De sollicitatie andersom. Het is al eerder geprobeerd, onder andere door Randstad. Maar het vandaag gelanceerde platform Heyu denkt toch zeker nog iets aan het idee te kunnen toevoegen. ‘We willen de rollen van werkgever en werkzoekende omdraaien, en zo het personeelstekort oplossen’, aldus de 28-jarige initiatiefnemer Janic Makizodila (midden op foto boven).
‘Vacatures? In theorie een leuk plan, maar de huidige arbeidsmarkt wijst uit dat het niet meer werkt.’
Het sollicitatiegesprek? Niet meer van deze tijd, zegt hij. Het cv? Weg ermee. ‘Het is altijd hetzelfde riedeltje. Een bedrijf zet een vacature online waar iemand vervolgens op solliciteert. In theorie een leuk plan, maar cijfers en de huidige arbeidsmarkt wijzen uit dat dit in praktijk niet meer werkt.’
Meer aandacht voor soft skills
Makizodila onderzocht de arbeidsmarkt en voerde veel gesprekken met belanghebbenden. Inmiddels is hij daardoor overtuigd: het wervingsproces moet anders. ‘Minder focus op hard skills en meer aandacht voor wie een professional écht is, kijkend naar een combinatie van persoonlijkheid, drijfveren, cultuurwaarden en cognitieve vaardigheden’, zegt hij.
‘Vanaf nu is de professional aan zet.’
De juiste interesses, persoonlijkheid en intelligentie. Factoren die veel werknemers als muziek in de oren klinken, denkt Makizodila. Maar hoe kun je bij sollicitatie met cv – eventueel gevolgd door een kennismakingsgesprek van nog geen uur – bepalen of iemand matcht op basis van die factoren? ‘Dat kan anders’, dacht hij. ‘Wij kijken met ons platform niet naar of de professional bij de baan past, maar of de baan bij de professional past. Vanaf nu is de professional aan zet.’
Goodbye ouderwets systeem
Hoe dat werkt? ‘Onder andere door middel van persoonlijke matching’, zegt de ondernemer, die grootse plannen heeft met Heyu. ‘Goodbye ouderwets systeem, hey you! Professionals maken op hun online profiel drie gratis assessments over hun persoonlijkheid, drijfveren en cognitieve vaardigheden. Op basis van die data verrast Heyu werkgevers met passende professionals die gegarandeerd een match zijn met de openstaande vacature en het bedrijf. Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant. Op die manier vergroten we de slagingskans en daarnaast hopen we discriminatie de kop in te drukken.’
‘Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant.’
Huidige klanten waar Heyu zich op richt zijn bedrijven tussen Amsterdam, Almere, Amersfoort en Utrecht. Daryl Hopman, algemeen directeur Veritec & co-founder GetJobsDone is een van de eerste ondernemers die zich aansloot. ‘Wij zijn benieuwd hoe we kunnen connecten met nieuwe collega’s door het koppelen van latent werkzoekenden aan ons bedrijf, door middel van cultuur, in plaats van ons blind te staren op competenties.’
1,5 jaar ontwikkelen
Momenteel kun je op het platform terecht voor vacatures in marketing, sales, HR, consultancy, finance en IT. Naar verwachting komen hier in de toekomst nieuwe branches bij. Een smakenpalet dat ook Ilse van Langen, recruitment & employer branding specialist bij Fietsvoordeelshop.nl, aantrok om nu al de samenwerking met Heyu vast te leggen. ‘Heyu sprak ons direct aan vanwege hun lef om het systeem te keren. Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’
‘Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’
Heyu is onderdeel van holding en investeerder Bookthat Group. Het platform is vandaag, na 1,5 jaar van ontwikkelen en inmiddels maanden van operationele voorbereiding, gelanceerd vanaf De Isselt in Amersfoort.
Lees ook
- Alle Zakennieuws