Het artikel gaat hieronder verder.

In een digitaler wordende wereld beschikken bedrijven en overheden over steeds meer persoonsgegevens van burgers. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voorkomt en bestrijdt onrechtmatig gebruik van die gegevens en wapent burgers tegen privacyschendingen. Dat is belangrijk voor burgers individueel en onze samenleving als geheel. Om haar maatschappelijke taak goed te kunnen uitvoeren, zoekt de AP hoogopgeleide mensen (onder andere juristen, IT’ers, gedragswetenschappers, analisten).
Uit doelgroeponderzoek bleek dat veel potentiële kandidaten een sterk ontwikkeld moreel kompas hebben.
Deze mensen werken vaak in het bedrijfsleven en zijn niet actief op zoek naar een baan. Bovendien kennen ze de AP alleen als boetes uitdelende ‘waakhond’. Om voor hen een interessante werkgever te worden, moest de AP werken aan haar inhoudelijke naamsbekendheid en onderscheidend vermogen – aan haar werkgeversmerk. Uit doelgroeponderzoek bleek dat veel potentiële kandidaten een sterk ontwikkeld moreel kompas hebben. Een werkgever die hen in staat stelt carrièrestappen te maken zonder dit kompas geweld aan te doen, vinden ze aantrekkelijk. De AP kan hier geloofwaardig en onderscheidend over communiceren. Werken bij de AP is inhoudelijk uitdagend en maatschappelijk erg relevant.
Méér dan toezicht houden
De eerste arbeidsmarktcampagne van de AP gaat over complexe thema’s waarmee je te maken krijgt als je hier komt werken: herkenbaar gedrag (‘Je kunt overal shoppen’) wordt gevolgd door een prikkelende vraag over de rol van de AP (‘maar wie grijpt in als je gegevens misbruikt worden?’). Zo laten we zien dat werken bij de AP méér is dan toezicht houden: bij de AP werken privacybeschermers.
De campagne laat zien dat het goed mogelijk is om effectief te werven zonder slecht om te gaan met de privacy.
De campagne werd tussen 14 mei en 15 december 2024 on- en offline ingezet. En laat zien dat het goed mogelijk is om effectief te werven zonder inzet van tracking, profiling en het gebruik van kanalen die slecht omgaan met de privacy van hun gebruikers. De AP werd bekender onder relevante doelgroepen en trok meer bezoekers naar de werkenbij-site. Het aantal kwalitatieve kandidaten steeg flink: in 2024 nam de AP maar liefst 98 mensen aan.
Wat was de impact van de case?
De eerste arbeidsmarktcampagne van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) had een duidelijke missie: het aantrekken van hoogopgeleide professionals zonder concessies te doen aan privacyprincipes. Door te laten zien dat effectief werven ook zonder tracking en profiling mogelijk is, leverde de campagne niet alleen resultaat op, maar zette het ook een standaard in de markt.
Met 98 nieuwe medewerkers in 2024 groeide de organisatie flink.
Extern had de campagne een tastbare impact. De bekendheid van de AP als werkgever nam substantieel toe, wat resulteerde in een sterke stijging van het aantal bezoekers op de werkenbij-site en veel meer sollicitaties dan het jaar ervoor. Met 98 nieuwe medewerkers in 2024 groeide de organisatie flink. Bovendien bevestigde de campagne dat het AP-werkgeversmerk aansloot bij professionals met een sterk ontwikkeld moreel kompas, waardoor niet alleen de kwantiteit, maar ook de relevantie en kwaliteit van de kandidaten verbeterde.
Grotere trots
Intern zorgde de campagne voor een versterking van de organisatiecultuur. Medewerkers voelden een grotere trots om te werken bij een werkgever die consequent haar waarden naleeft, zelfs in de manier waarop zij talent werft. Deze interne versterking draagt bij aan de langetermijnbinding van medewerkers en het behoud van expertise binnen de organisatie.
Deze campagne was niet alleen effectief, maar ook principieel grensverleggend.
De cijfers ondersteunen het succes van de campagne: zo’n 35 miljoen impressies, tienduizenden websitebezoekers en een gestage groei in interacties tonen aan dat het publiek niet alleen werd bereikt, maar ook daadwerkelijk werd geactiveerd. Dit alles binnen een campagne die volledig in lijn was met de privacywaarden van de AP, en daarmee niet alleen effectief, maar ook principieel grensverleggend was.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Zonder tracking en profiling en zonder te adverteren op kanalen die de persoonsgegevens van mensen onvoldoende beschermen, is volgens veel wervingsspecialisten niet mogelijk zonder af te doen aan de effectiviteit van employer branding-campagnes. De Autoriteit Persoonsgegevens kan beroepshalve niet anders – en liet zien dat het wél mogelijk is!
De campagne zorgde bovenal ervoor dat de persoonsgegevens van Nederlandse burgers voortaan nóg beter beschermd zijn.
Een scherpe, op de behoeften van de doelgroep aansluitende werkgeverspropositie was de basis voor een consistente campagne die de Autoriteit Persoonsgegevens neerzette als een maatschappelijk relevante en inhoudelijk uitdagende werkgever. Een werkgever die ‘waakhond’ wordt genoemd, maar vóór alles privacybeschermer is. Ingezet in offline en online kanalen zorgde de opvallende campagne voor meer inhoudelijke naamsbekendheid. Maar door zo’n 98 extra privacybeschermers aan te nemen zorgde de campagne er bovenal voor dat de persoonsgegevens van Nederlandse burgers voortaan nóg beter beschermd zijn.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Autoriteit Persoonsgegevens: Edith Res, Joeri Voogt
- Bureau: Mensch Creative Agency
- Media: Brandmannen, Initiative
- Productie: Red Button
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.