Het elektriciteitsnet is overbelast en de energietransitie versnelt. Om dat op te lossen hebben we als Alliander heel veel mensen nodig. Specialisten en zij-instromers! In de techniek én IT. Zij zijn niet of latent op zoek naar werk en omdat Alliander niet bekendstaat als IT-werkgever of om de zij-instroommogelijkheden, is het een uitdaging om collega’s te vinden. Onbekend maakt onbemind: de lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.
De lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot deel van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.
We zijn gestart met een strategie voor het aantrekken van deze doelgroepen. Met als basis een goede positionering als een aantrekkelijk werkgever op de arbeidsmarkt. Vanuit het uitgangspunt om een positieve associatie te creëren om een mogelijke overstap te overwegen.
Vanuit de strategie is de ‘100 goede redenen’-campagne ontwikkeld. Een goed salaris kun je overal krijgen. Een gratis opleiding al op minder plekken. En waar werk je nou aan de energietransitie in Nederland? Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn wel 100 redenen. Wat als we deze uitschrijven en de kracht van de aantallen gebruiken om de aandacht te trekken? Het totaalpakket maakt Alliander het overwegen waard. Zo kwamen we op ‘100 goede redenen om bij Alliander te werken’. Een campagne gemaakt door collega’s voor nieuwe collega’s.
Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn er wel 100.
We hebben onze collega’s betrokken. Zij kunnen het beste vertellen wat onze USP’s zijn en waarom nieuwe collega’s bij ons moeten komen werken. De campagne houdt ook de achterdeur dicht, want onze collega’s staan erbij stil hoe goed het is bij Alliander.
Uitgangspunten
- Geschikt voor werving, doelgroepgericht
- Bewijslast en betrokkenheid vanuit eigen collega’s
- Toepasbaar op behoud
- Wendbaar in tijd en budget
Doelen
- Wervingsuitdaging: bereiken van nieuwe (zij-instoom)doelgroepen
- Engagement van de social campagnes vergroten: interacties verhogen met 25% en vanuit daar 25% meer bezoekers op onze werkenbij-site
- De dalende trendlijn in sollicitaties doorbreken
Wat was de impact van de case?
Sinds de start van de techniekcampagne en IT-campagne in augustus 2022 zien we over heel werken bij Alliander na 6 maanden een toename in het aantal bezoekers op Werkenbij.alliander.com (89% t.o.v. 2021), een toename in het aantal bekeken vacatures én een toename in sollicitaties bij de kritieke capaciteitsgroepen (+33% techniek) en (+136% IT). Ondanks de extreem krappe arbeidsmarkt zien we sinds de start van de campagne dus een positieve trendbreuk.
Daarnaast zien we dat dat de differentiatie van de 100 redenen per doelgroep werkt. Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten. Door het gebruik van analytics weten wij precies welke redenen we voor welke doelgroepen moeten gebruiken. Ook worden de marketinguitingen wendbaar aangepast op prioriteit en tijd waardoor de campagnes maximaal effectief zijn.
Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten.
De campagne slaat ook intern aan. Zo gebruiken collega’s regelmatig de ‘100 goede redenen’-campagne om zelf het eigen netwerk op social media te motiveren om ook bij Alliander te komen werken. En de vraag ‘wat is jouw reden om voor Alliander te werken?’ kunnen we inmiddels ook als veelgesteld beschouwen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
We hebben een onbekende werkgever, in een schaarse markt, bekendgemaakt onder de doelgroep. Met de redenen waarom iemand overweegt over te stappen. Dat is de kracht van de campagne. Allemaal vanuit de corporate missie, workdrivers en overkoepelende voordelen. Door de inhoud bij onze medewerkers op te halen, zorgden we voor maximale aansluiting bij de doelgroep. En het maakt de campagne authentiek. De vorm zorgt ervoor dat we nieuwe en bestaande content in de hele funnel op een herkenbare manier optellen.
Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken.
Ook hebben we collega’s op diverse manieren betrokken. Dat zien we terug op social media. Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken. Bovendien hebben we een innovatieve online marketingtechniek toegepast. We gebruikten beïnvloedingsstrategieën vanuit de psychologie om te activeren. Daarnaast hebben we de campagne continu gemeten. We weten hierdoor welke reden, bij wie werkt. De gepersonaliseerde content en uitingen zijn hierdoor zeer effectief.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Alliander
- Alle 411 collega’s die redenen om bij Alliander te werken hebben aangedragen.
- De collega’s die zichzelf, hun werkplek en soms hun huis hebben opengesteld voor het beeldmateriaal.
Team arbeidsmarktcommunicatie:
- Marnix de Groot (productowner)
- Lisa-Marie van den Brink (communicatieadviseur)
- Simone Bouwmeister (contentspecialist)
- Dian Hoes (productowner werkenbij.alliander.com)
- Leroy Meurs (online marketeer)
- Neeltje Meijler (contentspecialist)
Extern
- Kaliber
- MrWork
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook