Omschrijving van de case
Bij Jumbo houden we van uitdagingen. Voor de ontwikkeling van een gloednieuw management traineeship én het vinden van zes toptrainees, draaien we onze hand dus niet om! Je eerste baan kies je als universitair afgestudeerd managementtalent niet zomaar. Deze moet bij je passen én zich kunnen aanpassen aan je ambities. Jumbo biedt die baan in de vorm van het Dream Big Traineeship.
Tijdens dit unieke traineeship ga je onder meer op retailsafari bij Apple en Rituals.
Tijdens dit unieke traineeship, vervul je als trainee in drie jaar tijd verschillende functies op het hoofdkantoor én draai je mee op de winkelvloer. Daarnaast volg je workshops, organiseer je een lunch voor de directie en ga je op retailsafari bij Apple en Rituals. Je bewandelt een heel bijzonder pad, waarbij je optrekt met dé toppers in het vakgebied om van Food Retail een Food Experience te maken.
Net zo uniek als het traineeship, is het recruitmentproces. In een impactvolle video richten Colette Cloosterman-van Eerd en Ton van Veen, op dat moment CCO en CFO van Jumbo, zich tot de doelgroep. Tijdens een speciale online inhouse dag enthousiasmeren we de aanwezigen over het traineeship én overtuigen we hen om te solliciteren. In een talkshow-setting gaan deelnemers met de Jumbo-directie in gesprek. Voorafgaand aan de inhouse dag ontvangen alle deelnemers een maaltijdpakket om een lekker gerecht te bereiden.
Van alle 450 (!) sollicitanten worden de 18 beste via een videokaart uitgenodigd voor de selectiedagen.
Van alle 450 (!) sollicitanten worden de 18 beste via een videokaart met persoonlijke boodschap van campus recruiter Pim de Mol, uitgenodigd voor de selectiedagen. Hier werken de kandidaten in teams aan een uitdagende businesscase, die ze in ‘Jumbo Dragons Den’ presenteren aan leden van de Jumbo-directie en Raad van Bestuur.
Wat was de impact van de case?
Het intensieve selectieproces heeft 6 toptrainees opgeleverd, die perfect bij Jumbo passen! Om het project helemaal rond te maken, worden de trainees gedurende het hele jaar gevolgd en de hoogtepunten op video vastgelegd. Het Dream Big-traineeship is zo een groot succes; de trainees vinden het nóg leuker dan ze hadden durven dromen.
#1. Target van 100 sollicitanten: ruim overtroffen
Jumbo heeft nooit eerder een Management Traineeship gehad. Het was daarom een flinke uitdaging om enerzijds Jumbo als traineeship-aanbieder op de kaart te zetten en tegelijkertijd de échte toppers uit de markt te halen. Door deze campagne is Jumbo als bedrijf voor een traineeship, echt op de kaart gezet! Met de campagne zijn 175.000 mensen bereikt en 17.913 geïnteresseerden bekeken onze vacature. Het target van 100 sollicitanten werd ruimschoots behaald: in totaal waren er 450 sollicitanten. Een topprestatie!
#2. Een recruitmentproces waarover nog lang nagepraat wordt
Het selectieproces is de huidige trainees bijgebleven: ‘een warm welkom bij Jumbo’, ‘na elke ronde werd ik nóg enthousiaster’, ‘persoonlijke touch’ en ‘ik voelde mij serieus genomen als sollicitant’. Van deze mooie woorden gaan wij als initiatiefnemer natuurlijk stralen! Het is voor Jumbo waardevol dat we de kandidaten deze unieke ervaring hebben kunnen bieden.
#3. Interne kweekvijver
Met het Dream Big-traineeship heeft Jumbo een interne kweekvijver gecreëerd, waardoor talent niet uitsluitend extern uit de markt gehaald hoeft te worden. Dit voorkomt hoge wervingskosten en zorgt ervoor dat mensen die het Jumbo-DNA al hebben, straks op sleutelposities zitten. Daarnaast motiveert het traineeship collega’s om intern stappen te maken. Andersom inspireren de trainees óns door te laten zien hoe wij als organisatie naar de toekomst moeten kijken.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
‘Het Dream Big-traineeship’ van Jumbo laat zien dat het mogelijk is om je als organisatie in één klap als serieuze traineeship-aanbieder op de kaart te zetten. En dat de insteek van het recruitmentproces daarbij net zo belangrijk is, als in de invulling van het traineeship zelf. Met deze case bewijst Jumbo ze het recruitmentproces heeft gebruikt om van kandidaten Jumbo-fans te maken, door elke stap van de candidate journey invulling te geven vanuit haar merkmissie ‘de leukste boodschap’: van een maaltijdpakket voorafgaand aan de online inhouse dag tot de videokaart met persoonlijke boodschap.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern
- Lotte Konieczek,
- Iris van Riswick,
- Pim de Mol en
- Juliëtta van Vugt
Graag zouden we daarnaast extra bedanken:
- Frank Reinders,
- Niels Houwer,
- Mark Klaris en
- Bente Verhoeven (Communicatie Team)
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.