Vraag het de gemiddelde toerist in Nederland, en ze zullen zeggen dat er weinig zo mooi is als Amsterdam vanaf het water. Toch zitten de rederijen in de hoofdstad met de handen in het haar. Want waar is in het losbarstende toeristenseizoen überhaupt nog een rondvaartschipper te vinden? De schaarste is groter dan ooit, bij alle verschillende maatschappijen, mede door vergrijzing en veranderende regelgeving. En dus hebben ze de handen ineen geslagen voor een gezamenlijke wervingscampagne, een primeur, onder de noemer Rondvaartschipperworden.
Het is een opvallende campagne geworden – ze haalden er zelfs Hart van Nederland al mee.
Het is een opvallende campagne geworden – voor een opvallend beroep. Ze haalden er zelfs al Hart van Nederland mee. Niet zo verwonderlijk, want het is natuurlijk ook een tot de verbeelding sprekend beroep. Er zijn er ‘tientallen’ per jaar van nodig, aldus Arjen Bergijk, vaarinstructeur van opleider Vaarplezier, die tegenwoordig fulltime bezig is om mensen rondvaartschipper te laten worden. Vaarplezier is een van de 5 initiatiefnemers van de campagne, samen met de rondvaartrederijen Friendship, Stromma, ’t Smidtje en Mokumboot.
Schipper, mag ik meevaren?
Het tekort aan rondvaartschippers speelt al een tijd. Eerder organiseerden opleiders aparte voorlichtingsdagen, waarbij geïnteresseerden met een schipper mochten meevaren om te zien of het vak iets voor hen is, bijvoorbeeld tijdens de Dag van de Binnenvaart in november afgelopen jaar. De nieuwe campagne doet daar nog een schepje bovenop. De deelnemende partijen willen vooral de beeldvorming rondom het vak rondvaartschipper verbreden. ‘Vaak blijkt dat nieuwe kandidaten zich nooit gerealiseerd hadden dat rondvaartschipper een fulltime baan is, die het hele jaar door vervuld kan worden’, aldus Bergijk.
‘Veel kandidaten hebben zich nooit gerealiseerd dat rondvaartschipper een fulltime baan is.’
De campagne wil het vak op de radar plaatsen van iedereen die van varen én hospitality houdt. Volgens Bergijk gaat het eigenlijk namelijk over twee functies in één. ‘Je moet zowel de boot goed kunnen manoeuvreren en alles weten over de veiligheid, als daarnaast ook gastheer of -vrouw zijn. En je moet weten wannéér je ook gastheer of -vrouw kunt zijn. Er zijn ook momenten dat je volle aandacht bij het varen nodig hebt omdat er veel om je heen gebeurt.’
Klein Vaarbewijs
Voor de kleinere, open rondvaartboten, de sloepen, is slechts een Klein Vaarbewijs vereist. ‘Voor de grotere rondvaartboten is een wat intensievere opleiding tot rondvaartschipper nodig’, aldus de vaarinstructeur. Maar ook daar voorzien de rederijen in. ‘Voor de kleinere boten verzorgen we samen een kort, maar gedegen inwerktraject over de vaarregels, marifoongebruik, omstandigheden en hospitality. Na gebleken geschiktheid kunnen kandidaten doorstromen naar de grotere rondvaartboten, met de opleiding tot rondvaartschipper. Dat kan in dienst van een rederij of bijvoorbeeld als zzp’er. Vaak zijn ook subsidies mogelijk.’
Door nieuwe regelgeving zijn de rederijen voor ongeveer 180 boten op zoek naar schippers met een rondvaartdiploma.
Met de campagne willen de 5 deelnemende partijen de buitenwereld laten zien hoe mooi het beroep van rondvaartschipper is, en hoe eenvoudig een eerste stap in deze richting te maken is. Momenteel zijn er ‘enkele honderden’ schippers in de Amsterdamse binnenstad actief. Door nieuwe regelgeving zijn de rederijen voor ongeveer 180 boten op zoek naar schippers met een groot vaarbewijs of rondvaartdiploma. Behalve naar schippers zijn de rederijen via de campagne overigens ook op zoek naar andere medewerkers, zoals duty managers en sales & event planners.
Lees ook:
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.