Al lijkt de piek van het personeelstekort in de horeca misschien voorbij, het is er nog altijd niet makkelijk om voldoende personeel te vinden. En dan kun je elkaar natuurlijk gaan beconcurreren om die schaarse talenten, en gaan overbieden in salaris of andere arbeidsvoorwaarden, maar je kunt ook de handen ineenslaan en proberen er samen het beste van te maken. Precies dat is wat ze gedaan hebben in het Limburgse Roermond, waar 20 horecaondernemers uit de regio de campagne Zet Roermond Aan! hebben gelanceerd, met de woordspelige ondertitel: Wordt de horeca jouw volgende (s)tap?
‘Van de gezellige terrassen in de zomerzon en het sprankelende nachtleven tot aan bruiloften en evenementen: Roermond biedt voor ieder wat wils’, aldus Marieke Klauwers van restaurant Bubbles & Bites, één van de initiatiefnemers van deze campagne. ‘Het maakt niet uit of je op zoek bent naar een bijbaan naast je studie of fulltime wilt werken. Binnen de horeca in en rondom Roermond zijn er talloze mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.’
Niet alleen werken, ook opleiden
De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Koninklijke Horeca Nederland, de gemeente Roermond, de videomakers van Eye Movement Media Producties, FoodLab Limburg, WeAreRoermond. Het lokale full service marketingbureau Appart ontwikkelde de campagne. Het is overigens niet alleen een campagne die vacatures biedt, maar ook opleidingen: dankzij opleidingen van FoodLab Limburg en Gildefood & Hospitality College, kunnen (met name BOL- en BBL-)studenten in Roermond – in samenwerking met de lokale horecaondernemers – ook leren en werken in de praktijk. Voorwaar, het hele pakket dus.
Via de gezamenlijke campagnesite kun je weer doorklikken naar vacatures bij de deelnemende horeca-ondernemers. De campagne is online te zien, maar bijvoorbeeld ook op vele billboards in de Noord-Limburgse regio. ‘Kom studeren in Roermond en zet Roermond aan!’, moedigt Janou Martens-Goetstouwers, beleidsadviseur Economie van de gemeente dan ook aan. ‘Dit initiatief van de horecaondernemers, in samenwerking met andere partners, is een geweldige boost voor de zichtbaarheid en werkgelegenheid in Roermond. We zijn trots op onze horeca. En dat mag gedeeld worden!’