Juist in een krappe arbeidsmarkt is creativiteit en ondernemerschap vereist, merkt Annelies Graafland. In het oosten van het land hebben ze dat goed begrepen, constateert ze.
Hoe schaarser de markt is, hoe creatiever de ideeën. Overal om mij heen zie ik tegenwoordig de meest creatieve wervingsmethode verschijnen. Of het nu gaat om een pop-upstore op een station waar kandidaten zich kunnen inschrijven, of een weekmarkt waar recruiters vol energie kandidaten vinden en weten te verleiden voor al die openstaande vacatures.
Blauwbekkend vacatures uitdelen bij de metro
Een ziljoen jaar geleden deed ik dat zelf ook. Soms blauwbekkend van de kou stonden mijn collega’s en ik dan bij de uitgang van de Rotterdamse metrostations vacatures uit te delen die pasten bij de mensen die werkten bij de bedrijven aan die kant van het station. Daar, op het metrostation, maakten we matches en het gesprek zetten we voort bij Dudok onder het genot van warme chocolademelk en appelgebak. Good times! AVG? Datalekken? Dat kenden we toen nog niet.
creativiteit en persoonlijk contact staan nog steeds voorop. Gebeurt dit alleen in de steden? Juist niet
Zoals Albert Einstein al zei: “Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Daarom doen we het in 2018 anders. Maar creativiteit, outside-the-box en persoonlijk contact staan daarbij nog steeds voorop. Gebeurt dit alleen in steden? Juist niet, stelt Ferdinanda van Veen, regiodirecteur van Randstad Uitzendbureau Oost (provincie Overijssel en een deel van Gelderland): ‘Creatief ondernemerschap bloeit op in het oosten.’
Boerenverstand en een meet & greet
Met een nuchtere houding en met boerenverstand kom je al heel ver, blijkt bij haar. Je hoeft niet gek te doen om het verschil te maken. Bij regio Oost steken collega’s de koppen bij elkaar, werken ze samen en inspireren ze elkaar om ondernemend te zijn én te blijven.
je kunt zitten wachten, je kunt ook de handen ineenslaan en samen met de klant de beste oplossing zoeken
Je kunt het raam openzetten en hopen dat de beste matches vanzelf naar binnen waaien. Maar je kunt ook de handen ineenslaan en samen met de klant zoeken naar de beste oplossing. Zoals via een meet & greet, die de collega’s in de Achterhoek organiseerden voor hun kandidaten en klanten.
Ontdek hoe je 150 kandidaten op een plaats krijgt
Bij deze meet & greet kwamen ruim 150 kandidaten langs om kennis te maken. Met een advertentie in de lokale krant en een mailing naar de regionale kandidaten uit het bestand was de vestiging goed gevuld. De locatie werd omgetoverd tot een carrièremarkt waar kandidaten direct klanten ontmoetten. Ook de vakschool (het opleidingscentrum van Randstad), en Yacht waren aanwezig.
Schoentje zetten: altijd leuk…
Ferdinanda vertelt dat collega’s in Oost goed zijn in het bedenken van creatieve ideeën. Zo ook in Harderwijk. “Nu 5 december voor de deur staat, lieten wij medewerkers hun schoen zetten. Tientallen schoenen stonden op een rij; soms in maten waarvan ik niet eens wist dat deze bestonden. Iedereen deed mee. Hoe oud je ook bent, iedereen zet graag zijn schoen!”
Sommige tradities mogen, wat mij betreft, altijd blijven bestaan
Ik vind het ontzettend gaaf om te horen dat het zogenaamde conservatieve oosten met zulke initiatieven komt. Initiatieven die passen bij de cultuur en de nuchterheid van de regio. En ja, ook in het oosten is er een collega die een uitzendkracht naar zijn werk brengt. Net zoals Randstad-oprichter Frits Goldschmeding bijna 60 jaar geleden deed. Sommige tradities mogen, wat mij betreft, altijd blijven bestaan.
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, projectmanager recruitment en arbeidsmarkt bij Randstad Groep Nederland.
Lees haar eerdere blogs:
- Waarom onze vooroordelen nog steeds de moeder van alle fuckups zijn
- De 5 tools die iedere recruiter zou moeten kennen
- Tools? Bots? Candidate Experience? Héél belangrijk. Maar nu, kom op: sourcen allemaal!
Of lees hier alles van Annelies.
credit foto boven