtrof de campagne de doelstellingen. Elk communicatiekanaal is ingericht per doelgroep en gebruikt zoals verwacht.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne ‘Écht een goede opleiding’ bewijst dat slimme arbeidsmarktcommunicatie niet duur hoeft te zijn. Het was een gedurfde methode, waarbij directe communicatie vanuit leeftijdsgenoten de voorkeur had boven in scene gezet promotiemateriaal.

Deze case bewijst het belang van onderzoek naar de invloeden van de potentiële kandidaat. Door te kijken naar een nieuw type ambassadeurs: partners, vrienden en loopbaanadviseurs. Want wie bespreekt een studiekeuze of carrièremove niet aan de keukentafel? De hefboomwerking van de crossmedia-aanpak (online, offline en op scholen), biedt nieuwe mogelijkheden voor toekomstige campagnes.

Volgend jaar 50 leerling-monteurs werven? Écht wel!

De communicatie is visueel en to-the-point. Door het eerlijke verhaal te vertellen vertrouwt Alliander erop dat de leerling écht achter de studiekeuze staat en dat de ouders en decaan vertrouwen hebben in de toekomst van hun kind of leerling. Volgend jaar 50 leerling-monteurs werven? Écht wel!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern recruitment:

  • Gino van de Hoven,
  • Marnix de Groot,
  • Mirjam Boersma,
  • Renée Gosschalk-Harms,
  • Simone Bouwmeister,
  • Dian Hoes,
  • Mohamed Aoulad El Kadi,
  • Simone van Essen,
  • Wouter de Jong

Intern campagne:

  • Quincy Vink,
  • Sander Kostelijk,
  • Amirsalar Ebad,
  • Robin Abbing,
  • Quincy Kok

Extern:

  • ROC het Graafschap,
  • MrWork,
  • WBNRS,
  • Qompas,
  • KeuZes,
  • ROC.nl

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 24 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners