Gem. leestijd 6 min  6213x gelezen

Het Rijk blijft favoriete werkgever, Schiphol maakt reuzensprong

Net als de afgelopen 2 jaar staat het Rijk ook dit jaar bovenaan de lijst favoriete werkgevers, de Politie volgt op plek 2, Shell op 3. Schiphol maakt verderop de lijst van Intelligence Group de grootste sprong, van 57 naar 20.

Het Rijk blijft favoriete werkgever, Schiphol maakt reuzensprong

Het Rijk en de Nationale Politie blijven het populairst onder Nederlanders en bezetten – net als vorig jaar – de eerste en tweede plaats van de ranglijst Meest Favoriete Werkgevers. Twee opvallende stijgers: ING van plaats 13 naar 6 en ASML van de elfde naar de vijfde plek. Defensie zakt 2 plaatsen, van 5 naar 7, ondanks de oorlog in Oekraïne.

Na een korte dip vorig jaar doet KLM het nu weer goed.

KLM doet het weer goed op plek 4, na een korte dip vorig jaar. De NS en GGZ maken de top 10 van 2022 compleet, samen met de Belastingdienst, die ondanks het voortslepen van de Toeslagenaffaire populair blijft als werkgever. Voor het ITAM-onderzoek van Intelligence Group zijn in 2022 in totaal 16.287 personen ondervraagd.

Net als in 2020 en 2021 is het Rijk ook dit jaar weer de meest favoriete werkgever, de Nationale Politie volgt op plek 2, Shell op 3.

Download

Grote stijgers en dalers

De GGD gaat 8 plaatsen omhoog, maar vooral bol.com en NS zijn grote stijgers. Met een winst van 36 plekken is Schiphol echter de grootste groeier in de top-25. Samen met KLM stevig in de top-10 bewijst de aantrekkingskracht van de luchtvaart zich ook deze keer weer.

Fysieke retail is in geen velden of winkelstraten te bekennen.

Verderop in de lijst zijn de gemeenten Rotterdam en Den Haag winnaars, maar verliest de stad Amsterdam 19 plekken. De academische ziekenhuizen in Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Leiden maken een goed jaar door (Utrecht en Nijmegen iets minder). Medische werkgevers blijven sowieso in trek (zie ook de GGZ op 9 en de GGD op 13). De retail is minder populair: AH/Ahold ligt achter op bol.com en coolblue. Fysieke retail is eigenlijk helemaal in geen velden of winkelstraten te bekennen.

‘Blij met resultaat’

Anne-Mieke Schildt, recruitment manager van KLM, is blij met de stijging van 7 naar 4. ‘Heel fijn dat onze extra inspanningen resultaat opleveren. We hebben hard gewerkt aan employer branding, bij functies met schaars talent de doelgroep opgezocht. Het merk KLM duidelijk in de markt gezet, ook ten aanzien van duurzaamheid, wat wij daarvoor doen. Naast juniors binnenhalen is het behouden van talent voor ons essentieel.’

‘Met de focus op internationaal talent moeten we met een andere bril gaan kijken.’

Hoe kan KLM nog winst boeken op de arbeidsmarkt, met name bij het verschil tussen mannen en vrouwen in waardering (respectievelijk positie 5 en 13)? Schildt: ‘We kijken intern waar we hier nog meer de focus op kunnen leggen, door bijvoorbeeld in vacatureteksten man- en vrouwvriendelijker te schrijven. Maar we kijken ook naar andere doelgroepen, zoals diverse culturen. Sommige vacatures voor IT kunnen in het Engels, dat is bij die functies toch vrijwel de voertaal. Maar we willen sowieso meer Engelstaligen aantrekken. We moeten omschakelen van het louter kijken naar skills naar mogelijkheden. Met de focus op internationaal talent moeten we met een andere bril gaan kijken.’

Een groot bereik

Ook Natasja Freijer, manager recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van Royal Schiphol Group, ziet de blijvende aantrekkingskracht van de luchtvaartsector. ‘We laten steeds meer zien wat we als werkgever nog meer te bieden hebben; we hebben als Schiphol een groot bereik.’

‘Schiphol Group moest meer een gezicht krijgen op de arbeidsmarkt.’

Hoe verklaart zij de enorme stijging van Schiphol Group van 57 naar 20 (voor corona was dat 27)? ‘Na de coronapandemie kwam de luchtvaart sneller op gang dan iedereen had verwacht, het aantal vliegbewegingen groeide gestaag. Dus nam de behoefte aan nieuw personeel snel toe. Wat we hebben veranderd is onze recruitmentstrategie: Schiphol Group moest meer een gezicht krijgen op de arbeidsmarkt.’

‘Slechte PR is ook PR’

Overigens kan negatieve aandacht zoals rond de vakantievertragingen vorig jaar mei toch de voorkeurspositie van een bedrijf/branche versterken. ‘Slechte PR is ook PR’, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence-Group. ‘Dat geldt zeker op de arbeidsmarkt, waarin werkgevers die niet per se positief in het nieuws komen, qua voorkeur niet worden afgestraft of zelfs winst behalen. Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol en de Belastingdienst. Werkgevers die niet adequaat reageren op negatieve pers, verdwijnen na verloop van tijd  uit de voorkeurslijstjes, zoals top-werkgeversmerken van weleer als KPN, PostNL, Heineken, Ahold, en Unilever.’

‘Sommigen solliciteren nu niet bij ons, anderen kiezen juist bewust voor Schiphol.’

Freijer van Royal Schiphol Group is het met Waasdorp eens. ‘Ook negatieve media-aandacht is aandacht. Sommige mensen solliciteren daardoor niet bij ons, anderen kiezen juist bewust voor Schiphol.’ De enorme stijging op de lijst van Meest Favoriete Werkgevers komt volgens haar ook doordat het bedrijf zich sinds vorig jaar veel actiever positioneert als Schiphol Group. ‘We maken veel duidelijker wat het betekent om in de Group en in de sector te werken.’

Van schoonmaker tot in de winkel

Grootste verschil is een digitaal platform, waar vrijwel alle bij de luchthaven betrokken partijen samenwerken, waaronder KLM en alle beveiligingsbedrijven. ‘Met deze verzamelsite willen we de vele beroepen laten zien, van schoonmaker tot in een winkel staan. Mensen die er al werken kunnen kijken hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.’

‘In de praktijk hebben wij juist een heel goede man/vrouwverdeling, met veel vrouwen op managementposities.’

Er is trouwens over beide geslachten een opmerkelijk groot verschil in voorkeur voor werken in de luchtvaart. Bij mannen staat Schiphol Group op 15, bij vrouwen op 81. Voert Schiphol daar beleid op? Freijer: ‘Schiphol Group wordt vaak verward met alles wat er op Schiphol gebeurt, zoals bagage afhandelen en beveiliging, traditioneel masculiene beroepen. Maar in de praktijk hebben wij een heel goede man/vrouwverdeling, met veel vrouwen op managementposities. We hebben daarom ook onze vacatureteksten geoptimaliseerd. Meer talentgericht selecteren in plaats van old school 15 functie-eisen opsommen.’

Vrouw kiest meer maatschappelijk bewust

Vergeleken met mannen kiezen vrouwen overigens maatschappelijk bewuster. Werkgevers die veel kritiek krijgen rondom thema’s als klimaat en milieu, zoals Shell, KLM en Schiphol, staan bij de heren op respectievelijk 2, 5 en 15, bij de vrouwen op 14, 13 en 81. Techneutenmagneet ASML gaat van 3 bij de mannen naar positie 40 van de dames. Omgekeerd doet de zorgsector het dan weer veel beter bij vrouwen, zie bijvoorbeeld de GGD (5 vs 29) en GGZ (3 vs 31). Is er dan niets wat parallel loopt? Jawel, de gemeenten en het Rijk (overheden) scoren even goed bij beide seksen.

Net als in 2020 en 2021 is het Rijk ook dit jaar weer de meest favoriete werkgever.

De jeugd wil het groener

Shell mag goed liggen bij 30-plussers, jongeren hebben minder op met deze grote Nederlandse multinational. Ook de ‘schone’ NS is overigens niet erg in trek bij de jongeren, met een 24ste plek (bij veertigers plaats 7). Banken als ING (5), Rabobank (10) en ABN Amro (11) hoeven zich geen zorgen te maken over de aanwas van jeugdig talent: zij blijken er nog altijd goed op te staan bij jongeren. Ook bij Defensie kunnen ze opgelucht ademhalen: onder twintigers staan ze op plek 4.

Net als in 2020 en 2021 is het Rijk ook dit jaar weer de meest favoriete werkgever, de Nationale Politie volgt op plek 2.

Luchtvaart en Schiphol blijken overigens met name populair bij de praktisch opgeleiden, en alweer een stuk minder bij mensen met theoretische opleiding. Ook de NS trekt relatief meer praktisch opgeleiden. Omgekeerd scoren ASML, ING en Philips veel beter bij theoretisch opgeleiden (6 versus 19).

Download hier het hele onderzoek:

Download

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners