Binnen de hele overheid is de provincie ‘een redelijk onbekende speler’, zegt Joëlle Smout, projectleider van de landelijke arbeidsmarktcampagne. Onderzoeken van Sparkey Motivaction en Intelligence Group maakten duidelijk ‘dat de provincies ten opzichte van de Rijksoverheid en de gemeenten een behoorlijk achterstand hebben als het gaat over naamsbekendheid en inhoudelijke taken.’
‘Binnen de hele overheid is de provincie een redelijk onbekende speler.’
En dat is heel jammer, voegt ze meteen toe. Juist omdat de provincies ‘de komende jaren heel uitdagende vraagstukken op het bord hebben liggen. Zoals: hoe gaan we onze beperkte leefomgeving op een goede manier inrichten? Hoe gaan we de landbouw verduurzamen? En hoe helpen we mee om de energietransitie vorm te geven? Stuk voor stuk thema’s die heel actueel zijn en waarvoor we continu op zoek zijn naar nieuw talent.’
Invloed op je omgeving
Juist omdat álle provincies eigenlijk voor dezelfde uitdagingen staan, is besloten elkaar niet de onderlinge concurrentie met elkaar aan te gaan, maar juist de handen ineen te slaan. ‘We gaan voor het eerst samen met alle provincies een arbeidsmarktcampagne voeren’, vertelt Smout. Maar dat betekent natuurlijk wel: veel aandacht voor het voortraject. ‘Hier lag de focus op het zoeken van de samenbindende factor. Wat verbindt ons nu als 12 organisaties? Dit hebben we met een werkgroep gedaan waarin alle 12 provincies zijn vertegenwoordigd.’
Nadat de gezamenlijke factoren bepaald waren, werd The Addstore, een bureau dat gespecialiseerd is in arbeidsmarktcommunicatie, betrokken om deze te vertalen in een creatief concept en een campagnestrategie. ‘Wat de provincies uniek maakt ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt is het feit dat er heel mooie maatschappelijke vraagstukken liggen waar je zelf als medewerker ook heel direct invloed op kunt uitoefenen. Die gedachte hebben we vertaald naar de campagnethematiek #invloed op je omgeving‘, aldus Gertjan de Waal, managing partner van The Addstore.
Sociale media
De campagne zal vooral via sociale media bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht. Een logische gedachte, aldus De Waal. ‘De inzet van sociale media sluit aan bij de belevingswereld van de wervingsdoelgroepen, laat zien dat de provincies midden in de samenleving staan en we kunnen zo de medewerkers van de provincie ook heel goed betrekken bij de campagne. Iedereen kan meehelpen met vertellen van het werkgeversverhaal van de provincies door te laten zien waar hij of zij invloed op heeft. De hashtag #invloedopjeomgeving in combinatie met de huisstijl van de campagne maken de campagne krachtig en veelzijdig.’
‘De campagne is voor de zomer gestart met een kick-off gericht op alle medewerkers van de provincies’, aldus Joëlle Smout. ‘We hebben een rondje gemaakt langs de 12 provincies en alle 12 landingspagina’s formeel gelanceerd.’ Een bewuste keuze, zegt ze. ‘Het netwerk van een provincie is groot. Door de medewerkers eerst zelf aan te spreken heb je in potentie al een groot bereik. De landingspagina’s vormen samen het platform werkenvoordeprovincie.nu. Op deze pagina’s kunnen de provincies hun eigen werkgeversverhaal vertellen en laten zien hoe je invloed op je omgeving kunt hebben in de desbetreffende provincie.’
Vanaf de grond opgebouwd
Natuurlijk staan op elke pagina ook de vacatures van de provincie. Gertjan de Waal: ‘Het mooie aan deze campagne is dat we deze hele campagne vanaf de grond af aan hebben opgebouwd. Logo, huisstijl, website en campagne; alles is binnen ons bureau ontwikkeld. Dat maakt deze campagne voor ons bureau redelijk uniek. Voor sommige onderdelen van de campagne hebben we de hulp ingeroepen van gespecialiseerde partners. Hotel Rebel was betrokken bij de realisatie van de campagnefilms en YourFellow is verantwoordelijk voor de distributie van de campagne.’
‘Juist in het begin van de campagne willen we veel leren.’
Smout: ‘Vanaf maandag 28 augustus is de externe campagne live gegaan. De films maar ook het andere advertentiemateriaal zullen de komende weken zichtbaar zijn op onder meer LinkedIn, Facebook en via Google. In deze eerste fase van de campagne gaan we vooral inzetten op awareness. Na de eerste flight kijken we hoe we verder gaan met de campagne. Juist in het begin van de campagne willen we veel leren. Want we beseffen heel goed dat we hiermee net de eerste stappen zetten in onze missie om de provincies beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever.’
Lees ook
- Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.