Gem. leestijd 4 min  368x gelezen

Hoe automatisch sourcen Bosman Van Zaal aan niet 1, maar 2 projectleiders hielp

Bij technisch dienstverlener Bosman Van Zaal uit Aalsmeer ontstonden dit jaar een aantal vacatures voor projectleiders met een technische achtergrond. Maar hoe werf je voor zo’n complex profiel? Een automatische sourcingtool bood uitkomst.

Hoe automatisch sourcen Bosman Van Zaal aan niet 1, maar 2 projectleiders hielp

Als je het hebt over hidden champions’, dan ben je in de bloemen- en plantenregio Aalsmeer aan het goede adres. Hier zitten vele bedrijven wier naam misschien niet meteen een belletje doet rinkelen, maar die in hun specifieke branche toch toonaangevend zijn. En vaak zijn dat bedrijven die iets met bloemen en/of planten doen, zoals Bosman Van Zaal, een bedrijf dat in 1921 begon met kassenbouw, en later samenging met het in 1968 in een naburig dorp door Frans van Zaal opgerichte bedrijf voor verwarmings- en koelinstallaties.

Als je het hebt over hidden champions’, dan ben je in de bloemen- en plantenregio Aalsmeer aan het goede adres.

In 2018 verhuisde het bedrijf naar een ultramodern hoofdkantoor in Greenpark Aalsmeer, waarna ook nog de oprichting van een interne start-up volgde, gewijd aan de ontwikkeling van softwareoplossingen. Wat al met al dus resulteerde in een grote speler in slimme plantproductiesystemen voor de agrarische sector, op het gebied van data, logistiek en groeiondersteuning, met ruim 250 medewerkers in meer dan 60 landen en vanuit 9 filialen. Van grond tot kas en van klimaatregulering tot robotarmen: Bosman Van Zaal optimaliseert volledige processen.

Complex profiel

Maar de groei van het bedrijf komt ook met uitdagingen. Want er is bijvoorbeeld een grote behoefte aan projectleiders met een technische achtergrond. Maar hoe werf je voor zo’n complex en extreem schaars profiel? HR-manager Christa Koot: ‘We nemen steeds vaker grote projecten in het buitenland aan. Voor zulke grote projecten zoeken we projectleiders om alles in goede banen te leiden. Maar het is een flinke uitdaging om mensen te vinden die niet alleen een technologische achtergrond hebben, maar ook communicatief sterk zijn.’

‘Het is een flinke uitdaging om mensen te vinden die niet alleen een technologische achtergrond hebben, maar ook communicatief sterk zijn.’

Kortom: Bosman Van Zaal had hulp nodig. Gelukkig had Koot (foto) vrij snel een idee wie haar zou kunnen helpen: ‘Bij een vorige werkgever heeft Brockmeyer eens geholpen en daardoor dacht ik meteen aan Jos Jakobs. Zijn enthousiasme is me altijd goed bijgebleven. Hij ging gelukkig ook graag voor ons aan de slag en dacht goed met ons mee. Ik was namelijk in eerste instantie geïntrigeerd door iets wat ik in een eerdere nieuwsbrief had gelezen. Jos vertelde dat er inmiddels betere, efficiëntere oplossingen waren en stelde een uitgebreid advies op. Wij konden vervolgens zelf kiezen hoe breed we de campagne wilde trekken en wat wij wel en niet zagen zitten.’

Onze aanpak

Een van die betere, efficiëntere oplossingen bleek Brockmeyer’s TMS ((Talent Management Solutions), een sourcingtool waarmee je geautomatiseerd berichtjes en connectieverzoeken naar mensen kunt versturen. Daarnaast kan deze tool bijvoorbeeld ook relevante LinkedIn-posts voor je liken voor meer betrokkenheid binnen je netwerk. Dit allemaal vanuit je eigen persoonlijke account.

‘Ik denk dat er wel 150 relevante mensen op die lijst stonden en bijna de helft is een nieuwe connectie geworden.’

Koot: ‘Wij hebben gebruikgemaakt van 1 vooropgezet berichtje van Brockmeyer om connectieverzoeken te versturen. Dat bericht kun je ook zelf schrijven, maar hun suggestie was beter dan onze poging’, lacht ze. ‘Zodra de kandidaat accepteerde, pakte ik zelf het contact over en schreef ik mijn eigen berichtje.’ De lijst aan potentiële connecties en kandidaten die TMS had samengesteld, werd met open armen ontvangen. ‘Ik denk dat er wel 150 relevante mensen op die lijst stonden en bijna de helft is een nieuwe connectie geworden’, vertelt Koot enthousiast.

5 mensen serieus gesproken

De actie van Brockmeyer leidde er niet alleen toe dat al binnen 1 week de campagne live was, ook de resultaten liegen er niet om, aldus Koot. ‘Uiteindelijk heb ik 5 mensen serieus gesproken en hebben we 2 nieuwe projectleiders aangenomen. Eén meer dan verwacht!’ Dat succes zit hem in de combinatie van een tool en het persoonlijke contact, vertelt ze. ‘Ik heb uiteindelijk meerdere mensen gesproken die niet op zoek waren naar iets nieuws, maar toch wilden bellen. Dat kwam doordat ikzelf, als HR-manager, contact met ze opnam. Ik ben geen bureau of andere externe partij. Het eerste contact is weliswaar mogelijk gemaakt door een tool, maar het connectieverzoek wordt vanuit mij verstuurd.’

‘Een bureau wil vaak eerst langskomen om ‘sfeer te proeven’. Daar is toch helemaal geen tijd voor?’

De combinatie van een goede lijst met kandidaten en de persoonlijke benadering, maken dat dit zo goed heeft gewerkt, denkt Koot. ‘Nu plaats ik ook af en toe wat op LinkedIn, omdat het zomaar kan zijn dat een nieuwe connectie toch interesse heeft.’ Tenslotte benadrukt Koot nog maar eens de snelheid waarmee alles is gegaan. ‘Jos ging voor ons aan de slag en binnen 1 week was het geregeld. Dat is bij een bureau wel anders. Die willen bijvoorbeeld eerst langskomen om ‘sfeer te proeven’. Daar is toch helemaal geen tijd voor? Brockmeyer snapt dat we nu iemand zoeken en we aan de slag moeten. Dat werkt perfect en heeft geresulteerd in boven verwachting goede resultaten!’

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners