Gem. leestijd 3 min  107x gelezen

Hoe Chewy medewerkers weet in te zetten als employer branding-troef

Wie kan beter vertellen hoe het is om ergens te werken dan de mensen die dat al doen? Dat is het idee achter de employer branding-campagne van Chewy, de Amerikaanse e-commerce-gigant voor huisdierproducten. Hoe kreeg dat zo vorm?

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Hoe Chewy medewerkers weet in te zetten als employer branding-troef

Tijdens de recente Social Media Conference van Ragan en PR Daily in Walt Disney World deelde Kara Hendrick, associate director employer branding & employee engagement bij Chewy hoe haar organisatie employee storytelling inzet om talent aan te trekken en te behouden. En dat alles onder de hashtag #LifeAtChewy. Het leverde een van de meest succesvolle campagnes van het bedrijf ooit op, die begon met een simpele vraag aan medewerkers: ‘Beschrijf #LifeAtChewy in 3 woorden.’

Het leverde een video op waarin medewerkers uit alle lagen van het bedrijf, van magazijnmedewerkers tot directieleden, in hun eigen werkomgeving antwoord gaven. Hoewel de woorden varieerden, ontstond er een duidelijk en authentiek werkgeversverhaal. Begrippen als fun, fast-paced, passionate en exciting kwamen steeds terug.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Life At Chewy (@lifeatchewy)

>

‘En ik heb niemand hoeven betalen om dat te zeggen’, grapt Hendrick. ‘Ze wilden dit gewoon zelf doen.’

Niet alle employer branding-content hoeft gelikt te zijn, voegt ze ook toe. Eén van de best presterende posts van Chewy het afgelopen jaar was een Goldendoodle die tijdens een Zoom-meeting in beeld sprong. Simpele foto, gigantisch bereik.

Samenwerking en helder beleid

Wat maakt het employer branding-programma van Chewy zo succesvol? Volgens Hendrick draait alles om samenwerking en een helder beleid.

#1. Betrek meerdere afdelingen

Employer branding is geen soloproject. Bij Chewy werken PR, HR, interne communicatie en de juridische afdeling nauw samen om de strategie te laten slagen. Zo zorgt PR voor kernboodschappen, interne communicatie voor employer branding op het intranet en in nieuwsbrieven, HR voor tools en richtlijnen en juridische zaken voor wetgeving en privacy.

#2. Maak het medewerkers makkelijk

Chewy biedt een interne hub met kant-en-klare templates en voorbeelden voor social media. Zo kunnen medewerkers eenvoudig bijdragen zonder zelf content te hoeven bedenken.

#3. Begin klein

Niet iedereen hoeft meteen in een video te verschijnen. Ook simpelweg het liken of delen van een bericht draagt bij aan het versterken van een employer brand.

#4. Beloon en erken ambassadeurs

Een compliment van een leidinggevende of een gadget als bedankje stimuleert medewerkers om hun ervaringen vaker te delen.

Nog meer Life at…

Chewy is niet de enige die haar employer branding op deze manier aanpakt. Hendrick tipte ook 3 andere organisaties die op soortgelijke wijze medewerkersverhalen delen.

#1. Life at Spotify

Met persoonlijke verhalen en behind-the-scenes content laat Spotify ook regelmatig zien hoe het écht is om daar te werken. Alles draait om creativiteit en passie voor het werk. Van studio-opnames tot interne hackathons: alles draait om creativiteit en passie.

#2. Life Inside Dropbox

Medewerkers bij Dropbox delen openhartig, door middel van persoonlijke blogs, over hun werk en de bedrijfscultuur, inclusief uitdagingen en successen.

#3. Lego: Behind the Bricks

De iconische Deense speelgoedfabrikant geeft een kijkje achter de schermen met verhalen van medewerkers, van productontwerpers tot marketingteams. En niet door foto’s of interviews, maar door afleveringen. ‘Jouw backstage-pas’, noemen ze het ook wel. Je krijgt de kans om te luisteren naar en te praten met LEGO® collega’s van over de hele wereld. Merkbeleving ten voeten uit.

Meer lezen?

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners