Iedereen is op zoek naar personeel, dat is geen nieuws. Zeker in de ICT-sector. Hoe kun je je dan nog onderscheiden? Bij Deloitte Cyber proberen ze dat ook dit jaar weer op een ludieke manier te doen. En wel: door middel van de campagne ‘Hacky Holidays‘, een Capture-The-Flag-game, waarbij deelnemers online allerlei puzzels op het gebied van cybersecurity moeten oplossen.
Hacky Holidays als wervingscampagne zien vereist een brede interpretatie van dat begrip.
Laten we zeggen: het vereist een vrij ruime interpretatie van het begrip ‘campagne’. Want directe werving lijkt hier hooguit een afgeleide doelstelling. Waar deelnemers aan ‘Hacky Holidays’ vorig jaar nog geacht werden een virtueel dorp in de ruimte te bouwen, is het dit keer de bedoeling een algoritme te ontcijferen en een Smart City te ‘unlocken’. Een klus die zomaar enkele weken in beslag kan nemen.
‘Deze editie staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in cybersecurity en die zijn vaardigheden wil verbeteren terwijl hij plezier heeft en wil strijden naar de top van het scorebord’, legt Deloitte-woordvoerder Inger Hund het concept uit.
Eigen platform
Hacky Holidays draait op Hackazon, Deloittes eigen platform voor gamified learning, waarmee zowel studenten als professionals hun technische cybervaardigheden voortdurend kunnen vernieuwen en verbeteren. Aan de vorige editie van het spel deden ruim 4.000 mensen mee, met name jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar. ‘Doel is om de awareness van Deloitte Cyber te vergroten en Deloitte als werkgever verder op de kaart te zetten’, stelt de woordvoerder.
Aan de vorige editie van het spel deden ruim 4.000 mensen mee.
‘Het gaat ons erom de spelers met Hacky Holidays een prettige ervaring te geven’, vervolgt ze. ‘Deelnemers geven daarbij zelf aan of ze open staan om benaderd te worden. Als de ervaring bij cyber-specialisten aanspreekt en de juiste snaar raakt, dan volgt de rest vanzelf. Dit is ook de reden waarom we zoveel aandacht geven aan een jaarlijks nieuw thema met bijpassende look-and-feel.’
6.000 Deelnemers
Deelnemers die zeggen best benaderd te willen worden, ontvangen een uitnodiging voor een nader evenement op locatie. Hund: ‘Daar kunnen ze dan ook met de andere deelnemers in contact te komen. Zo heeft vorig jaar Jilles Groenendijk een leuke eendaagse hardware hacking training gegeven aan een select aantal deelnemers.’
‘Deelnemers die benaderd willen worden, worden uitgenodigd voor een nader evenement.’
Ze vertelt te hopen met de Hacky Holidays van dit jaar zo’n 6.000 mensen te bereiken. ‘Dat zou fantastisch zijn. Natuurlijk benaderen we daarvoor de deelnemers van vorig jaar, de cyber-community en onze relaties. Ook promoten we Hacky Holidays op relevante wereldwijde platformen, onze eigen website en op social media. Het spel loopt tot 26 juli. Het blijft natuurlijk de hele zomer leuk om te doen, maar aangezien het ook een wedstrijd is, is het ook leuk om wel overzichtelijk te maken voor de deelnemers wanneer het wedstrijdaspect voorbij is.’
Eigen community
De doelgroep is wereldwijd, vertelt Hund. Deloitte Nederland is weliswaar initiatiefnemer (vandaar ook dat het loopt via deloitte.nl), maar de voertaal van het spel is Engels. ‘Deloitters uit Australië, België, Bulgarije, Finland en Spanje hebben ook bijgedragen aan de bouw van de challenges’, verklaart Hund. ‘De samenwerking hiervoor vindt plaats in een interne Hacky Holidays-community waarin bijna 400 internationale collega’s samenwerken.’
‘Deloitters uit Australië, België, Bulgarije, Finland en Spanje hebben bijgedragen aan de challenges.’
Het spel kent tot wel 30 opdrachten die opgelost moeten worden. ‘Een gemiddelde deelnemer kan er makkelijk de hele periode van 19 dagen mee zoet zijn’, vertelt ze. ‘Een gevorderde speler zal er wat sneller doorheen werken en een beginner kan waarschijnlijk maar een (klein) deel van de opdrachten oplossen. Mensen mogen ook als team meedoen. Tot 4 spelers; want samen weet je weer meer. Leuk is dat na afloop van het event alle mensen ook de kans krijgen om hun oplossing te delen aan de hand van een write-up of een video. Zo kunnen mensen van elkaar leren en kun je technieken uitwisselen.’
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.