Spreek je met Charmène Sloof, dan is muziek nooit ver weg. Logisch, als je een achtergrond hebt als professioneel danseres. Maar ook als ze over recruitment praat, komt de metafoor terug, en gaat het al gauw over ‘ritmes’ maken waarbij de kandidaat kan aansluiten, en waardoor hij of zij in beweging komt, en zelfs ‘helemaal los kan gaan op de dansvloer.’
Wat ze hier sinds maart doet is niet zomaar vacatures plaatsen, en hopen dat er dan reacties komen.
Het past bij de filosofie die ze hanteert nu ze m
ecosysteem’ van ruim 25 expertbedrijven, op het snijvlak van business-transformatie en IT-services. Wat ze hier sinds maart doet is niet zomaar vacatures plaatsen, en hopen dat er dan reacties komen. Ook wil ze niet in het wilde weg gaan sourcen, hopen dat er iemand toehapt. Haar idee is juist eerder: als recruiter relaties opbouwen met mensen in het netwerk, en hen zo langzaam voorbereiden op een overstap.
Muziek maken
Zelf muziek maken dus, met andere woorden, en dan kijken wie dan hetzelfde ritme wil pakken. Hoe dat precies in zijn werk gaat, zeker als je meer dan 25 bedrijven, en dus ook meer dan 25 verschillende ‘ritmes’ hebt, daarover zal ze meer vertellen op donderdag 6 oktober, samen met Esther Moelands (UP in Business) in hun webinar tijdens de Webinar Week.
‘Met krampachtig zoeken op korte termijn doe je zowel de kandidaat als jezelf tekort.’
Maar nu al zegt ze dat verleiden ‘daar begint waar een pure stroom ontstaat, wanneer je schitterend jezelf bent, keuzes durft te maken en daarvoor gaat staan. Doen wat je belooft, en dat je bent wie je bent. Vanuit je eigen kracht en expertise, met je eigen, eigenzinnige aanpak. Dan gaan mensen aan.’ Traditioneel recruitment? Daar gelooft ze dus niet meer in, zegt ze. ‘Met krampachtig zoeken op korte termijn doe je zowel de kandidaat als jezelf tekort.’
Actrice
Ze heeft een bijzondere achtergrond voor een recruitmentmanager. Was dus niet alleen Latijns-Amerikaans danseres (
gevolgd voor het tv-programma ‘Over de grens’.Recruiters zijn tegenwoordig belangrijker dan ooit.’
Maar sinds begin dit jaar is ze dus bij Conclusion actief, en werkt ze aan een ‘heel grote opdracht’, zoals ze het zelf noemt. Namelijk: het vak recruitment en goed werkgeverschap op expertniveau neerzetten, en het hele ecosysteem van merken van de dienstverlener duidelijk profileren, met het oog op de lange termijn. ‘Recruiters zijn tegenwoordig belangrijker dan ooit’, zegt ze. ‘Het gaat om relatiebeheer, en dat je na de hire ook de mensen blijft volgen. Het vak vraagt niet alleen analytische capaciteiten, maar kent ook een steeds grotere emotionele component. Die combinatie goed doen is vrij schaars, merk ik.’
‘Oprechte verbinding’
Gewoon vacatures vervullen, dat is volgens haar verleden tijd. Ze heeft het liever over ‘oprechte verbinding’ maken, en ‘op waarden met iemand in gesprek gaan’. Een veel meer persoonlijke benadering dus, en dat is ook waarom volgens haar de samenwerking met UP in Business een logische is. In hun visie van recruitment marketing automation gaat het immers ook om recruitment als een ‘vanzelfsprekende hartslag. Een onontkoombaar ritme. Een flow waarin recruitment door de organisatie niet als terugkerende taak, maar als prettig en vanzelfsprekend wordt ervaren.’ Stop met jagen, start met verleiden, als het ware.
‘Als ik muziek hoor, dan ga ik bewegen. Dat wil ik hier ook bereiken.’
Het gaat erom je ‘eigen ritme’ te vinden, zegt Charmène Sloof. ‘Daar zit wat mij betreft de natuurlijke verleiding, op een manier die van binnenuit komt. Als ik muziek hoor, dan ga ik bewegen, maakt niet uit waar ik op dat moment ben. Dat wil ik hier ook bereiken. Dat we kandidaten weten te raken door iets dat hen echt intrinsiek motiveert. Door oprecht te klinken, en dat we dan eigenlijk tegen mensen zeggen: wees jezelf, doe je ding, durf jezelf over te geven op de dansvloer.’
25 DJ’s
Met de ruim 25 ‘DJ’s’ die Conclusion naast elkaar heeft staan, en die allemaal net een verschillend ritme produceren, is dat natuurlijk een behoorlijke uitdaging. En die moeten dan ook nog allemaal ‘op elkaar intunen’, aldus Sloof. Maar als dat lukt, is dat alleen maar mooi, zegt ze. ‘Mensen kunnen al hun ambities kwijt in dat hele ecosysteem. Dus al die ritmes en al die DJ’s versterken elkaar ook, en maken zo het overkoepelende Conclusion-geluid.’
‘Mensen kunnen al hun ambities kwijt in ons hele ecosysteem.’
Uit zogeheten ‘kitchen reviews’ die UP in Business de afgelopen maanden bij verschillende bedrijven van het hele ecosysteem heeft gehouden, kwam in elk geval al één belangrijke gemene deler: “Als ik durf, durft Conclusion ook”. ‘Dat vat denk ik goed samen waar ons onderscheidend vermogen zit’, aldus de recruitmentmanager. ‘Het toont hoeveel ruimte je hier krijgt om je ondernemerschap te ontwikkelen, en dat je daarin ultiem wordt gefaciliteerd. Dat gaat de komende tijd ook meer zichtbaar worden in de markt.’
Doelgroep
De doelgroep die ze daarbij wil aanspreken, is breder dan de klassieke groep IT’ers en consultants. ‘We willen niet de vacature centraal stellen, maar de kandidaat’, zegt ze daarover. ‘Daar zoek je de verbinding, daar begin je met bouwen. We richten ons niet zozeer op onze concurrenten, maar willen juist andere groepen proberen aan te trekken. Door meer skill based te werven, te kijken naar competenties, en dus ook onze communicatie ruimer te targetten.’
Maar de essentie is dus, benadrukt ze: het moet natuurlijke verleiding zijn. ‘Niet die vacature bij de kandidaat door de strot duwen. Dat werkt niet. We willen het pas over de vacature gaan hebben als we zien dat de muziek die we maken ook echt past bij die persoon. Het betekent dus niet dat we vacatures helemaal loslaten, maar we gaan wel anders werken. Kijken meer naar: wat motiveert jou? Waar ga jij op aan? Dan maken opleiding en ervaring eigenlijk niet meer uit. De vacature wordt daardoor meer een onderliggende metafoor, het gaat erom de mens de ruimte te geven buiten het hokje te kleuren. Dat is ook het gave eraan.’
Meer waarde uit referrals
Door content te maken en te delen waar mensen op ‘aan gaan’, kun je ook meer waarde uit referrals halen, denkt ze. ‘Je kunt je IT’ers vragen of ze je vacatures aan hun vrienden laten zien. Maar daar hoef je eerlijk gezegd niet veel van te verwachten. Maar als je zorgt voor inspiratie en aansprekende verhalen, dan komt er een positieve tendens en ontstaat ambassadeurschap en trots van binnenuit. Dan zijn ze veel eerder bereid om dat te delen.’
‘Als je zorgt voor inspiratie en aansprekende verhalen, ontstaat ambassadeurschap.’
En door dan datagedreven te kijken welke verhalen goed aanslaan, kun je ‘het gesprek’ met je doelgroep steeds beter verfijnen en verdiepen, benadrukt ze. ‘Mensen willen op de arbeidsmarkt nu eenmaal heel graag met gelijkgestemden praten. Ze willen voorbeelden zien. Dat werkt gewoon goed.’ Dat ze bij Conclusion wel gewend zijn om met tech en data om te gaan, helpt daarbij wel mee, zegt ze. ‘Daardoor is deze filosofie gelukkig snel geabsorbeerd door alle lager door alle bedrijven heen.’
Meer weten?
Charmène Sloof (Conclusion) vertelt samen met Esther Moelands (UP in Business) op donderdag 6 oktober alles over ‘vinden, volgen en verleiden’ van interessante kandidaten. Over hoe je betere kandidaten sneller uit de markt haalt, juist als die krap is, hoe je merkvoorkeur opbouwt voordat talent überhaupt een baan overweegt, en hoe je grip krijgt op je funnel en daarmee doelstelling aan hires. Je leert het hier allemaal.