Zie je als kandidaat ertegenop om een sollicitatiebrief te schrijven? Dan kun je natuurlijk aan ChatGPT vragen om dat voor je te doen. Maar in de nieuwe campagne voor IT’ers bij BDO Accountants & adviseurs hoeft zelfs dat niet meer: de hier ingebouwde A.I.-tool neemt je al het werk uit handen. Hij stelt je een paar vragen, produceert een brief, en na afloop kun je kiezen: durf je het aan om de brief meteen door te sturen? Of wil je hem toch eerst zelf nog even nalezen?
‘We willen het solliciteren zo leuk en makkelijk mogelijk maken’, aldus Gijs van Boom, die via Savvy bij de nieuwe campagne betrokken is. ‘Het komt natuurlijk ook deels voort uit de hype die er nu rondom ChatGPT is. We dachten: als er iemand vertrouwen in moet hebben, dan zouden het toch wel IT’ers moeten zijn? We denken dat het een mooi beginnetje is van wat je qua solliciteren allemaal ermee kunt. Je zou het ook zelf kúnnen doen. Maar dat wij het voor je doen is natuurlijk wel zo makkelijk. En het laat zien dat BDO niet alleen weet dat je het gebruikt, maar ook nog eens faciliteert.’
‘Echt iets interactiefs’
Zijn bureau was een paar jaar geleden ook al betrokken bij de swipe game, waarmee het accountantskantoor destijds furore maakte. Nu kregen ze de vraag of ze iets extra’s konden doen voor BDO DTS, oftewel: Digital Technology Service, het ‘digitale’ onderdeel van het kantoor. En dan met name voor 4 functies: .Net Developers met data affiniteit, Cloud Infrastructuur Specialisten, Productivity Consultants en SharePoint Engineers. Het idee ‘echt iets interactiefs’ te willen bouwen was daarna snel geboren, aldus Van Boom.
Om de sollicitatiebrief te kunnen schrijven, vraagt op de site eerst een chatbot een aantal waarden uit bij de potentiële kandidaat. ‘Leuke, maar ook serieuze dingen’, vertelt Van Boom. Daarna krijgt de kandidaat een aantal opties voorgeschoteld voor bijvoorbeeld de tone-of-voice van de brief. Op basis daarvan gaat de achterliggende ChatGPT-integratie voor je aan de slag, waarna je de keus krijgt hem meteen in te dienen, of eerst nog te controleren. In dat geval krijg je een mail, waarin echter ook allemaal weer buttons zitten om de brief – bij tevredenheid – toch vooral door te sturen.
Van scratch af gebouwd
‘De technische uitdaging zat hem er vooral in om de gegevens goed door te kunnen sturen naar ChatGPT, en te zorgen dat er een prompt geschreven werd uit wat je als sollicitant aan de chatbot antwoordt’, aldus Van Boom. ‘En dan vervolgens ook nog een mooi opgemaakte e-mail eruit te krijgen.’ Maar dat is uiteindelijk dus wel gelukt, zegt hij.
‘Ja, je zou in theorie ook aan ChatGPT vragen om dit voor je te bouwen.’
Net als de speciale landingspagina, de koppelingen en de hele mailflow. Die Savvy vanaf scratch gebouwd heeft. ‘Ja, je zou in theorie ook aan ChatGPT vragen om dat voor je te kunnen doen’, lacht Van Boom. ‘Maar ik denk dat er nog wel een beetje creativiteit nodig is om het ook echt te laten slagen. En een kwalitatieve prompt schrijven, dat is ook echt nog wel een uitdaging, waarbij een mens nodig blijft.’
En het lezen van de sollicitatiebrieven? Gebeurt dat ook al door A.I.? Of komt daar nog een menselijke recruiter aan te pas? Van Boom: ‘Dat gebeurt inderdaad door de mensen van BDO. Het is ook leuk om te doen, want bij bijvoorbeeld hobby’s kom je leuke dingen tegen. Of als mensen ervoor gekozen hebben om een grappige brief te laten schrijven.’ Hij is nu vooral benieuwd of en zo ja, hoeveel kandidaten hun A.I.-gegenereerde brief direct durven doorsturen. De eersten hebben dat inmiddels gedaan. ‘Balsy!’, zegt Van Boom. En mocht het verder aanslaan? ‘Dan kunnen we het misschien breder trekken en voor heel BDO inzetten.’
Benefits
Het accountantskantoor is overigens eind vorig jaar met een overkoepelende nieuwe arbeidsmarktcampagne live gegaan. In deze meer generieke campagne wordt ingegaan op de verschillende benefits van het werken bij BDO: ‘Werken waar je wilt’, ‘Kickstart je carrière’, ‘Vrijheid en verantwoordelijkheid’, ‘Een kijkje in de keuken van je klant’, ‘Samen uit, samen thuis’ en ‘Weekends die weekends zijn’.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Meer weten?
Vanwege het overweldigende succes van het seminar “De toekomst van recruitment: Hoe ChatGPT de spelregels verandert” van woensdag 29 maart organiseren wij op donderdag 28 juni het seminar 2.0. In de ochtend voor beginners, in de middag voor gevorderden. Lees er hier alles over. Of schrijf je meteen in: