Ruim 20 nieuwe medewerkers mocht Cedrah op 10 september verwelkomen tijdens een introductiebijeenkomst voor zijn vier woonzorgcentra in Zuid-Holland. Goed nieuws, want zoals bekend is het in de zorg notoir lastig om aan nieuwe medewerkers te komen.
In de zorg is het notoir lastig om nieuwe medewerkers te vinden. Hier was het blijkbaar toch gelukt.
Of het helemaal te danken is aan de wervingscampagne die dit jaar is opgestart is natuurlijk lastig te zeggen. Daarvoor is de campagne waarschijnlijk ook te veel op de lange termijn gericht. Maar toch, opmerkelijk is het zeker. En daarom tijd om nog even bij de campagne stil te staan.
Werkgever van formaat
Cedrah is over het hele land misschien niet de meest bekende organisatie. Maar met ruim 1.000 medewerkers, verspreid over diverse locaties in Zuid-Holland en Zeeland, is het in de regio wel een werkgever van formaat. De organisatie biedt wonen, zorg en diensten aan ouderen die bewust kiezen voor een organisatie met een reformatorisch identiteitsprofiel.
Door die duidelijk afgebakende doelgroep is het soms nóg lastiger om geschikt personeel te vinden. Bureau Reprovinci, verantwoordelijk voor de campagne, schreef recent over hoe zij dat toch voor elkaar kregen, dankzij de campagne ‘Hak de knoop door!’
Aansprekende verhalen en beelden moeten een inkijkje in het werk in de ouderenzorg geven.
De campagne richt zich op verschillende doelgroepen, zowel studenten als jongeren die op zoek zijn naar werk en herintreders. Wat die gemeen hebben, is dat ze allemaal voor een belangrijke keuze staan: een nieuwe baan. Aansprekende verhalen en beelden van medewerkers moeten een inkijkje in het werk in de ouderenzorg geven. De on- en offline communicatie wordt verder ingezet om doelgroepen uit te dagen om te solliciteren.
Op zichzelf staande campagne
‘Hak de knoop door’ is een op zichzelf staande campagne die los staat van andere Cedrah-uitingen. Belangrijkste uitgave eerder dit jaar was een speciale krant, in de eerste plaats gericht aan studenten en jongeren. In de papieren krant vertellen zorgprofessionals waarom zij gekozen hebben voor hun vak. Die krant is uitgedeeld tijdens bijvoorbeeld gastlessen op middelbare scholen en bij banenmarkten.
Ook voor hun ouders
Niet alleen de jongeren zelf waren overigens doelgroep van de krant, ook hun ouders die misschien (weer) denken aan een carrière in de zorg. ‘Door ouders in de krant expliciet uit te nodigen om een quickscan te doen hoopt Cedrah behalve jongeren ook potentiële herintreders warm te maken voor een baan in de zorg’, aldus de campagnemakers.
‘Met de krant willen we ook potentiële herintreders warm maken voor een baan in de zorg.’
Na de opstartfase van de campagne zijn ook alle reguliere vacature-advertenties voorzien van de slogan ‘Hak de knoop door’. Ook via sociale media is de campagne uitgerold. ‘Zo gaan we langzaam van stand-alone naar integrale wervingscampagne en creëren we een langer momentum voor de campagne zelf en maken we tegelijk de vacature-advertenties aantrekkelijker’, stelt Reprovinci.
De smaak te pakken
Bij Cedrah hebben ze ondertussen de smaak te pakken. De ‘Hak de knoop door’-campagne is inmiddels alweer opgevolgd door een nieuwe slogan: ‘Stap in de zorg‘, compleet met schoenen en voetstappen. Dit keer (nog?) zonder krant, maar wel met infomarkten, waar iedere belangstellende kennis kan maken met de organisatie, die met ongeveer 1.000 collega’s en 800 vrijwilligers voor bijna 500 ouderen zorgt.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.