Het artikel gaat hieronder verder.

Tijdens de recente Social Media Conference van Ragan en PR Daily in Walt Disney World deelde Kara Hendrick, associate director employer branding & employee engagement bij Chewy hoe haar organisatie employee storytelling inzet om talent aan te trekken en te behouden. En dat alles onder de hashtag #LifeAtChewy. Het leverde een van de meest succesvolle campagnes van het bedrijf ooit op, die begon met een simpele vraag aan medewerkers: ‘Beschrijf #LifeAtChewy in 3 woorden.’
Het leverde een video op waarin medewerkers uit alle lagen van het bedrijf, van magazijnmedewerkers tot directieleden, in hun eigen werkomgeving antwoord gaven. Hoewel de woorden varieerden, ontstond er een duidelijk en authentiek werkgeversverhaal. Begrippen als fun, fast-paced, passionate en exciting kwamen steeds terug.
Dit bericht op Instagram bekijken
>
‘En ik heb niemand hoeven betalen om dat te zeggen’, grapt Hendrick. ‘Ze wilden dit gewoon zelf doen.’
Niet alle employer branding-content hoeft gelikt te zijn, voegt ze ook toe. Eén van de best presterende posts van Chewy het afgelopen jaar was een Goldendoodle die tijdens een Zoom-meeting in beeld sprong. Simpele foto, gigantisch bereik.
Samenwerking en helder beleid
Wat maakt het employer branding-programma van Chewy zo succesvol? Volgens Hendrick draait alles om samenwerking en een helder beleid.
#1. Betrek meerdere afdelingen
Employer branding is geen soloproject. Bij Chewy werken PR, HR, interne communicatie en de juridische afdeling nauw samen om de strategie te laten slagen. Zo zorgt PR voor kernboodschappen, interne communicatie voor employer branding op het intranet en in nieuwsbrieven, HR voor tools en richtlijnen en juridische zaken voor wetgeving en privacy.
#2. Maak het medewerkers makkelijk
Chewy biedt een interne hub met kant-en-klare templates en voorbeelden voor social media. Zo kunnen medewerkers eenvoudig bijdragen zonder zelf content te hoeven bedenken.
#3. Begin klein
Niet iedereen hoeft meteen in een video te verschijnen. Ook simpelweg het liken of delen van een bericht draagt bij aan het versterken van een employer brand.
#4. Beloon en erken ambassadeurs
Een compliment van een leidinggevende of een gadget als bedankje stimuleert medewerkers om hun ervaringen vaker te delen.
Nog meer Life at…
Chewy is niet de enige die haar employer branding op deze manier aanpakt. Hendrick tipte ook 3 andere organisaties die op soortgelijke wijze medewerkersverhalen delen.
#1. Life at Spotify
Met persoonlijke verhalen en behind-the-scenes content laat Spotify ook regelmatig zien hoe het écht is om daar te werken. Alles draait om creativiteit en passie voor het werk. Van studio-opnames tot interne hackathons: alles draait om creativiteit en passie.
#2. Life Inside Dropbox
Medewerkers bij Dropbox delen openhartig, door middel van persoonlijke blogs, over hun werk en de bedrijfscultuur, inclusief uitdagingen en successen.
#3. Lego: Behind the Bricks
De iconische Deense speelgoedfabrikant geeft een kijkje achter de schermen met verhalen van medewerkers, van productontwerpers tot marketingteams. En niet door foto’s of interviews, maar door afleveringen. ‘Jouw backstage-pas’, noemen ze het ook wel. Je krijgt de kans om te luisteren naar en te praten met LEGO® collega’s van over de hele wereld. Merkbeleving ten voeten uit.