Gem. leestijd 3 min  432x gelezen

Hoe Nederlands schaakgrootmeester Anish Giri spil werd in internationaal virale 1-aprilgrap

In januari won hij nog het Tata Steel-toernooi. Maar vorige week won Nederlander Anish Giri het hele internet, door zich te ontpoppen als de nieuwe CEO van het bekende Chess.com, na een hilarische sollicitatieprocedure. Hoe stak dat in elkaar?

Hoe Nederlands schaakgrootmeester Anish Giri spil werd in internationaal virale 1-aprilgrap

Begin deze week stond hij nog in het FD. Maar waar de zakenkrant toen geen melding van maakte, was dat internationaal schaakgrootmeester Anish Giri toen al een paar dagen bekend stond als de hoogste baas van Chess.com, met ruim 100 miljoen leden ‘s werelds grootste schaakwebsite. Geen gekke prestatie voor de 28-jarige, die – conform de eisen in de vacature – géén MBA heeft, maar wel een schaak-rating van rond de 2.800, ruim boven de minimaal gezochte 1.600.

De Nederlander Giri was dit jaar – na 5 eerdere tweede plaatsen – eindelijk eens winnaar van het Tata Steel schaaktoernooi. Dat hij zich zou opstellen als opvolger van Erik Allebest, die 17 jaar lang als CEO de scepter zwaaide over Chess.com, was dan ook een grote verrassing. In een afscheidsboodschap meldde Allebest er echter alle vertrouwen in te hebben. ‘We zijn er allemaal heel opgewonden over. En je kunt er zeker van dat hij zijn baan met meer wil om te winnen zal benaderen dan hij, eerlijk gezegd, vaak aan het schaakbord laat zien.’

1-aprilgrap

Het duurde niet lang voordat mensen in de gaten hadden dat het om een 1-aprilgrap ging. Dat was ook niet zo gek met vragen op het sollicitatieformulier als ‘Wat is je verwachte compensatie? Ja/nee’ en ‘Wie is de huidige wereldkampioen?’. En ook het bijbehorende filmpje met Allebest deed waarschijnlijk al wel vermoedens rijzen. Maar velen speelden het spel graag mee, en de sollicitaties stroomden dan ook binnen bij het platform waar in februari voor het eerst meer dan een miljard (!) schaakpartijen werden gespeeld.

Ook Giri toonde zich een koning in het spel. In een filmpje legt hij de wijzigingen uit die hij als nieuwe CEO voorstaat. Zoals vervanging van de titel ‘grootmeester’ door ‘Giri-meester’, de benoeming van wereldkampioen Magnus Carlsen tot ‘community manager’ en de vervanging van de pion in het bekende logo voor het beeld van een koningin.

De zorvuldig georkestreerde nep-vacature van Chess.com – inclusief hilarische verwijzingen naar Elon Musk – was een van de meer geslaagde 1-aprilgrappen dit jaar die op een of andere manier te relateren zijn aan de wereld van recruitment. Naast bijvoorbeeld het fictieve uitzendbureau Kidworks, voor kinderen vanaf 7 jaar, waarmee Fairtrade Nederland aandacht vroeg voor kinderarbeid. Ook de naamsverandering van arbeidsbemiddelaar Daan die vorige week aankondigde verder te gaan onder de naam Noah valt natuurlijk in deze categorie.

Géén 1-aprilgrap

Een vacature die dan weer géén 1-aprilgrap was, maar waar wel velen zich deze week op sociale media ook vrolijk om maken, kwam trouwens van KLM. Het bedrijf zoekt in die bewuste vacature een Senior Digital Product Designer Sustainability. Op zich natuurlijk niets geks, totdat je de laatste zin van de introductie leest. Daarin stelt KLM namelijk dat je als ‘sustainability frontrunner‘ natuurlijk niet zelf in een vliegtuig gaat zitten als je moet reizen, maar liever de trein neemt. Kijk, dat is nou eens wat je zegt eerlijk van de vliegmaatschappij, die deze week nog bij de rechter stond om verplichte krimpplannen aan te vechten.

 

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners