Gem. leestijd 4 min  61x gelezen

Hoe de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub ook jouw vakkennis kan vergroten

Deze week begon weer de traditionele Boekenweek, met een novelle van Gerwin van der Werf als geschenk. Wordt er door recruiters ook nog wel een beetje gelezen? We nemen een kijkje bij de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub van Marion de Vries.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Hoe de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub ook jouw vakkennis kan vergroten

Boeken kopen en ze vervolgens ongelezen in de kast laten verdwijnen. We kennen het allemaal. In 2018 besloot arbeidsmarktcommunicatieprofessional en jarenlang Werf& Awards-juryvoorzitter Marion de Vries daarom dat het anders moest. Ze richtte daarop de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub op, een stok achter de deur om vakinhoudelijke boeken daadwerkelijk te lezen én er met anderen over te praten. Het bleek een schot in de roos. Inmiddels telt de club 137 leden, verspreid over een LinkedIn- en WhatsApp-groep.

‘Een boekenclub is een perfecte manier om je netwerk uit te breiden.’

Marion de Vries

‘We sparren samen en wisselen ervaringen uit. Daardoor leer je hoe anderen uitdagingen aanpakken en krijg je frisse ideeën voor je eigen werk’, vertelt De Vries. ‘Daarnaast is een boekenclub een perfecte manier om je netwerk uit te breiden. Vakgenoten spreken elkaar meestal op congressen of via LinkedIn, maar echte, diepgaande gesprekken voer je pas als je samen ergens induikt. De Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub biedt die kans.’

Verschillende perspectieven

Met een boekenclub blijf je op de hoogte van de nieuwste inzichten, doe je kennis op en vertaal je die direct naar de praktijk, is haar ervaring. De mix van deelnemers maakt de bijeenkomsten extra uniek, zegt ze. Van opdrachtgevers tot freelancers: vanuit verschillende perspectieven kijkt eenieder naar de boeken en onderwerpen. ‘Hoe pas je een bepaalde strategie toe in een corporate omgeving? Hoe werkt het in een kleine organisatie? Die kruisbestuiving van inzichten maakt de gesprekken extra interessant.’

‘Zelfs als je een keer minder tijd hebt om alles zelf door te nemen blijft het toegankelijk.’

‘Bovendien is het geen passieve club waarin iedereen alleen luistert’, onderstreept ze. ‘De aanpak is hands-on: zo delen we het komende boek op in thema’s, en iedere deelnemer leest en presenteert een deel. Dat maakt het toegankelijk, zelfs als je een keer minder tijd hebt om alles zelf door te nemen.’ En natúúrlijk, er is ook ruimte voor gezelligheid, zegt ze. ‘De bijeenkomsten vinden meestal plaats op een vrijdagmiddag, en na afloop wordt er geborreld. Kennis delen én ontspannen, dat is de ideale combinatie.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Klassiekers en nieuwigheden

De club heeft inmiddels een indrukwekkende lijst met boeken doorgenomen, van marketingklassiekers tot boeken die de nieuwste inzichten in employer branding beloven. Een paar opvallende titels die recent op tafel lagen:

De boeken gaan in ieder geval allemaal, direct of indirect, over de arbeidsmarkt, employer branding of interne communicatie. ‘Hoe zorg je dat medewerkers je merkwaarden écht uitdragen? Hoe betrek je ze bij je werkgeversmerk? Dat waren vragen die bij deze boeken centraal stonden’, vertelt De Vries.

Auteurs schuiven aan

Uniek aan de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub is dat ook regelmatig auteurs zelf aanschuiven. Zo waren Monica Wigman en Cor Hospes aanwezig bij de sessies over hun boeken. Dat leverde diepgaande gesprekken op over hoe je draagvlak creëert binnen je organisatie en hoe storytelling kan bijdragen aan een sterk werkgeversmerk.

Cor Hospes vertelde: ‘Ga naar elkaar luisteren. Zie elkaar als mens.’

Profielfoto van Cor Hospes
Cor Hospes

Zo vertelde Cor Hospes de aanwezigen: ‘Ga naar elkaar luisteren. Zie elkaar als mens. Geef de ander vaker een complimentje. Gedraag je niet als een werkpersona en huldig het belang van het kantoor. Zomaar enkele learnings uit mijn boek Hart voor Zaken van een groepje recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten.’

Op de agenda: Marketingfacts

Op 11 april komt de club weer bij elkaar. Dit keer staat Marketingfacts 2025 op het programma, een boek dat de laatste marketing- en communicatietrends beschrijft. De centrale vraag: hoe kunnen we deze trends vertalen naar employer branding?De onderwerpen worden verdeeld onder de 10 mensen die meestal aanwezig zijn, zodat iedereen zich kan verdiepen in een specifiek thema.

De onderwerpen worden verdeeld onder de 10 mensen die meestal aanwezig zijn, zodat iedereen zich kan verdiepen in een specifiek thema.

Ben je (bijna) dagelijks bezig met employer branding en wil je meedenken over de nieuwste ontwikkelingen? De eerstvolgende bijeenkomst van de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub vindt plaats in Abcoude (naast het station) op 11 april van 15.00 tot 17.00 uur. Meld je aan via de LinkedIn-groep als je erbij wil zijn. En wie weet schuift de auteur ook deze keer aan voor een extra inspirerend gesprek.

Meer lezen?

Onze partners Bekijk alle partners

Mark Sixma