Het is elk jaar weer een bijzonder moment, waar velen reikhalzend naar uitkijken: het verschijnen van het Fosway 9-Grid™ voor Talent Acquisition. In dit grid vatten de onderzoekers van de Fosway Group een groot aantal techaanbieders in de recruitmentmarkt samen, afgezet tegen zowel hun potentieel als hun prestaties. Het levert een diagram op waarbij vooral de plek rechts bovenin begerenswaardig is, omdat daar de bedrijven zitten met zowel de beste prestaties en de grootste potentie. En het is juist daar dat Fosway dit jaar (weer) ruimte heeft geboden voor een mooi stukje Hollands Glorie, in de vorm van VONQ.
‘We staan hier omringd door miljardenbedrijven, dan mag je denk ik best trots zijn daartussen te staan.’
‘Een hele eer’, reageert Tycho van Paassen, een van de oprichters van het Rotterdamse bedrijf, dat vooral groot is in recruitment marketing. ‘Het geeft toch vertrouwen om hier op deze manier in te staan. Het is een groot compliment. Met name corporates kijken toch naar dit soort lijstjes. Dan heb je zeker een streepje voor als je deze positie kunt laten zien. We staan hier omringd door miljardenbedrijven, dan mag je denk ik best trots zijn daartussen te staan.’
Twee jaar geleden stond VONQ in het grid van dat jaar nog een vakje ‘lager’, en werd het gezien als core leader. Vorig jaar werd het bedrijf voor het eerst als ‘strategisch leider’ aangeduid (een titel die 3 jaar geleden nog geen enkele techpartij te beurt viel).
Geen sinecure
En denk vooral niet dat het makkelijk is om hier te komen, benadrukt Van Paassen (midden op de foto boven). ‘Het is een onafhankelijke lijst. Niemand betaalt om hier in te staan, het gebeurt op basis van gedegen onderzoek. We zijn daarmee ook meteen ISO-gecertificeerd. We kregen al in december de eerste vragen voorgelegd. En dat zijn er enorm veel, tot zelfs financiële cijfers aan toe. In februari, maart volgen dan de gesprekken met de organisatie. Dan geven we techdemo’s van soms wel 3 à 4 uur. Waarna ze ook nog eens allemaal klanten gaan nabellen. Klanten die we zelf hebben aangedragen, maar ook andere klanten.’
‘Elk ATS waarmee we koppelen veranderen we eigenlijk meteen in een recruitment-marketing-machine.’
Wat daarbij hielp is dat andere bedrijven eenzelfde behandeling kregen. En daar viel opvallend vaak de naam van VONQ. ‘Wij bieden onze technologie ook white label aan. Er zijn inmiddels meer dan 40 ATS’en die daar gebruik van maken. Als de onderzoekers dan bij zo’n ATS over de vloer kwamen, werden wij vaak genoemd. Wij verbinden zo’n ATS met alle online media, dat is denk ik mede de reden dat we zo hoog zijn geëindigd. We veranderen zo’n systeem eigenlijk meteen in een recruitment-marketing-machine. Daar groeien we hard op.’
Taxonomieën mappen
Gebruikers van een ATS zoals dat van SmartRecruiters of iCims, of systeem zoals Workday of Cornerstone, die met VONQ zijn gekoppeld, kunnen hun vacature direct vanuit het systeem verspreiden naar tal van online kanalen, waarbij ook automatisch berekend wordt wat de meest efficiënte zijn. ‘De recruiter hoeft dan eigenlijk zelf helemaal niets meer te doen’, legt Van Paassen uit. ‘Daar helpt ook ChatGPT bij. Stel: een klant werkt met 30 jobboards en verschillende taxonomieën voor zijn vacatures. Dan kan ChatGPT tegenwoordig die taxonomieën volledig mappen, en zoekt onze technologie de beste kanalen daarbij.’
‘Onze direct apply-button is uniek, maar vergroot de conversie wel enorm.’
Het afgelopen jaar heeft het bedrijf trouwens ook veel voordeel gehad van de easy apply of direct apply-buttons, aldus Van Paassen. Daarmee kunnen kandidaten vanuit een jobboard meteen op een vacature solliciteren, en lopen diens gegevens direct het ATS van de werkgever in. ‘Die functionaliteit is uniek in de wereld, maar blijkt met name voor blue collar-functies echt enorm de conversie te verhogen. Ik denk dan ook dat niet alleen alle grote jobboards naar zo’n functionaliteit toe gaan, maar ook alle grote ATS’en steeds meer die kant op bewegen.’
Recruitee en Appical
Daar komt trouwens nog eens bij dat VONQ zich ook steeds verder specialiseert in aanvullende services. Dus niet alleen meer vacatures overal doorplaatsen, maar ook adviseren in bijvoorbeeld employer branding. ‘Zo kunnen we dus steeds beter zowel vanuit de job als vanuit het werkgeversmerk adverteren’, aldus Van Paassen.
‘We kunnen steeds beter zowel vanuit de job als vanuit een werkgeversmerk adverteren.’
VONQ is overigens niet de enige Nederlandse partij in het nieuwe Fosway 9-Grid™. Nog meer Hollands Glorie is te vinden rechts onder, waar Recruitee is opgenomen, het Amsterdamse ATS waar CEO Perry Oostdam sinds 2015 furore mee maakt. En bovenin het midden vinden we Appical terug, de onboardingspecialist die sinds februari 2022 in handen is van Visma.
Meer weten?
Download hier het hele onderzoek.
Fosway 9-GridMeer over recruitmenttech?
Dinsdag 6 juni 2023 vindt in Utrecht de 7e editie plaats van Demo_Day, hét event waar je je kunt oriënteren op technologie om jouw recruitment te optimaliseren. En tot en met morgen 24 mei kun je je gratis aanmelden voor ochtend of middag. Of kom de hele dag naar het seminar.
Demo_DayLees ook
- Nieuw Fosway 9-grid: In 1 jaar tijd van 0 naar 3 strategische leiders in Talent Acquisition
- Interview met Tycho van Paassen (VONQ): ‘Als je wilt groeien, moet je buiten de landgrenzen kijken’