Gem. leestijd 2 min  651x gelezen

Hoe Alliander kandidaten direct laat meekijken in de monteursbus

Op 1 september start Alliander weer een ‘klas’ voor nieuwe elektromonteurs. Maar hoe zorg je in deze tijden zonder fysieke evenementen voor voldoende nieuwe kandidaten? Twee live-uitzendingen deden deze week het ijs breken.

Hoe Alliander kandidaten direct laat meekijken in de monteursbus

In deze coronatijd vliegen de webinars je welhaast om de oren. Bijna iedereen ziet het webinar als een laagdrempelige en prettige manier om kennis te delen. En zo kun je zonder fysiek evenement toch dicht bij elkaar zijn. Interactief, menselijk en verhelderend. Salesrecruitmentbureau Brand New Sales haalde er dit jaar zelfs een nominatie voor de Werf& Awards mee binnen.

Bijna iedereen ziet het webinar als prettige manier om kennis te delen.

Ook bij Alliander hebben ze het webinar ontdekt als recruitmentmiddel. ‘Een nieuwe stap om online in contact te komen met onze doelgroep’, zo noemt recruitmentmarketeer Renée Gosschalk-Harms de live uitzending die het bedrijf deze maakte, (onder meer) vanuit een monteursbus. ‘Voor trainees hebben we laatst ook zo’n uitzending gemaakt, dus het leek ons goed daar nu mee verder te gaan. En het leverde al direct sollicitaties op.’

Ongeveer 100 kijkers

Ongeveer 100 kijkers stemden af op de live uitzending. Daar werden zij bijgepraat door een Liander-monteur, teamleider, opleidingscoördinator en recruiters. Het ging over de organisatie, het vakgebied, de opleiding én de arbeidsvoorwaarden. Daarnaast stond veiligheid centraal, als randvoorwaarde om het werk te kunnen uitvoeren.

De vragen stroomden binnen… ‘Krijg ik direct een salaris?’

Voor de kijkers was er de mogelijkheid om live vragen te stellen, die dan meteen werden beantwoord, vertelt Gosschalk-Harms. De vragen stroomden dan ook binnen. ‘Denk aan: kan ik me verder ontwikkelen en doorgroeien? Krijg ik direct een salaris? Hoe lang duurt het opleidingstraject?’

Hoogtepunt: de livestream

‘Het hoogtepunt van de uitzending? Dat was toch echt de livestream vanuit de bus van de monteur’, aldus Gosschalk-Harms. ‘Hij liet iedereen zien hoe de bus er van binnen uitziet en kon direct vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld of hij ook ermee op vakantie mocht, of de bus thuis voor de deur mag staan en welk gereedschap het meest wordt gebruikt.’

‘De dag na de uitzending waren er al ruim 10 sollicitaties binnen!’

De uitzending werd goed ontvangen door de potentiële leerling-monteurs, vertelt ze. ‘En direct na afloop werden de recruiters al overladen met telefoontjes van kijkers. En dat levert een mooi resultaat op: de dag na de uitzending waren er al ruim 10 sollicitaties binnen! We zien nu dat dit concept echt een succes is. We hebben het nu gedaan voor leerling-monteurs, maar we zoeken nog veel meer collega’s. Daarom gaan we nu kijken of we dit soort uitzendingen ook kunnen inzetten voor bijvoorbeeld IT-functies of Technici Binnen. Het smaakt in elk geval naar meer!’

Bekijk hier de hele uitzending van dinsdag terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners