Gem. leestijd 5 min  383x gelezen

Hoe 100 collega’s 1 persoon vormden bij VvAA (en nog 2 andere opvallende nieuwe campagnes)

Geen ATS, geen eigen werkenbij-site, en eigenlijk ook nauwelijks een employer brand. Zo was de situatie 2 jaar geleden bij VvAA. Met zijn eerste arbeidsmarktcampagne boekte de zorgondersteuner echter al snel resultaat: meer sollicitanten, minder vacatures. Hoe kwam het zover?

Het artikel gaat hieronder verder.

Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie

Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je ...

Bekijk event
Lees meer over Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie
Hoe 100 collega’s 1 persoon vormden bij VvAA (en nog 2 andere opvallende nieuwe campagnes)

Begin vorige eeuw behoorden artsen tot de eersten in Nederland met een auto tot hun beschikking. Om visites te rijden en snel te handelen bij spoed­eisende situaties. De nieuwe Motor­wet leidde in 1925 echter tot premie­verhogingen, wat een aantal artsen op het idee bracht zelf een onder­linge auto­verzekering te starten. En zo werd op 1 juni 1924 de vereniging Onderlinge Verzekering van Artsen Automobilisten, kortweg de VvAA, geboren.

Wat destijds begon als een gezamenlijke verzekering, is inmiddels uitgegroeid tot een sterk collectief van ruim 130.000 leden en bijna 800 medewerkers. De VvAA werkt nu voor tientallen beroepsgroepen in de zorg en doet veel, véél meer dan alleen maar auto’s verzekeren. Voor eigenlijk alles wat niet de zorg zelf is, kunnen zorgprofessionals hier terecht: van juridische en fiscale hulp tot salarisadministratie, en van ondernemersadvies tot zelfs hypotheken.

Als één team achter de zorg

Maar wat er al die tijd nog niet was, dat was een werkgeversmerk. ‘Toen ik hier 2 jaar geleden binnenkwam, was er eigenlijk vrij weinig’, vertelt recruitment marketeer Christel Bekker. ‘Twee recruiters die in AFAS werkten. Maar geen ATS, geen eigen werkenbij-site, geen employer brand.’ Maar sindsdien is daar wel verandering in gekomen, zegt ze. ‘We hebben de afgelopen tijd als organisatie flink geïnvesteerd in recruitment. Zo heeft een van onze HR-collega’s aan onze huidige medewerkers gevraagd waarom zij bij VvAA werken. Hieruit kwam elke keer het zorgaspect en het maatschappelijk van betekenis willen zijn naar voren. Met het creatief bureau Workstuff zijn we toen tot de Employer Value Proposition gekomen: ‘Als één team achter de zorg’.’

‘We hebben de afgelopen tijd als organisatie flink geïnvesteerd in recruitment.’

Die propositie is doorgetrokken in eigenlijk de hele campagne. ‘Zo hebben we in april ruim 100 collega’s op de foto gezet’, vertelt Bekker. Samen vormen zij één zorgmedewerker, wat het dragende beeld van de campagne is geworden. Ook is er een EVP-film gemaakt. ‘We hebben verschillende in arbeidsmarktcampagnes gespecialiseerde bureaus benaderd. De keuze is uiteindelijk gevallen op Workstuff. Een rode lijn in de voorstellen die ze deden was het ‘zorg’-aspect dat speelt bij collega’s. Eén idee sprong echt erbovenuit; het fotomozaïek van een zorgmedewerker gevormd door onze collega’s. Zo was de campagne geboren.’

Kloppend hart

En er is nog meer, aldus Bekker. ‘Op dit moment zijn we bezig met de uitrol van de campagne op de afdelingen. Zo hebben wij in samenwerking met videoproductiebedrijf NOBS drie afdelingen gefilmd. Niet de standaard werkenbij-film, maar een persoonlijke film waarbij de sfeer op de afdeling goed naar voren komt. Dat maakt namelijk VvAA. Onze collega’s zijn het kloppend hart en bepalen de werksfeer.’ Die betrokkenheid van collega’s begon al bij een bijeenkomst vorig jaar, vertelt Bekker. ‘Daar hebben we een aantal voorstellen gedeeld en input van collega’s gebruikt om de ideeën verder aan te scherpen. Onze collega’s hebben ook gefigureerd in de campagne, zij zijn degenen die de campagne echt hebben gemaakt.’

Onder zorgprofessionals mag VvAA vrij bekend zijn, dat is op de rest van de arbeidsmarkt minder het geval. En als je op zoek bent naar bijvoorbeeld IT-specialisten, belastingadviseurs, salarisadministrateurs, juristen, en HR-professionals is dat best lastig. ‘Daarom hebben wij naast de algemene arbeidsmarktfilm ook ervoor gekozen om bepaalde afdelingsfilms te maken, zoals bijvoorbeeld een film over onze juridische afdeling, waarin je mooi kunt zien hoe (ontspannen) de werksfeer is, welke collega’s er werken en dat er – naast hard werken – ook ruimte is voor humor en het delen van persoonlijke dingen.’

‘Van circa 80 vacatures zijn we inmiddels naar gemiddeld 20 vacatures gegaan.’

De eerste video’s kwamen 5 maanden geleden live, net als de werkenbij-site, en het ATS ging in mei van start. Hoewel de campagne dus nog relatief nieuw is, mag het resultaat er nu al zijn, vertelt ze. ‘Van circa 80 vacatures zijn we inmiddels naar gemiddeld 20 vacatures gegaan. We kunnen nu precies zien hoeveel sollicitanten er zijn, via welk kanaal ze zijn binnengekomen en wat de volgende stappen zijn. De doorlooptijd van een vacature is daardoor ook korter geworden en we zien een toename van het aantal sollicitanten. Bijkomend voordeel is dat we als collega’s efficiënter en effectiever samenwerken.’

Drukke tijden voor Workstuff

De nieuwe campagne voor VvAA is overigens bepaald niet de enige waarmee het in 2022 opgerichte bureau Workstuff de aandacht trekt. Zo tekende het bureau van Jan Willem Huurneman en Sander van de Vlasakker al eerder voor opvallende campagnes voor VDL, Rotterdam The Hague Airport en Lievegoed en de Utrechtse jeugdzorg. Recent kwamen daar nog een paar spraakmakende voorbeelden bij.

Zo konden we de campagne voor Polestar Capital voorbij zien komen, onder de noemer ‘Er is werk aan de wereld‘, waarmee de Hilversumse impactinvesteerder zich richt op ‘bewuste groene financials en andere wereldverbeteraars’ die – onder werktijd – willen bijdragen aan oplossing van het gigantische en almaar groeiende klimaatprobleem.

En Flynth staat achter je

En dan was er bijvoorbeeld ook nog de lancering te vieren van de EVP-campagne Flynth staat achter je voor accountantskantoor Flynth. ‘Met Workstuff zijn we echt gaan onderzoeken waarom collega’s graag bij Flynth werken en wat ons onderscheidt ten opzichte van andere kantoren’, aldus manager Recruitment & Employer Branding Ingrid van Gelder. Daar kwam onder meer uit naar voren dat het bureau vooral het verschil maakt op de lokale kantoren, ‘waar collega’s intensief samenwerken voor onze klanten. Waar iedereen zelf eigenaarschap kan pakken over zijn of haar loopbaan.’

Ook bleek de goede werk/privébalans belangrijk, aldus Van Gelder. ‘Soms vraagt de thuissituatie misschien net om een iets andere balans. Dan zijn wij een warme en betrokken werkgever, die voor je klaarstaat. Geen partnerstructuur, maar een collectieve winstdeling. Omdat we het samen doen en dus ook onze successen samen delen. Workstuff heeft deze elementen op een heel goede manier weten te vertalen in deze propositie’. Met opnieuw: een hoofdrol voor de eigen medewerkers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners