Gem. leestijd 3 min  502x gelezen

Hoe combineer je de kracht van Employer Marketing & Employer Engagement? (inzending iD Employer Marketing & Media)

Doeltreffende arbeidsmarktcommunicatie door de verbinding van Employer Marketing en Employer Engagement. Lees de hele case van iD Employer Marketing & Media, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Hoe combineer je de kracht van Employer Marketing & Employer Engagement? (inzending iD Employer Marketing & Media)

Hoe zorg je, als je in Zeeuws-Vlaanderen gevestigd bent én op zoek bent naar de meest lastige doelgroepen: Operators, Engineers & Maintenance medewerkers, dat je deze mensen weet te bereiken en te activeren? In een regio waar Yara altijd bekend stond als goede werkgever, moest ook Yara meer naar buiten gaan treden als een Employer of Choice.

In een regio waar Yara altijd bekend stond als goede werkgever, moest ook Yara meer naar buiten gaan treden als een Employer of Choice.

Eerst de basis op orde. Maar wat is de basis? We zijn gestart met het EVP, vervolgens deze doorvertaald in de verschillende TVP’s, werkenbij Yara website ontwikkeld inclusief verschillende doelgroep landingspagina’s en passende content. Zien we dit als de basis? Jazeker!

En dan? Middels een regionale media campagne hebben we heel gericht de doelgroep benaderd via social media, een displa- campagne en lokale zichtbaarheid.
De focus in Nederland lag hierbij op het informeren en activeren van de doelgroep. In België liggen nog grote kansen. Yara heeft in België nog geen top-of-mind positie als werkgever. Het bouwen aan een werkgeversmerk en het creëren van awareness had dan ook de hoogste prioriteit.

Met alle festivalgangers hebben we geproost (Skal!) op mainstage!

Hierin hebben we gekozen om de doelgroep in contact te laten komen met Yara op festival Crammerock. Met alle festivalgangers hebben we geproost (Skal!) op mainstage! Kon je een mooie herinnering vast laten leggen in de Yara-style photo booth. En ontkwam je op het festivalterrein niet aan het Yara-promotieteam.

Een mooie eerste stap, maar er is meer! Wie kan het verhaal beter vertellen dan een Operator van Yara zelf? Tal van inspirerende verhalen bleven onverteld.
Middels een ambassadeursprogramma, dat makkelijk in gebruik is voor de mensen op de werkvloer, gecombineerd met een referral-strategie, helpen we de medewerker om op een laagdrempelige manier het verhaal van Yara te delen. Iedere vorm van hulp wordt gewaardeerd en beloond middels punten, die verzilverd kunnen worden in de Yara-webshop. Met als klapper een reis naar het HQ in Oslo voor de medewerker die de meeste impact heeft gemaakt.

Wat was de impact van de case?

  • Stijging van verkeer op de website met 265% met een gemiddelde time-on-site op de doelgroep pagina’s van 3.49 min.
  • Aantal ontvangen sollicitaties:146.
  • Op Crammerock hebben 643 mensen hebben hun gegevens achtergelaten en is er zelfs iemand aangenomen!

Na de lancering van het ambassadeursprogramma eind januari liep het de eerste weken storm! Meer dan 243 YARA medewerkers hebben zich tot echte Yara Ambassadeurs weten te kronen. Met elkaar hebben ze 1179 berichten gedeeld en zijn er 49 kandidaten aangedragen. En 2 nieuwe collega’s aangenomen! En dat in een maand tijd! Daarnaast heeft dit de interne trots nog meer vergroot, iets dat bij veel Yara-medewerkers al in hun hart zat, maar nog niet werd gedeeld.

De kracht van de verbinding van Employer Marketing en Employer Engagement zorgt voor een doeltreffende inzet van arbeidsmarktcommunicatie met als resultaat meer kwalitatieve sollicitanten, lagere cost-per-hire, trotse medewerkers en top-of-mind onder de juiste doelgroepen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor Yara zit de kracht van de combinatie van Employer Marketing & Employer Engagement in de eigen medewerkers. Zij weten het authentieke verhaal te vertellen. Gecombineerd met de lokaal getargette media campagne zorgt dit voor trotse medewerkers die engaged blijven en enthousiaste kandidaten die graag bij Yara willen werken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

iD Employer Marketing & Media BV

  • Michelle Schroen – Employer Marketing Strateeg
  • Remke Vloeimans – Employer Marketing Strateeg

YARA

  • Peggy de Mey – HR Business Partner
  • Daphne Tollenaar – Talent Acquisition Specialist
  • Iris de Waal – Talent Acquisition Specialist

ARA

  • Douwe Oppedijk – Account Director
  • Jaimy Jansen – Account Executive
  • Jimi de Groot – Creative
  • Lisa Winkel – Art Director

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners