De invloed van platforms op de arbeidsmarkt is veel besproken. Maar zijn ze echt wel zo disruptief als soms wordt beweerd? Of is het niet veel meer dan een nieuwe bron om kandidaten te vinden?
Veel uitzendbureaus kijken met angst en beven naar de hele discussie rondom de platformeconomie. Als vraag en aanbod van werk straks elkaar online perfect kunnen vinden, waar zijn de bureaus dan nog voor nodig? En hoe zit het eigenlijk met de regelgeving? Als straks iedereen als freelancer via een platform aan het werk is, hoe betalen we dan de sociale zekerheid nog?
‘gewoon iedereen aan de slag waar en wanneer hij of zij wil, in de baan – of klus – die hij het leukst vindt’
Anderen zien juist een glorieuze toekomst opdoemen, waar volledig transparantie is over kandidaten aan de ene kant en werkgevers aan de andere, en waar matching van die twee kanten nog maar een fractie kost van wat we er nu nog aan kwijt zijn. Geen gedoe met vaste contracten en functieprofielen meer, maar gewoon iedereen aan het werk waar en wanneer hij of zij wil, in de baan – of de klus – die hij of zij het leukst vindt.
Hoe zit het nou echt? Vandaag én morgen?
Maar hoe is het nu eigenlijk in de praktijk met de platforms? Op het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment op 18 juni gaan twee vertegenwoordigers ervan hierover met elkaar in gesprek. De een is Niels van Berkel, die via Planet Interim al bijna 10 jaar volledig online interim professionals aan interim opdrachten koppelt. De ander is Pim Graafmans (foto), die tot 2017 bij YoungCapital werkte en daarna voor zichzelf begon met YoungOnes, een online platform waarbij je als freelancer via een app aan de slag kunt in de logistiek, de horeca, in een winkel of op evenementen. Hoe kijken zij naar de toekomst? Een voorproefje op de discussie van 18 juni…
> Wat is je centrale boodschap?
Graafmans: ‘De wereld van recruitment verandert keihard! Platformen hebben grotere impact op recruitment dan je denkt. En het is goed om te bedenken wat die impact doet met de rol van de recruiter.’
Van Berkel (foto): ‘Mijn centrale boodschap is dat online platforms de flexmarkt voor alle betrokkenen beter in balans kunnen brengen en beter kunnen laten functioneren. Er zijn in mijn ogen een groot aantal winstpunten te benoemen. Zo krijgen interim professionals en opdrachtgevers door platforms steeds betere tools in handen om direct met elkaar in contact te komen. Ze hebben dus meer invloed op het proces. Daarnaast spaart het tijd. Er hoeven immers geen bureaus te worden gemanaged. En er is een meer optimale en transparante prijsvorming. Bemiddelaars zullen door platforms selectiever, maar dan wél exclusiever kunnen en moeten worden ingezet. Doordat bemiddelaars meer commitment krijgen, gaat hun ROI omhoog. Als ze gaan rennen, is het in elk geval zinvoller dan als 1 van de 7 bemiddelaars werken aan dezelfde opdracht. Ik denk dat de matchmaking hierdoor ook persoonlijker wordt. Platforms leiden sneller tot gesprekken tussen opdrachtgever en relevante kandidaten, terwijl door het grotere commitment ook bureaus meer tijd krijgen om aandacht aan de kandidaat te geven, in combinatie met een betere informatiekwaliteit.’
> Hoe zie je de platformeconomie momenteel al veranderen?
Van Berkel: ‘Wij groeien momenteel erg hard met 300 tot 400 nieuwe hoger opgeleide professionals per maand. We hebben daarmee onze eigen niche. Ik zie natuurlijk ook dat platforms recent in een negatiever daglicht zijn komen te staan. Dat komt vooral door de specifieke uitdagingen van een platform als Uber. Maar Uber mag dan een platform zijn, nog niet ieder platform is een Uber.
‘Ik zie natuurlijk ook dat platforms recent in een negatiever daglicht zijn komen te staan’
Die discussie wordt ook gevoed door de politiek. Onzekerheid troef. Deze ontwikkelingen remmen sommige platforms af. Dat geldt ook voor bureaus en bijvoorbeeld ook brokers die erbij matchen, die zich door marktplaatsen bedreigd lijken te voelen.’
> Wat betekent dit volgens jullie voor de flexmarkt?
Graafmans: ‘Flexbehoefte blijft altijd. Daarnaast zie je dat de opkomst van platforms het steeds makkelijker maakt om mensen online samen te brengen. De rol van recruiters is daardoor flink aan verandering onderhevig. Platformen brengen werving volledig online. Bedrijven zijn steeds meer gewend zelf te selecteren. Recruiters worden straks meer ingezet bij grotere arbeidsvraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan doorstroom en ontwikkeling van je huidige populatie.’
Van Berkel: ‘De politiek wordt straks bevolkt door meer flexibele, nu nog jonge, mensen. Daardoor krijgt over een aantal jaar de zzp’er eindelijk de positie die zij verdient: als de nieuwe norm! Sociale zekerheid zal vanaf een bepaald niveau volgens een cafetariamodel worden ingericht. Steeds meer mensen willen ervaringen opdoen, zich ontplooien en flexibel zijn. Daar past een vaste baan zelden goed bij.
‘Over een aantal jaar krijgt de zzp’er eindelijk de positie die zij verdient: als de nieuwe norm!’
Platforms zullen daarbij een centrale rol gaan innemen. Ze zullen de markt beter in balans brengen. Ook komen er portals van individuele inleners, die op een hoger niveau gaan acteren, met een betere informatievoorziening naar de professional. En die portals zullen weer via centrale platforms ontsloten worden. Dat helpt de platforms weer. Het is niet tegen te houden.’
> Verdringen de platforms het traditionele uitzendbureau?
Graafmans: ‘Nee, dat geloof ik niet. Het is een keuze die erbij komt. Sommige klanten willen ontzorgd worden door een bureau, anderen willen zoveel mogelijk zelf doen. Aan de andere kant heb je ook kandidaten die graag geholpen worden en kandidaten die liever alles zelf doen. Kijkend naar ons eigen platform: wij zijn echt een aanvulling op het traditionele uitzenden. Bij spoed, zieken en lastminute pieken, kun je op ons platform supersnel schakelen, lees: in 5 minuten een match maken. Dit is bij een uitzendbureau natuurlijk niet mogelijk.’
Van Berkel: ‘Platforms zullen nooit alles kunnen matchen. Goede bemiddelingsorganisaties houden altijd hun rol, mits ze waarde toevoegen. Ze zullen selectiever worden ingezet, als bijvoorbeeld een platform niet snel of goed genoeg werkt. Dan moeten recruiters zich in een opdracht kunnen vastbijten om de kandidaat te vinden. Daarvoor hebben ze meer commitment nodig en een betere prijs. Minder werk, maar onder betere condities is een win-win voor allen. Nu lopen bureaus vaak nog halfslachtig met zijn zevenen achter dezelfde opdracht aan.
‘Minder werk, maar onder betere condities, dat is een win-win voor allen’
Er zijn professionals of gebruikers die denken dat platforms leiden tot minder persoonlijk contact. Ik ben het daar niet mee eens. Dan heb je het eerder over portals die met minimale informatie zijn gevuld en waar met name op prijs wordt ingekocht in een zeer onpersoonlijke setting. Dat is een heel ander verhaal.’
> Lenen platforms zich vooral voor kortstondige klussen?
Graafmans: ‘Ons platform werkt inderdaad echt met klussen op dagbasis. Als bedrijf moet je ervoor openstaan dat er iedere dag iemand anders kan komen. Ook voor de freelancers is het een platform waarop je van dag tot dag besluit welke en wat voor soort klus het beste bij je past. Je merkt ook steeds meer dat functies worden opgeknipt in kleinere taken en die taken worden op het platform geplaatst als klus. Dat is echt wel anders dan hoe de meeste uitzendbureaus normaliter werken.’
‘Je merkt steeds meer dat functies worden opgeknipt in kleinere taken ‘
Van Berkel: ‘Wij richten ons juist alleen op hoger opgeleide interim professionals die een aantal maanden aan een organisatie of project verbonden kunnen blijven. Bij ons vind je geen klussen, waar freelance als term toch vaak mee wordt geassocieerd, maar je vindt er: mensen. Als je een hoger opgeleide collega zoekt voor tijdelijke vervanging of een project, dan moet je bij ons zijn. Dus nee, platforms zijn er wat mij betreft echt niet alleen voor kortstondige klussen.’
> Hebben jullie nog steeds last van de huidige regelgeving?
Graafmans: ‘De huidige regelgeving maakt nog niet voldoende duidelijk wanneer iemand freelancer of in loondienst is. Wij zouden hierin graag meer duidelijkheid zien. Daarnaast zijn nog niet alle voorzieningen toereikend. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is voor een freelancer bijvoorbeeld nog steeds onbetaalbaar. Onze doelgroep wil graag zelf kunnen beslissen waar en wanneer ze werken, maar ook wat ze met hun verdiende geld doen. Zij kiezen zelf waarvoor ze zich verzekeren, maar dan moet het wel betaalbaar zijn.’
‘Zelfs brokers en payrollers, die verdienen aan de onduidelijkheid, weten nu niet waar ze aan toe zijn’
Van Berkel: ‘Alle spelers op de flexmarkt hebben last van de onduidelijkheid. Zelfs de brokers en payrollers, die door de onduidelijkheid hun geld verdienen, weten nu niet altijd waar ze aan toe zijn. Ik roep op om tot een aparte zzp-entiteit te komen; een soort tussenvorm tussen eenmanszaak en BV in, waarbij je als zelfstandige aan duidelijke regels voldoet en van een hoge mate van flexibiliteit kunt blijven genieten. Maar wel minder of geen aftrekposten meer. Dan is dat gedoe met de fiscus ook voorbij.’
> Wat wil je de recruiters van Nederland verder meegeven?
Graafmans: ‘Geniet van je rol als recruiter! Ik heb zelf 11 jaar in de uitzendbranche gewerkt en er is niets mooier dan iemand gelukkig maken met een toffe baan. Maar houd wel de ontwikkeling van de techniek in de gaten. Durf je eigen dienstverlening kritisch te bekijken en kijk welke taken je kunt (laten) automatiseren. Want doe jij het zelf niet, dan weet ik zeker dat iemand anders het gaat doen… Zoals Stephen Covey zou zeggen: ‘Hou de zaag scherp!’
‘Het is voor niemand goed als kandidaten door 7 bureaus worden benaderd voor dezelfde opdracht’
Van Berkel: ‘Recruitmentorganisaties zullen altijd een rol hebben. Maar wees selectiever in achter welke opdrachten je aanrent. Het is voor niemand goed als kandidaten door 7 bureaus worden benaderd voor dezelfde opdracht. Overleg waar mogelijk hierover ook eens met je opdrachtgever. Verwijs hem of haar ook eens naar een goed platform, zodat zij niet weer de opdrachten bij 7 partijen over de schutting gooien. En spreek dan af dat als het niet lukt, jij die opdracht daarna invult met méér commitment. Hierdoor vis je soms achter het net op korte termijn, maar vaker kun je gerichter en met meer rendement aan het werk!’
Meer weten?
Kom op 18 juni naar het Jaarcongres Bureaurecruitment en hoor van Pim en Niels meer over hoe de platformeconomie werkt, en hoe je er zelf snel mee aan de slag kunt gaan en je voordeel mee kunt doen.