Het begon als intern communicatiemiddel, om aan elkaar te laten zien wat iedereen aan het doen is. Maar inmiddels is het bedrijfsvlog van Achmea ook een geducht wapen op de arbeidsmarkt.
Met ruim 12.000 medewerkers en labels als Centraal Beheer, Interpolis en Zilveren Kruis is Achmea met recht wat je noemt ‘een grote organisatie’. Sterker nog: het is de grootste verzekeraar van Nederland. Dat is natuurlijk mooi, maar hoe weet je dan van elkaar wat je allemaal zo’n beetje doet? Ongeveer een jaar geleden bedacht de afdeling corporate communicatie daar een aardig idee voor. Wat als we iedereen nu eens via vlogs een kijkje in de keuken geven?
Vlogevents georganiseerd
Zo gezegd, zo gedaan. Samen met een extern bureau (Netwerk6) werd een contentstrategie bedacht, en werd op een aantal locaties een aantal zogeheten vlogevents georganiseerd, waar geïnteresseerden zich kenbaar konden maken. Daaruit kwamen 7 vloggers naar voren, die nu wekelijks – onder professionele begeleiding – een visueel inkijkje geven in wat er allemaal gebeurt bij een grote verzekeraar.
Vrij logische stap
Die vlogs zijn inmiddels ook op de arbeidsmarkt een mooi employer branding-instrument, vertelt Mitchell van Koert, Manager Recruitment Marketing & Employer Branding bij Achmea. ‘We vinden het belangrijk om het echte verhaal van de organisatie te vertellen aan potentiële medewerkers’, zegt hij. ‘En wie kun je nu beter dit verhaal laten vertellen dan je eigen medewerkers? En vloggen is in deze tijd dan een vrij logische stap.’
Elke week een andere Instagrammer
Bij de vlogevents gaf Achmea selfiesticks weg aan wie wilde meedoen. ‘Dat leverde heel wat buzz op’, herinnert Van Koert zich. De vlogs zijn overigens ook niet de enige manier waarop Achmea medewerkers betrekt in zijn communicatie. Zo geeft de organisatie ook elke week een andere medewerker toegang tot het Instagram-account. Van Koert: ‘Een nieuwe baan is een belangrijk event. We vinden het dan ook belangrijk dat potentiële sollicitanten een goed beeld hebben van onze functies, onze cultuur en onze ambities. Door medewerkers hierover zelf te laten vertellen kunnen sollicitanten goed kiezen of Achmea bij hen past.’
Proactief onderwerpen aandragen
De Achmea-vlogs worden voorbesproken in een heuse redactievergadering. Sinds kort schuift daarbij ook iemand van de recruitmentafdeling aan, vertelt Van Koert. ‘Zo kunnen we proactief onderwerpen aandragen waarvan wij denken dat ze vanuit onze Employer Value Proposition ook voor onze doelgroep interessant zijn.’ Een recent voorbeeld is de onboarding-vlog, die laat zien waar nieuwe medewerkers bij Achmea mee te maken krijgen. ‘Die vlog bevestigt medewerkers in hun keuze voor Achmea en laat het belang zien dat Achmea hecht aan nieuwe collega’s’, aldus Van Koert.
Veel positieve feedback
Achmea schrijft de vloggers niet voor wat en hoe ze iets moeten filmen, alleen de onderwerpen worden in gezamenlijkheid bepaald. Dat is soms best spannend, erkent Van Koert, maar de resultaten zijn tot nu toe zeer positief. ‘We krijgen veel positieve feedback, zowel van sollicitanten als van medewerkers. Intern zie je echt dat mensen trots zijn, extern merk je dat kandidaten er in sollicitatiegesprekken aan refereren.’
Luister ook het interview dat Marcel van der Quast eerder dit jaar had met Mitchell:
Lees ook:
- Met deze game wist Achmea duizenden IT’ers te boeien
- Nieuwe serie podcasts maakt rondreis door het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!