Gem. leestijd 3 min  1665x gelezen

Hoe Booking.com ook voor zijn werving kunstmatige intelligentie gebruikt (Recruitz.io)

Hoe Booking.com ook voor zijn werving kunstmatige intelligentie gebruikt (Recruitz.io)

Alleen al in Amsterdam neemt Booking.com ruim 100 IT’ers per maand aan. Door bots en algoritmes in te zetten, wist het bedrijf een heel nieuwe doelgroep aan te boren.

Lees de hele case van recruitz.io en Booking.com, die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Met meer dan 1 miljoen online boekingen per dag, spelen software engineers een belangrijke rol in het succes van Booking.com. Het bedrijf heeft een schier onuitputtelijke behoefte aan technologisch talent, waarbij ze alleen al in Amsterdam meer dan 100 ICT’ers per maand aannemen. Maar waar haal je die vandaan?

booking

Creativiteit gevraagd

In groot Amsterdam is een tekort van 16.000 ICT’ers. De ‘post & pray’-strategie volstaat dan niet meer om goede mensen binnen te halen. Zeker als minder dan 10 procent van alle ICT’ers actief op zoek is naar een baan. Dat vraagt dus om: creativiteit.

‘In groot Amsterdam is een tekort van 16.000 ICT’ers. De ‘post & pray’-strategie volstaat dan niet’

In eerste instantie niet voor recruitment

Booking.com benaderde daarom Recruitz.io (Startup van het jaar (2016) en winnaar van een Recruitment Tech Award). De vraag: hoe kunnen we technologie inzetten om de inkoop en optimalisatie van (online) advertenties te automatiseren? Met die vraag ging Recruitz.io toen aan de slag. Het antwoord werd gevonden op platformen die in eerste instantie niet bedoeld zijn voor recruitment, zoals social media, Google, apps of door bannering op populaire websites.

working at bookingBeste landen, beste doelgroepen

Het doel van Booking.com was om de perfecte kandidaat te bereiken waar ze zich ook bevinden. Op het juiste medium, het juiste moment met de beste advertentie – volledig geautomatiseerd. De programmatic, door kunstmatige intelligentie gedreven technologie van Recruitz.io begon met de advertenties uit te zetten in meer dan 30 Europese landen. Vervolgens concentreerde het systeem zich automatisch op de best presterende landen, en daarbinnen werd automatisch weer gefocust op de best presterende doelgroepen.

Zelf waarschijnlijk nooit bereikt

Het streven van Booking.com was om de pipeline te vullen met software engineers – met kennis van meerdere programmeertalen. De AI van Recruitz.io verzamelde en verwerkte daarvoor data van verschillende bronnen om kandidaten te bereiken die anders niet de vacature zouden kennen en die het bedrijf zelf waarschijnlijk nooit bereikt zou hebben.

bookingWat was de impact van de case?

Enkele resultaten uit de eerste 25 dagen van de case:

  • Meer dan 170 sollicitaties
  • 35,21 euro aan cost per apply
  • 39% van sollicitaties naar interview
  • Ruim 2 miljoen impressies onder de doelgroep
  • 365 sociale interacties

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘E-commerce meets e-recruitment’, zegt Recruitz.io-ceo Lars Wetemans. ‘In deze case bundelen twee succesvolle Amsterdamse start-ups de krachten om samen job advertising te disrupten – door volledig automatisch talent te bereiken op niet-traditionele kanalen. Door artificial intelligence wordt niet bereikbaar talent tóch bereikbaar. En dat op een schaalbare en bovendien kostenefficiënte manier.’

bookingCredits case

  • Lars Wetemans – ceo Recruitz.io
  • Andreea Dicu – Global Employer Brand Manager Booking.com
  • Tatjana Budziarek – International Digital Brand Specialist Booking.com

Credit foto’s

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners